Jos kävelet "verkkaisesti", niin käveletkö hiljaa vai kovaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kfkfkf
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja määää;28808533:
Mitä tarkoittaa verkkaisesti? Onko se nopeaa vai hidasta? Onko murrekohtaisia...

Vastaus
Verkkainen on hidasta ja hätäilemätöntä koko Suomessa. Eri murrealueilla käytetään myös muotoja verkka, verkkaisa, verkkaan, verkalleen. Karjalan kielessä verkka, verkkaine on hidas, hiljainen, verkkaiseh on verkalleen.
Lähde: Suomen sanojen alkuperä: etymologinen sanakirja. SKS 2000.

terveisin iGS-toimitus
Helsingin kaupunginkirjasto
http://www.kysy.fi/kysymys/mita-tar...nko-se-nopeaa-vai-hidasta-onko-murrekohtaisia

Helsinkiläiset mistään tiiä mittään.

Minä luulin myös pitkään, että se on nopeaa: vrt. verkkahousut -> niillähän juostaan kovaa :D

Aikuisiällä olen alkanut käyttää "verkkaisesti" -sanaa kuvaamaan tarkkaa ja hidastempoista toimintaa toimintakuvauksessa. Minusta se on mukavan positiivinen sana, sen sijaan että käyttäisi suoraan sanaa "hidas".

[QUOTE="vieras";28808583]Minä luulin myös pitkään, että se on nopeaa: vrt. verkkahousut -> niillähän juostaan kovaa :D
[/QUOTE]

Eihän verkkareilla juosta mitään pikajuoksua, vaan hidasta hölkkää. Ja ne on verryttelyhousut, siis hitaasti verrytellään.

[QUOTE="vieras";28808593]Entäs jos puhuu verkkaisesti tai verkkaiseen sävyyn? Voiko kukaan mieltää tätä nopeaksi?[/QUOTE]

Jos joku puhuu verkkaisesti eli verkkaiseen sävyyn, niin se mielletään, että puhuu viihtyisään sävyyn, eli kuuntelija ei tylsisty. Aika ei siis kulu hitaasti, vaan nopeasti, sillä mielenkiinto säilyy.

Alkuperäinen kirjoittaja määää;28808592:
Eihän verkkareilla juosta mitään pikajuoksua, vaan hidasta hölkkää. Ja ne on verryttelyhousut, siis hitaasti verrytellään.

No joo, lapsena noin ajattelin - ja lapsena tosiaan niillä mentiin kovaa :D

Verkkarit nyt hyvin todennäköisesti voi tulla englanninkielisesta sanonnasta "work out", eli kutakuinkin jumppaamista tarkoittavasta sanasta, ja päälle on puettu siis ne verkkarit. Olen mieltänyt ton verkkaisesti "nopeasti", että tarvitsen kyllä hyvän selityksen, miksi se olisi yht'äkkiä "hitaasti".

Mitä hittoa, mitä täällä oikein tapahtuu?

Verkkainen on tietenkin hidasta, verkkaisesti liikkua = liikkua hitaasti.

Mun aivo nyt järkyttyi tiedosta että se olisikin päinvastoin?!

[QUOTE="vieras";28808663]Ei voi olla näin tyhmiä ihmisiä. Tai näköjään voi. En olisi uskonut.[/QUOTE]

Kukahan tässä tyhmä on ;)

Kuten jo aiemmin todettiin, murteisiin liittyy nämä erot. Sama jos mä sanon sua tyhmäksi jos puhut kehtaamisesta=viitsiminen, tai vastasta, kun itse puhun vihdasta

Yhteistyössä