jos jollakulla täällä on adhd-lapsi jolle on määrätty adhd-lääkitys...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Wicked Mary
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Wicked Mary

Aktiivinen jäsen
04.05.2006
10 467
3
36
Hevonkuusikko
...niin onko teillä tietoa siitä että lääkintöhallitus olisi kieltänyt adhd-lääkkeiden reseptien kirjoittamisen toistaiseksi?
Tuttavapiiriini kuuluu masennusta sairastava add-aikuinen jonka elämänlaatu on kohentunut huomattavasti Concerta-lääkkeen ansiosta ja nyt hän aivaan masentuneena viestitti että hänen lääkärinsä ilmoitti kirjeellä että adhd-lääkkeet ovat reseptin kirjoitus kiellossa, hänellä ei ole enää lääkkeitä ja ei ehtinyt saada uutta reseptiä ennen kieltoa.
Asia alkoi sen verran vaivaamaan että yritin löytää tietoa netistä koskien tätä kieltoa, yleensä mielestäni aina myös lehdissä uutisoidaan jos jokin lääke menee syystä tai toisesta kokonaan kieltoon, mutta mitään mainintaa en ole asiasta löytänyt.

Ei ole lasta, mutta olen itse lääkäri ja yleensä tuollaiset rajoitukset Lääkelaitokselta tai nykyisin Fimealta (ei Lääkintöhallitukselta, jota ei ole ollut olemassakaan yli 15 vuoteen ) tulevat kirjeitse kaikille lääkäreille, enkä ainakaan itse ole sellaista tuosta lääkkeestä saanut. Eli joko tuttusi valehtelee tai on ymmärtänyt väärin tai hänen lääkäriään on viranomainen kieltänyt määrämästä tiettyjä keskushermostoon vaikuttavia lääkkeitä jostain yksittäisestä, nimenomaan tätä lääkäriä koskevasta syystä. Tai sitten lääkäri on valehdellut tuttavallesi syyn lääkkeen määräämisen lopettamiseen.

Alkuperäinen kirjoittaja kjkjkjk:
Ei ole lasta, mutta olen itse lääkäri ja yleensä tuollaiset rajoitukset Lääkelaitokselta tai nykyisin Fimealta (ei Lääkintöhallitukselta, jota ei ole ollut olemassakaan yli 15 vuoteen ) tulevat kirjeitse kaikille lääkäreille, enkä ainakaan itse ole sellaista tuosta lääkkeestä saanut. Eli joko tuttusi valehtelee tai on ymmärtänyt väärin tai hänen lääkäriään on viranomainen kieltänyt määrämästä tiettyjä keskushermostoon vaikuttavia lääkkeitä jostain yksittäisestä, nimenomaan tätä lääkäriä koskevasta syystä. Tai sitten lääkäri on valehdellut tuttavallesi syyn lääkkeen määräämisen lopettamiseen.

kiitos kun vastasit...minä ihmettelinkin tuota, kun luulisi että olisi tuo yleisesti tiedossa.
Tuttuni ei varmastikaan valehtele, sen tiedän, ja koska hän on saanut kirjeen omalta psykiatriltaan, jossa lukee ettei ole enää luvallista kirjoittaa ko lääkkeitä, ja hän ei siitä syystä voi reseptiä uusia.
Minä mietin kyllä jo sitä olisiko psykiatri päättänyt lopettaa lääkityksen koska vaikka tiettävästi Concerta ei aiheuta riippuvuutta, niin tuttavani on mielestäni tullut vuoden aikana riippuvaiseksi lääkkeestä. Hän on aina ihan paniikissa jos lääkkeet ovat olleet loppumassa, ja jos yhdenkin päivän on joutunut olemaan ilman, hän kieltäytyy oikeastaan kaikkien asioiden hoidosta, siis omien asioittensa, ja vetoaa siihen ettei pärjää ilman lääkettään. Nytkin hän meni nukkumaan, koska ei kuulemma nyt kykene edes ajattelemaan
:(

Alkuperäinen kirjoittaja ai??:
mun poika käyttänyt concerttaa 3 vuotta,ei käytä viikonloppuisin ,eikä loma-aikoina,hänellä ei ole siinä ollut ongelmia ettei välillä käytä ollenkaan.

näin olen kuullut olevan että taukoja voi pitää, mutta tuttuni kohdalla hän menettää täysin otteensa elämään ilman tätä lääkettä, jota nyt on syönyt ehkä vuoden päivät...juuri hänen oma psykiatrinsa "keksi" että hänellä on add, kun mikään masennuslääke ei auttanut kunnolla ja määräsi sitten Concertaa

Yhteistyössä