Jos julkaisisitte itsestänne lapsena otetun alastonkuvan

kokisitteko sen samalla lailla "epämukavaksi" tai "sopimattomaksi" kuin jos julkaisisitte vastaavan kuvan omista lapsistanne?

Kysymys on epäselvä, joten yritän tarkentaa:
Ihmisten asenne lasten alastomutta kohtaan on muuttunut tuomitsevammaksi ainakin jos sitä vertaa 1960- ja 1970-lukuun. Koetteko että tämä "tuomitsevaisuus" tai "varovaisuus" ulottuu tai sen tulisi ulottua vanhoihinkin kuviin vai vain uusiin?

:)
 
"vieras"
Minä osaan jo itse tehdä sen päätöksen omasta puolestani. Lapsi ei osaa. En koe, että minulla on oikeutta tehdä tuollaista valintaa toisen puolesta. Ja koskee ihan kaikkia kuvia netissä. Et ihan tätä kysynyt, mutta tähän se kuitenkin menee.
 
Juuri kuten edelliset.. Oma ei olisi niin paha, mutta lapsesta en julkaisisi, koska todellakin nykyään on liikkeellä vaikka mitä sairasta pervoa. Ja eihän lapsi osaa vielä sanoa, mitä mieltä hän on kuvansa julkaisemisesta.
 
"vieras"
joo-o, nykyään on erilaista, kait pedoja on aina ollut mutta ei meidän pienenä ollessa niitä omassa pihassa maalla tarvinnut varoa, juostiin ympäriinsä pelkät pikkerit jalassa vielä 5-vuotiaina.
 
En julkaisisi mitään alastonkuvia netissä, mutta hypoteettisella tasolla kyllä - voisin julkaista oman kuvani, mutta oman tyttöni kuvaa en missään tapauksessa, missään olosuhteissa. Se olisi todella, todella epäsopivaa (edes termi "epäsopivaa" ei riitä kuvaamaan kuinka epäsopivaa se olisi :D ).
 
  • Tykkää
Reactions: Mummeliisa
"vieras"
kokisitteko sen samalla lailla "epämukavaksi" tai "sopimattomaksi" kuin jos julkaisisitte vastaavan kuvan omista lapsistanne?

Kysymys on epäselvä, joten yritän tarkentaa:
Ihmisten asenne lasten alastomutta kohtaan on muuttunut tuomitsevammaksi ainakin jos sitä vertaa 1960- ja 1970-lukuun. Koetteko että tämä "tuomitsevaisuus" tai "varovaisuus" ulottuu tai sen tulisi ulottua vanhoihinkin kuviin vai vain uusiin?

:)
Minusta kyllä tuntuu, että asenteet lasten alastomuutta kohtaan ovat muuttunut aika paljonkin varovaisimmiksi, ehkä jopa hieman hysteerisiksi - ainakin täällä Yhdysvalloissa. Täällä on monella hyvin epäluonnollinen suhtautuminen alastomuuteen ja häveliäisyys on viety aivan naurettavuuksiin. Onneksi Suomessa on vielä saunakulttuuri, joka sentään jollain tavalla ylläpitää alastomuuden luonnollisuutta.
 
Niin. Kun periaatteessa voisin julkaista sekä oman että lapsen. Minusta (ja monesta muusta terveestä ja normaalista) siinä ei ole mitään kummallista tai sopimatonta. Vaan kun kaikki eivät ole "terveitä ja normaaleja" niin jätän väliin. Jos on vaikka kesäinen kuva pihalta jossa esim 3v lapsi leikkii vedellä ja on ilman vaatteita. Niin neutraali ja luonnollinen ja kaunis kuva. Vai onko vika sittenkin minussa kun en siitä mitään rivoa saa irti?
 
  • Tykkää
Reactions: Mummeliisa
Enpä nyt tiedä. Itse voisin julkaista molemmat. En näe lapsen alastomuudessa mitään pahaa enkä jaksa ajatella mitä muut ajattelee. Sikäli näen, että aika hysteeriseksi on touhu mennyt.
En itsekään näe alastomuudessa mitään pahaa, mutta sen alastomuuden jakamisessa käytännössä koko maailmalle näen. Minä jaksan ajatella, mitä joku jamppa 40v ajattelisi nähdessään tyttöni alastonkuvan. Jos silloin kun me olimme nuoria ja olisi ollut internet kaikessa kauneudessaan olemassa, ei alastomuus varmastikaan olisi ollut yhtä hyväksyttävää kuin oli.
 
Minun ja siskon (6v ja 4 v tms)suihkukuva oli 2 m x jotain suurennoksena yhden kansainvälisestikin palkitun arkkitehdin (sukulaisen) toimiston seinällä 60-luvun lopulta 80 luvun alkuun.
(Sen jälkeen joku taidemuseo osti kuvan enkä tulevaa käyttöään tiedä.)

Eikä tullut silloin, saati nyt, 30+ vuotta myöhemminkään, moista paheksua.
Mutta arvostan kovasti kopiota joka minulla muistona on.

:)
 
Minusta tuntuu, että nyt jos julkaisisin lapseni kuvan alasti. Olisi se pahempi kuin alaston kuva minusta lapsena. Sinänsä hullua. Jos ajatellaan asiaa siltä kantilta, että joku pervo sitä katselisi. Samanlaisen mielihyvän hän siitä saisi. Olisi se sitten uusi tai vanhan kuva.

Mutta minä olen jo aikuinen. Joten jos hän yhdistäisi mielikuvansa minuun. Se ei olisi minun mielestään niin paha, kuin se, että hän yhdistäisi mielikuvansa lapseeni.
 
[QUOTE="vieras";26139062]Minä osaan jo itse tehdä sen päätöksen omasta puolestani. Lapsi ei osaa. En koe, että minulla on oikeutta tehdä tuollaista valintaa toisen puolesta. Ja koskee ihan kaikkia kuvia netissä. Et ihan tätä kysynyt, mutta tähän se kuitenkin menee.[/QUOTE]
Näin. Ja vaikka minulla onkin käytännössä oikeus päättää lapsen puolesta niin silti jokin moraalinen oikeutus puuttuu.

Eri asia olisi, jos joku taiteilija kysyisi jotakin kuvaa käyttöönsä ja asialle on mielestäni hyvä perustelu. Tietyissä tapauksissahan voisin suostua vaikka itsekin moiseen, eli tapauskohtaista.

Minusta on ollut vauvanakukuva eräässä tv-ohjelmassa. Isäni kysyi minulta luvan saako kuvan ottaa siihen ohjelmaan mukaan.
 

Yhteistyössä