Jos kummi eroaa kirkosta...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja harmistunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

harmistunut

Vieras
Jos kummi eroaa kirkosta niin loppuuko kummina olo siihen? Siis ihan virallisesti?

Lapseni sylikummi on eronnut kuulemma kirkosta ja ei esim viime jouluna muistanut kummilastaan mitenkään, ei edes joulukortilla. Ja kaksi kummivuotta vasta takana, vähän harmittaa.

Voinko myöhemmin vaihtaa toisen kummin sylikummiksi? Tietääkö kukaan?
Pyysin lähisukulaistani sylikummiksi ja lupautui mielellään. Nyt sitten kävi näin, hiukan harmittaa...

Ei tapahdu mitään. Kummi on kasteen todistaja, mitään muuta merkitystä kummilla ei ole. Kummin oleminen läheisenä aikuisena ja lahja-automaattina on nykyään vain vanha tapa.

Vai että vielä vaihtaa sylikummeja... Aikakonetta ei ole eikä tule. =)

tässä seurakunnan sivulta juttu...
"Kummi

Kummien tehtävänä on yhdessä seurakunnan kanssa tukea vanhempia lapsen kristillisessä kasvatuksessa. Kummijärjestelmä on hyvin vanha. Se on todennäköisesti syntynyt jo toisella vuosisadalla jKr. Kummin tuli kastetilaisuudessa vastata kastajan kysymyksiin lapsen puolesta ja toimia kasteen todistajana. Sittemmin kummin tehtäviin lukeutui myös lapsen pitäminen sylissä kastetilaisuudessa. Uskonpuhdistuksessa hylättiin oppi kummin hengellisestä sukulaisuudesta, mutta muuten kummijärjestelmä säilyi.

Kastettavalla tulee olla ainakin kaksi kummia, jotka ovat konfirmoituja evankelisluterilaisen kirkon jäseniä. Näiden lisäksi kummeina voi olla luterilaisen kirkon kasteen hyväksyvään kirkkoon tai uskonnolliseen yhdyskuntaan kuuluvia henkilöitä. Vähintään kahden kummin tai muun todistajan tulee olla läsnä kastetoimituksessa.

Lapselle voidaan erityisistä syistä kasteen jälkeen lisätä enintään kaksi kummia. Erityisiä syitä voivat olla esimerkiksi kummin kuolema, kummin eroaminen kirkosta tai lapsen adoptio. Kummin lisääminen voi olla aiheellista myös jos lapsi on kastettu ulkomailla, eikä hänelle ole nimetty kummeja tai jos kummin ja lapsen välinen yhteys on tosiasiallisesti katkennut. Päätöksen kummin lisäämisestä tekee lapsen huoltajien esityksestä lapsen seurakunnan kirkkoherra. Kummin lisääminen merkitään kirkonkirjoihin siinä seurakunnassa, jossa lapsi on kastettu tai liitetty kirkon jäseneksi. Kummiuden purkaminen ei ole mahdollista."

Kummius ei lopu mihinkään mutta kummeja voi lisätä. Luulen että tässä tapauksessa se käy helpostikin jos vanhemmat haluaa että lapsella on tietty määrä ns. oikeita kummeja. Mutta kyllä minun mielestäni hän kummi on oli kirkkoon kuuluva tai ei.

minut pyydettiin 2 lapsen kummiksi kirkkoon kuuluessani. kummeus ei muuttunut mitenkään kun erosin kirkosta. en sitten tiedä mieltääkö tuo teidän lapsen kummi asian niin ettei kummeus ole voimassa. onko hän aiemmin muistanut lasta?

Kummit voi vaihtaa!!!! Itse mietin vaihtoa kuin erosin lapsien isästä ja kummi ei pitänyt yhteyttä kun joka toinen joulu.
Muutettiin eri paikkakunnalla. JOS HALUAA vaihtaa kummit on oltava ainoastaan kummin paikalla kun ns erotetaan kummiudesta.
Samalla kertaa saa uudet kummit.

