Jos kaverisi ei olisi ostanut sinulle mitään lahjaa tullessaan katsomaan vauvaa, veisitkö hänelle?

  • Viestiketjun aloittaja amme82
  • Ensimmäinen viesti
amme82
Kaveri sai esikoisensa jokin aika sitten. Kun mentiin katsomaan vauvaa, vietiin vauvalle lahjaksi pari pientä vaatetta. (Mielestäni hyviin tapoihin kuuluu pieni onnittelulahja vauvan synnyttyä, vaatteita, kuukkia, tms...).

Kun meidän vauvamme syntyi, tämä samainen kaveri ei tuonut mitään meille tullessaan katsomaan meidän vauvaa ekaa kertaa. Saimme siis esikoisen.

Nyt kaveri on saamassa pian toisen lapsen, ja mietin että pitäiskö meijänkin mennä sit vaan tyhjin käsin tätä vauvaa katsomaan ja perhettä onnittelemaan... ?

Tiedän, että aika pinnallista, mutta kysynkin, että mitä itse tekisit?

Me ollaan myös muutamana muunakin kertana (jouluna) muistettu tätä kaveria perheineen, heiltä ei olla koskaan saatu mitään...
 
rasvie
No mä oon kanssa miettinyt tätä. Itellä on nimittäin PALJON kavereita ja kaiken aikaa on synttäriä tai sit pitää mennä sairaalaan vauvaa kattoon tai kotiin jne. Mä olen aina vienyt jotain, mutta nyt oon ite 2 lapsen yh ja kotihoidontuella. Omat rahat ei tunnu riittävän edes ruokaan ja omillekin lapsille pitäisi jotain ostella...

Ootko ajatellut, että heillä ei ole varaa? Voisiko olla siitä?
 
Kyllä mä veisin jotain pientä lapselle.
mut jos jouluna tuottaa ongelmia se et te annatte lahjoja ja muut ei niin suosittelen että ette niitä lahjoja sit anna. itselle kun on aivan sama saadaanko me lahjoja koska annan lahjat itse pelkästä antamisen ilosta, en siksi että toivoisin itse niitä myös.
 
vieras
Veisin lahjan. Jotain pientä, mutta kuitenkin. Ei tarvitse mennä samalle tasolle kaverisi kanssa.
Meilläkin käynyt hiukan noin, mutta.. itse ainakin pyrin unohtamaan moiset. Minkäs sille voi.
 
pullamurmeli
Minen ennää jaksas viiä kaikkien muksuille lahjoja, vaikka ihania ovatkin, ja olen onnellinen heidän puolestaan. Nimittäin kun puolelle tutuista pompsahtelee mukuloita vähän väliä, ja itse olemme tahtomattamme lapseton pariskunta, eli jo se, että menee katsomaan toisen vastasyntynyttä, on raskasta henkisesti (ei niin, ettäkö täytyisi olla kateellinen, vaan se vauvan näkeminen ja se tuoreen perheen onni sattuu, kun toivoisi itsekin niin kovasti samaa), niin sitten menee vielä paljon rahaa siihen, kun ostelee lahjoja. Ja itse ei saa ikinä mitään, kaverit eivät muistaneet meitä, kun menimme naimisiin, tai ostimme talon, vaikka olemme muistaneet heitä ja käyneet lasten synttäreillä. Kyllähän hekin toki muistaisivat, jos meillä olisi lapsia, mutta mitä sitä nyt suotta aikuisia ihmisiä lahjomaan, kun ei ole edes lapsia..
 
Mä en vältsisti veis mitään. Kattoisin miten se kaveri reagoi. Jos loukkaantuu ettette tuonut mitään lahjaa, niin on kyllä tajunnut että kuuluu hyviin tapoihin tuoda joku pieni lahja ja on itse ollut vain niin välinpitämätön teitä kohtaan ettei ole lahjaa/lahjoja antanut.
 
