Jos lapsen hampaiden pesu ei onnistu, pitäkää taukoa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja minja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ei hampaita liikaa kannata hinkata, lähtee suojaava kiille pois ja tulee reikiä helposti. Kohtuus kaikessa, myös harjaamisessa! Kerta päivässä riittää vallan mainiosti, ja mieluummin illalla tietty.
Hammastahnojakin on syytä välttää liikaa käyttämästä, käyttää vain n.kerran-3krt viikossa. Ei missään nimessä joka kerralla!

Ja puhun nyt ihan omasta kokemuksesta, eka reikä tuli reilusti yli 20v, ja se reikähammas on edelleen ainoa hammas jonka kanssa on ollu onkelmia. Kaikki muut hampaat neitsytmäisen ehjät.
Äiti käytti hammastahnaa mulla hyvin harvoin, kun olin pieni.
Hammaslääkärit aina käydessäni ihailee hampaitani ja ihmettelee.

Niin ja PS: Ei ole sekään maailmanloppu jos joka pv ei muista harjata hampaita, harjaa sitten taas vaikka seuraavana päivänä. =) <br><br>

Jos ei hampaiden pesu onnistu heti niin apua on varmasti jo siitäkin et maidon jälkeen huuhtelee suun vedellä ja ruokailun päätteeksi xylisuu-tabletti. Meillä pestään nykyään hampaat aamuin illoin ja muina aikoina toi xylisuu. Ja pojalla ikää 1v2kk. Ja poika aina pöydässä innokkaasti osottaa xylisuu-purkkia eli ei edes oo mitään pahan makusia niin ottaa sen mielellään.

Minäkin kannatan taukoa, olen näin vanhempana äitinä muutenkin ehkä vähän lungimpi monessa asiassa.

Mies kysyi vauvan saatuamme, että pitääkö niitä maitohampaita pestä. Hän olisi varmaan aloittanut vasta rautahampaiden puhjettua...

\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.05.2007 klo 22:21 Ojanperän Hilma kirjoitti:
[
Kerro sille, että kun hampaita ei ole illalla pesty, hammaspeikot pitävät yöllä suussa juhlat. Juhlissa herkutellaan suuhun jääneillä ruuilla ja kun jokainen peikko on saanut vatsansa täyteen, he kaivavat taskuistaan pitkät porat, joilla he sitten innoissaan poraavat hampaita aamuun asti. Ja seuraavana yönä tämä sama taas toistuu, jos hampaita ei illalla pestä. Kun tätä jatkuu, suu tulee todella kipeäksi ja on vaikea olla, saati sitten syödä. Ja pian tämän jälkeen hampaita ei enää ole käytännössä lainkaan :o Silloin on mahdotonta haukata esimerkiksi suklaapatukkaa tai pureskella toffeeta. Karmeaa.

Hampaiden pesun jälkeen on vielä hyvä kurkistaa, että onko esim. etuhampaiden taakse jo illalla ilmestynyt hammaspeikko ja ehkä jäänyt sinne pesusta huolimatta. Aina joskus sellainen sattuukin löytymään ja se huiskaistaan harjalla pois.

Nää puheet tepsi esikoiseen, joka on aina ollut hyvä hampaidenpesijä.
Mutta toi 1v, joka vaan pureksii harjaa ei oikein vielä hiffaa hammaspeikko-asiaa
:whistle:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.05.2007 klo 22:14 noloa kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.05.2007 klo 22:13 huolestunut kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.05.2007 klo 22:10 noloa kirjoitti:
Meidän 2.5 vuotiaalta ei pestä hampaita ikinä, koska se ei anna pestä. muutamia kertoja on pikkuisen saatu suuta auki.

Toivon että keksit tämän.Huono tämä on vitsinäkin....
ootkos tosissaan?
Minkä me sille tehdään kun ei anna pestä, niin ei anna. Huutaa kuin syötävä ja rimpuilee niin ettei kenenkään voimat riitä pitämään kiinni. Kerroppa mitä pitää tehdä?
vai ei riitä aikuisen voimat pitämään 2,5v, kovin on heiveröinen aikuinen.

Meillä inspiroi hampaiden pesuun se, että mä muka metsästän hammaspeikkoja sillä harjalla ja sitten kun löydän niin nakataan se yhdessä kauas :D

Ja sitten iltarutiineihin kuuluu, että hammaspesun jälkeen laitetaan tytön omaa muumi huulirasvaa ja se on vasta HUIPPUA! =)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.05.2007 klo 22:44 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.05.2007 klo 22:14 noloa kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.05.2007 klo 22:13 huolestunut kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.05.2007 klo 22:10 noloa kirjoitti:
Meidän 2.5 vuotiaalta ei pestä hampaita ikinä, koska se ei anna pestä. muutamia kertoja on pikkuisen saatu suuta auki.

Toivon että keksit tämän.Huono tämä on vitsinäkin....
ootkos tosissaan?
Minkä me sille tehdään kun ei anna pestä, niin ei anna. Huutaa kuin syötävä ja rimpuilee niin ettei kenenkään voimat riitä pitämään kiinni. Kerroppa mitä pitää tehdä?
vai ei riitä aikuisen voimat pitämään 2,5v, kovin on heiveröinen aikuinen.

Mä en oo heiveröinen, mut jos pidän meiän poikaa (2v2kk) kovemmin/tiukemmin, niin on mustelmilla ja sitä en haluu!
Et taida tietää mitä on rimpuileva lapsi?
:wave:

yheltä mun hyvin tuntemalta 4-vuotiaalta ei pestä ikinä hampaita, eikä tyttö myöskään pese käsiä vessakäynnin jälkeen, eikä paljo muullonkaan. tyttö käy koko pesulla vain n. kerran viikossa, eikä vaatteitakaan vaihdeta ku n. kerran viikossa. lapsen äiti on sitä mieltä, että ei noin pienten tarvi vielä peseytyä enempää.

Minä kerroin tytölle aina hampaita pestessä (pienempänä) satuja Repe ja Röpö Hammaspeikoista. Mitä ne siellä touhuaa jne. Ja sitten harjalla metsästin niitä kiinni, "Hahaa Röpö, älä yritäkään karkuun... Saimpas sinut!" jne