Jos koira hyökkäisi päällesi, jos jäisit hissiin jumiin pitkäksi aikaa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja I-ha-na
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

I-ha-na

Aktiivinen jäsen
03.10.2006
2 926
1
36
Eli siis jos esimerkiksi koira hyökkää kimppuusi. Saat siitä fyysisiä sekä psyykkisiä ruhjeita.
Onko väärin pelätä koiria, ja myöhemmin ehkä pelko jää mutta tietty varauksellisuus säilyy. Et silti kaikkia koiria inhoa tai heitä potki päähän tai vihaa. Onko siinä jotain outoa siinä varauksellisuudessa?
sitten vielä ystäväsi kimppuun hyökkäää koira, luotatko enemmän vai vähemmän koiriin?

Entä jos jäät hissiin jumiin, olet siellä pitkän aikaa ennenkuin saat minkäänlaista apua. Onko ihmeellistä tai väärin jos kammoksuu hissiä. Ei ehkä koskaan mene hissillä. tai vain jos on pakko.
onko se väärin tai outoa?

Entä joku muu asia, joku tilanne tai tapaus josta seuraa trauma. Onko väärin että ensin pelkäät asiaa, myöhemminkin siihen jää hiukan vaurauksellinen olo. Varsinkin jos sen kokee uudestaan.

Jos tulee mieleen vastaavaa kirjoita ja kerro mitä mieltä.
Onko siinä vääryyttä jos trauman jälkeen pelkää tai kiertää asian kaukaa. Elää normaalisti kuitenkin ilman että haluaa kontaktia kyseiseen asiaan tai välttää sitä ainakin.

tähän on ihan tarkoituskin josta myöhemmin lisää

juu ite pelkään edelleen perhoskoiria, meinas tänään viimeiks tulla tenkkapoo kaupan pihassa kun en voi lapsille tunnustaa että pelkään niitä kuollakseni ja ne oli pitkällä hihnalla kiinni..

mutta hissejä en pelkää vaikka pisin aika minkä moisessa olen viettäny oli 3,5h.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kuka sinä oikein olet, oletko vaihtanut nikkiä? Sulla on aika erikoisia juttuja, ei pahalla.

ai on vai.. kai mä sitten olen erikoinen :whistle:
mietin yx päivä et onko tällä palstalla "normaaleja" palstailijoita ollenkaan :D

Mäkin olen miettinyt tuota! Että jos sinulle tapahtuu jotakin pahaa tietyssä paikassa, tai tietyn asian/ihmisen/eläimen takia, niin mitä pahaa on siinä varauksellisuudessa?

Mä olen saanut kärsiä siitä, että kartan yhtä "juttua"

Mä tykkään hevosista, mutta kerran jouduin vuotiaiden "päköpäiden" "saartamaksi" pienessä tarhassa ja sen jälkeen olen vältelly aitaukseen menoa. En siis ole mikään varsinainen "tallityttö" vaan lähinnä satunnainen harrastelija.

Tottakai on oikeus pelätä tai suhtautua varauksella asioihin,ihamisiin tai eläimiin joista jostainsyystä on trauman saanut! Kannattaa vaan yrittää edes senverran päästä siitä yli että se ei häiritse normaalia elämää ainakaan kauheesti. Tyyliin et jos vaikka pelkää koiria,niin pystyy ohittamaan ne tien toiseltapuolen,eikä oo pakko vaihtaa reittiä tms...

siis tää liittyy ihan siihen että kun jos ihminen kokee jotain traumaattista, tätä asiaa kohtaan tulee pelko ja kaukaa kierto helposti.
Ja se näyttää olevan ihan hyväksyttyä.