Maamikki
Veisin jotain pientä, kuuluu hyviin tapoihin tosiaan.
Mutta sellaiselle kaverille, joka olisi muistanut meitäkin, veisin jotain hienompaa/kalliimpaa.
Eli veisin vaikkapa äidille suklaata ja vauvalle bodyn tms, alle 10e kuitenkin,
 
Todellakin! Musta ei oo mitään väliä, tuoko joku mulle lahjaa. Minä haluan aina viedä kyllä lahjan ja pidän sitä myös hyvien tapojen mukaisena, mutten loukkaannu, jos joku muu ei niin ajattelekaan. Meillä on myös monta tuttavaperhettä, jotka eivät muista edes kortilla jouluna, mutta minä teen heidän lapsilleen joulu- ja synttärilahjat =)
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja pullamurmeli:
Minen ennää jaksas viiä kaikkien muksuille lahjoja, vaikka ihania ovatkin, ja olen onnellinen heidän puolestaan. Nimittäin kun puolelle tutuista pompsahtelee mukuloita vähän väliä, ja itse olemme tahtomattamme lapseton pariskunta, eli jo se, että menee katsomaan toisen vastasyntynyttä, on raskasta henkisesti (ei niin, ettäkö täytyisi olla kateellinen, vaan se vauvan näkeminen ja se tuoreen perheen onni sattuu, kun toivoisi itsekin niin kovasti samaa), niin sitten menee vielä paljon rahaa siihen, kun ostelee lahjoja. Ja itse ei saa ikinä mitään, kaverit eivät muistaneet meitä, kun menimme naimisiin, tai ostimme talon, vaikka olemme muistaneet heitä ja käyneet lasten synttäreillä. Kyllähän hekin toki muistaisivat, jos meillä olisi lapsia, mutta mitä sitä nyt suotta aikuisia ihmisiä lahjomaan, kun ei ole edes lapsia..
Halaus!!!


Onpas sun kaverit pässejä. Voimia sulle! Toivottavasti teitäkin vielä omalla nyytillä siunataan.
 
Mä en hirveeesti kellekään lahjoja ostele, ainoastaan silloin kun tuntuu siltä, ja se päivä saattaa olla mikä päivä vaan tai joka toinen päivä ;) Olen myös sanonut kaikille kavereille etten halua lahjoja, jos haluavat vauvalle tuoda niin yleensä sanon että vauvalla on jo kaikkea mitä se tarvitsee, se kaipaa ainoastaan ihmisiä ympärilleen. Jos joku sitten tuo kuitenkin lahjoja niin senkun.... En mä sen paremmin muista niiden lapsille aina tuoda lahjoja.
 
pullamurmeli
kiitos ap :) Eiköhän se vielä joskus tule :) ja tosiaan, niinkun mm sanoi, antamisen ilostahan niitä lahjoja annetaan, että sikäli on tullut itsekin kuitenkin kavereita muistettua.. Nyt miehen veljen porukalle syntyi pienenpieni keskopoika viikko sitten, hänelle varmasti ostamme jotain pientä ja supersuloista, heidän perhe on hyvin läheinen meille<3
 
Kyllä mä veisin, koska olen sellainen ihminen.
Mutta en mä oleta et heidän tarvis sitten kuiteskaan meille mitään tuoda.
Mulla on ystävä joka raahaa joka kerran meille jotain, milloin lapsille ja milloin mulle ja taas mielettömän rakas ystävä joka toi kummipojalleen vasta ristiäisissä lahjan(vaikka kävi kyllä katsomassa vaavia useasti ennen sitä tuomatta edes korttia)
Mä olen muutenkin toitottanut ettei tavarat tai muu merkitse mitään vaan se et haluaa viettää aikaa.
 
kinuski
No mä en edes muista toiko kaikki jotain vauvalle kun tulivat katsomaan. En mä ole ikinä pitäny kirjaa siitä kuka tuo ja kuka ei. Ja kuopuksen syntymän jälkeen sanoinkin ettei kukaan toisi ainakaan vaatteita kun niitä oli jo niin paljon. Itse yleensä vien jotain, mutta jos en veisikään, niin ei kukaan mun ystävistä siitä loukkaantuisi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja kinuski:
No mä en edes muista toiko kaikki jotain vauvalle kun tulivat katsomaan. En mä ole ikinä pitäny kirjaa siitä kuka tuo ja kuka ei---Itse yleensä vien jotain, mutta jos en veisikään, niin ei kukaan mun ystävistä siitä loukkaantuisi.
Samoin.
En muista kuka on tuonu ja mitä ja itse muistan muita yleensäkin merkkipäivinä ihan sen mukaan, mikä oma jaksaminen silloin on; joko muistan kunnon mietityllä lahjalla ja itsetehdyllä kortilla tai sit vaan pikaisesti ostan kaupasta paketin vaippoja tai suklaalevyn ja jos huono tuuri käy, unohdan nekin.
 

Yhteistyössä