Tuttuni liittyi takaisin kirkkoon että voisi ryhtyä kummiksi ja erosi uudelleen kun ristiäiset oli ohi. :)
Että jollei ole kovin uskonnollinen ihminen, kummiuden voi ottaa eri tavoin.

Ei se kummius siihen lopu. Ei mun mielestä henkisesti varsinkaan. Kurjaa, että teillä on noin käynyt. Toisaalta, voishan sama käydä kirkkoon yhä kuuluvankin kummin kanssa. Mitä sylikummiuteen tulee, niin mun mielestä nykyään ei juuri tehdä eroa eri kummien välille. Kaveri ei edes tiennyt mikä on sylikummi, kun sellaiseksi pääsi/joutui.

Alkuperäinen kirjoittaja tuota tuota:
Kummit voi vaihtaa!!!! Itse mietin vaihtoa kuin erosin lapsien isästä ja kummi ei pitänyt yhteyttä kun joka toinen joulu.
Muutettiin eri paikkakunnalla. JOS HALUAA vaihtaa kummit on oltava ainoastaan kummin paikalla kun ns erotetaan kummiudesta.
Samalla kertaa saa uudet kummit.

Onhan niitä kummien vaihdoksia paljon nykyään. Aloin kans miettimään että on mahdollista vaihtaa,mutta sitä ei voi tehdä kummilta salaa eli nähtävä kasvotusten paikanpäällä kun kummit vaihdetaan.
Pystyy ottamaan myös lisää kummeja myöhemmin.

Kyllä hän ne kaksi ekaa vuotta muisti lasta, mutta nyt vaikuttaa siltä että muistaminen loppui kun hän erosi kirkosta.
No, ei asia nyt niin maata kaatava ole. Ihmettelen vain että noinko minulle rakas läheinen asian ajattelee. Että jos eroaa kirkosta, niin sitten ei enää muisteta lasta.

Erään kaverini lapsen kummi erosi juuri kirkosta ja menetti kyllä kummiutensa. Onkohan käytännöissä eroja suomenmaalla? Pappi oli vanhempien kanssa puhunut ristiäisissä juuri tästä eroamisesta, tietämättä,että juuri näistä kummeista yksi eroaisi.

Alkuperäinen kirjoittaja tsäde:
Erään kaverini lapsen kummi erosi juuri kirkosta ja menetti kyllä kummiutensa. Onkohan käytännöissä eroja suomenmaalla? Pappi oli vanhempien kanssa puhunut ristiäisissä juuri tästä eroamisesta, tietämättä,että juuri näistä kummeista yksi eroaisi.
Mulle ei ainakaan ole tullut mitään ilmoitusta, että olisin menettänyt kummiuteni.

Kummiutta ei voi menettää. Se pysyy aina. Jos joku seurakunta toimii näin niin tekee vastoin sääntöjä. Lisää kummeja voi jostain ihme syystä ottaa, mutta siinä ei oman käsitykseni mukaan ole mitään järkeä, sillä kummi on kasteen todistaja, joten miten tällainen jälkikäteen otettu kummi voisi kastetta todistaa.

Mulla ärsyttää koko kummisysteemi niin paljon, että ihan jo sen takia voisi kirkosta erota. Koko kummitouhu saisi loppua. Ei meinannut meidänkään lapsille kummeja löytyä. Kai se olisikin ollut parempi sitten erota kirkosta ja jättää lapset kastamatta.

Eikö kukaan tarkasta että onko kummiksi tahtova käynyt rippikoulun?
Meillä yks kummi semmonen joka ei ole käynyt rippikoulua ja oli tietonen että semmonen ei voi olla kummina, halus kuitenki välttämättä kummiksi..
Jälkeenpäin ei ole kuulunut mitään tapauksesta ja kummi on ollut "hyvä kummi"..

Yhteistyössä