Sitä siis en tajua kun pohjoisafrikkalainen rasikaa, ja voin sanoa että syvä trauma tulee ja pitkä toipuminen, jos sitten vielä sen jälkeen ystävä joutuu kokemaan samanmoisia asioita samasta paikasta tulleen toimesta.
Niin miksi ei ole sitten hyväksyttyä että ei halua olla sen maalaisten kanssa tekemisissä.
Ei siis heitä kivitä tai muutenkään rasistisesti kohtele, mutta näkee parhaaksi että elää eripaikassa kuin kyseinen kansa.

kun se tuntuu olevan tällä palstalla rasistista. Sanotaan vaan että ei yhden tai kahden takia saa koko sakkia tuomita. No harva kyllä tuomitsee koko porukkaa ja mamuja yleisesti, mutta miksi siis pitäisi väenvänkällä olla tekimisissä jonkin ihmisryhmän kanssa, ettei ole rasisti. Koska on rasisti jos jotain ryhmää kohtaan käyttäytyy eri tavalla.
Jos ei vaan halua elää tietyn ryhmän kanssa tai ystävystyä niin mikä siitä tekee rasistista?
Kun uskon että lähes jokaisella on jotain enakkoluuloja jotain asiaa kohtaa eikä se ole aina paha asia. Ja jokaisella on käsitys millaisen ihmisen/ihmisten kanssa haluaa olla tekemisissä

tällaista tänään

Ei kai siinä nyt missään tapauksessa mitään pahaa ole. Toki jos yhden negatiivisemman kokemuksen jälkeen leimaat esimerkiksi tietyn ihmisryhmän kokonaan samanlaiseksi, ei siinä paljon ole järki mukana.
Koirapelolle tai muulle taas ei voi itse paljon mitään, apua voi tosin hakea. Meillä kaveripiirissä on ollut koiria kuollakseen palkääviä ihmisiä mutta opastuksen ja harjoittelun kanssa pelot ovat pienentyneet.. Tuossa juuri toinen kävi kylässä ja meidän kolme isoa koiraa oli sisällä ja saivat vielä rapsujakin :D

Alkuperäinen kirjoittaja jupida:
Ei kai siinä nyt missään tapauksessa mitään pahaa ole. Toki jos yhden negatiivisemman kokemuksen jälkeen leimaat esimerkiksi tietyn ihmisryhmän kokonaan samanlaiseksi, ei siinä paljon ole järki mukana.
Koirapelolle tai muulle taas ei voi itse paljon mitään, apua voi tosin hakea. Meillä kaveripiirissä on ollut koiria kuollakseen palkääviä ihmisiä mutta opastuksen ja harjoittelun kanssa pelot ovat pienentyneet.. Tuossa juuri toinen kävi kylässä ja meidän kolme isoa koiraa oli sisällä ja saivat vielä rapsujakin :D

siis koira pelolle ei voi mitään mutta jos vaikkaa raiskataan ja samasta paikasta kotoisin oleva tekee sen ystävällesi niin se on väärin? siis pelätä tai karttaa sitä ihmisryhmää
okei...

^ Tarkoitin lähinnä sitä että jos musta mies raiskaa sinut, leimaatko kaikki mustat miehet samanlaisiksi? Tai sama kun kyseessä onkin suomalainen? Toki tuollaisen jälkeen varauksella voi suhtautua ihan kaikkiin miehiin.. :/
Negatiivisella kokemuksella en tässä nyt tarkoittanut suurempaa traumaa vaan esim. sitä että sulta varastetaan käsilaukku. Hiukan eri asia.. Eipäs nyt hermostuta pienestä :)

On toi pelko tavallaan ymmärrettävää. Mutta miksi juuri afrikkalaisia kohtaan? En tiedä, kun en onneksi ole kokenut. Mutta niin kuin itsekin alussa sanoit, jos koira hyökkää kimppuun, et silti kaikkia koiria inhoa.

Mun kimppuun on koira hyökännyt ja pelkään kaikkia vieraita koiria, jotka käyttäytyy yhtään uhkaavasti, esim. murisee tai näyttää hampaitaan tai juoksee lujaa kohti. En siis pelkää vain tiettyä rotua. Sun tilanteessa? pelkäisin varmasti liikkua yksin missään hämärään aikaan ja varmasti varoisin kaikkia vieraita miehiä. Ehkä tietty afrikkalaisia enemmän, mutta jos sun kaverin kaveri on afrikkalainen, etkö voi ajatellakaan ystävystyväsi hänen kanssaan?

Häh?

Koiria voi pelätä, se on rationaalista? Mutta ihmistä ei voi? Tiedätkö sinä miten vakavia traumoja raiskauksesta jää? Sun mielestä raiskattu nainen pelätessään tietyn näköisiä ihmisiä, tekee väärin?

^ Tarkoitin lähinnä sitä että jos musta mies raiskaa sinut, leimaatko kaikki mustat miehet samanlaisiksi? Tai sama kun kyseessä onkin suomalainen? Toki tuollaisen jälkeen varauksella voi suhtautua ihan kaikkiin miehiin.. :/
Negatiivisella kokemuksella en tässä nyt tarkoittanut suurempaa traumaa vaan esim. sitä että sulta varastetaan käsilaukku. Hiukan eri asia.. Eipäs nyt hermostuta pienestä :)

Ei siinä leimata ketään, vaan siinä pelätään. Siinä muistetaan koettu kipu ja pelko, ja toimitaan sen mukaan.

eihän kyse ollutkaan leimaamisesta vai mitä.
Vaan juuri siitä että et sen ryhmän kanssa ole mielellään tekemisissä.

Ja siis kyllä mä iraki irani ja muiden vastaavien kanssa olen tekmisissä. Vaikka samalta näyttävät kuin pohjois afrikkalaiset.
Mustissa on tosi paljon myös piirre eroja riippuu mistä on.

samalla tavalla jos koira hyökkää kimppuun, niin saattaa sitä rotua kohtaan tulla tunne ettei välitä heidän seurasta.

ei siis kyse ollutkaan koko kansan syyllistämisestä. Mutta se että jos ei halua vaan olla tekemisissä sen maalaisten kanssa, niin mitä väärää siinä on.
Kun vielä aatellaan että ei se uhrin vika ole. Vaan juuri kyseisen maan kansalaiset itse sen on aiheuttanut. Ja kun vaikka en pohjoisafrikkalaisten kanssa kaveeraa niin en vain usko että hekään kokee siinä menettävänsä mitään.

eli mitä rasistista siinä on?

^ Ette nyt ymmärrä mitä haen tällä. Tuossa ekassa kirjoituksessa kyse oli siis PIENESTÄ asiasta. Ja tunnen raiskattuja naisia, valitettavasti useammankin omasta lähipiiristäni. Kun puhun leimaamisesta tarkoitan niitä tunteita joita voi käsitellä jossain määrin järjellä, rauhallisessa tilanteessa. Tilanteessa missä joutuu kasvokkain miehen kanssa se järki ei tietenkään enää samalla tavoin toimi jos pelko ottaa vallan. Ja siinä ei todellakaan ole mitään väärää, jokainen tuntee niin kuin tuntee. Ja kun aloittaja kysyy onko väärin pelätä. jotain, niin mikään pelko ei ole väärin. kummallisia fobioita voi toki olla, vaikkapa niihin herneisiin tai polviin.

Alkuperäinen kirjoittaja a-haa:
On toi pelko tavallaan ymmärrettävää. Mutta miksi juuri afrikkalaisia kohtaan? En tiedä, kun en onneksi ole kokenut. Mutta niin kuin itsekin alussa sanoit, jos koira hyökkää kimppuun, et silti kaikkia koiria inhoa.

Mun kimppuun on koira hyökännyt ja pelkään kaikkia vieraita koiria, jotka käyttäytyy yhtään uhkaavasti, esim. murisee tai näyttää hampaitaan tai juoksee lujaa kohti. En siis pelkää vain tiettyä rotua. Sun tilanteessa? pelkäisin varmasti liikkua yksin missään hämärään aikaan ja varmasti varoisin kaikkia vieraita miehiä. Ehkä tietty afrikkalaisia enemmän, mutta jos sun kaverin kaveri on afrikkalainen, etkö voi ajatellakaan ystävystyväsi hänen kanssaan?

kysehän oli "kaverista" ja ne raiskaukset on yleisempiä kuin ns. pusikko raiskaukset.
Ja juu en mä kaikkia mamuja/ulkomaalaisia pelkää. Mutta marokko ja algerialaiset on sellaisia joiden seuraan en halua. Olen jo usein nähnyt mihin se "ystävyys" johtaa.
Vaikka varmaan heitä hyviäkin on, mutta miksi ottaisin riskin?
tuskin hekään mitään menettää kun en heidän ystävä ole.

^ Ette nyt ymmärrä mitä haen tällä. Tuossa ekassa kirjoituksessa kyse oli siis PIENESTÄ asiasta. Ja tunnen raiskattuja naisia, valitettavasti useammankin omasta lähipiiristäni. Kun puhun leimaamisesta tarkoitan niitä tunteita joita voi käsitellä jossain määrin järjellä, rauhallisessa tilanteessa. Tilanteessa missä joutuu kasvokkain miehen kanssa se järki ei tietenkään enää samalla tavoin toimi jos pelko ottaa vallan. Ja siinä ei todellakaan ole mitään väärää, jokainen tuntee niin kuin tuntee. Ja kun aloittaja kysyy onko väärin pelätä. jotain, niin mikään pelko ei ole väärin. kummallisia fobioita voi toki olla, vaikkapa niihin herneisiin tai polviin.

no joo, ehkä nyt tajusin mitä tarkoitit. Nyt vaan oli kyse raiskauksesta ja muusta, niin en osannut yhdistää että tarkoitit pientä asiaa.

^ ^Ei varmasti olekaan mitään vikaa vaikket heidän kanssaan kaveeraakkaan. Se vaan että kuinka reagoit esimerkiksi nähdessäsi näitä ihmisiä kadulla onkin toinen juttu..

Niin piti vielä lisätä ettei tuossa aloituksessa puhuttu raiskauksesta tai muusta tuon kaltaisesta kokemuksesta, niin ei tullut itsekään sitten kirjoitettua tarpeeksi selkeästi.. :whistle:

Mä en pelkää "mamuja" enkä ulkomaalaisia. Enkä mä enää tässä iässä pelkää pusikkoraiskaajiakaan. Jos vielä joku pusikosta mun kimppuuni käy, tapan sen. Jos en muuten, niin puremalla valtimon poikki. Ja ei, en nuoruuteni kokemuksen jälkeenkään alkanut pelkäämään tai vihaamaan kaikkia suomalaisia miehiä.

^ ^Ei varmasti olekaan mitään vikaa vaikket heidän kanssaan kaveeraakkaan. Se vaan että kuinka reagoit esimerkiksi nähdessäsi näitä ihmisiä kadulla onkin toinen juttu..

niin kuin kerroin, en ole rasisti enkä ketään kivitä. Kysäistä ihmistä kun vuosien jälkeen näin manasin helvettiin ja räkäsin hänen tekemään ruokaan (ei kyllä huomannut tätä)

naisista en niin välitä, he ei herätä mitään tuntoja, mutta jos pohjoisafrikkalainen kävelee vastaan niin karvat nousee pystyyn.

Tapauksen jälkeen tutustuin puoliksi marokkolaiseen ja puoliksi suomalaiseen. Hän kerran puhui isänsä kanssa arabiaa. Katsoin häntä mielestäni normaalisti. Puhelun loputtua hän sanoi että osaatko katsoa ketään yhtään halveksittavammin.
nykyään en hänen kanssaan ole tekemisissä, moikataan ja näin. Hän on aika suomalaisen näköinen kyllä...

mutta en usko että musta huomaa jos p. afrikkalainen vastaan tulee et jotain on sattunut joskus. Kyllä se asia on käsitelty jo, mutta eihän tuollaista ikinä unohda mutta sen kanssa oppii elämään.