jos joku on yhden suhde kolmeen käytetäänkö esim 1dl jauhetta ja 3dl vetta tai 2dl vettä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "tyhmä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä olen joskus miettinyt ihan samaa. Kun kuitenkin voidaan merkitä 1:3 = yhden suhde kolmeen ja myös 1:3 = yksi jaettuna kolmella, eli yksi kolmasosa.

Jakolaskun tulos on 2 osaa vettä ja 1 osa jauhetta, mutta "yhden suhde kolmeen" kuulostaa 1+3 eli osalta.

[QUOTE="poks";27191998]Mä olen joskus miettinyt ihan samaa. Kun kuitenkin voidaan merkitä 1:3 = yhden suhde kolmeen ja myös 1:3 = yksi jaettuna kolmella, eli yksi kolmasosa.

Jakolaskun tulos on 2 osaa vettä ja 1 osa jauhetta, mutta "yhden suhde kolmeen" kuulostaa 1+3 eli osalta.[/QUOTE]

Mietin usein samaa. Miksei niitä voisi selittää niin että tyhmäkin tajuaa. Laittaa vaikka siihen pikkupränttiin sen blondi version. :)

[QUOTE="poks";27191998]Mä olen joskus miettinyt ihan samaa. Kun kuitenkin voidaan merkitä 1:3 = yhden suhde kolmeen ja myös 1:3 = yksi jaettuna kolmella, eli yksi kolmasosa.

Jakolaskun tulos on 2 osaa vettä ja 1 osa jauhetta, mutta "yhden suhde kolmeen" kuulostaa 1+3 eli osalta.[/QUOTE]

Eli ajattelette niin, että se koko seos on yksi kokonainen? Ajatuksena on, että tässä se vesi on yksi kokonainen ja siihen lisätään yksi kolmasosa jauhetta.

[QUOTE="poks";27192228]Tietty jos tajuaisi verrata tätä suhdelukuasiaa tilanteeseen 1:1, asia olisi äkkiä selvä. Sehän on 1+1 joten 1:3 täytyy olla 1+3.[/QUOTE]

Näin.

jos lukee 1:3, tulee 1 osa toista ja 2 osaa toista
jos lukee 1+3, tulee 1 osa toista ja 3 osaa toista

Varma tieto.

No näin se menee matemaattisesti oikein, mutta aina noissa ohjeissa ei lue sitä mitä niillä tarkoitetaan. Olen monesti törmännyt siihen että 1:3 :lla tarkoitetaan 1+3. Olisikin selvempää että käytettäisiin tuota plus-merkintää (ruuanlaitossa).

[QUOTE="poks";27192228]Tietty jos tajuaisi verrata tätä suhdelukuasiaa tilanteeseen 1:1, asia olisi äkkiä selvä. Sehän on 1+1 joten 1:3 täytyy olla 1+3.[/QUOTE]

Eipäs.. 1:1 = 1, eli silloin toista osaa ei laitettaisi ollenkaan. 1+1 on ihan eri asia kuin 1:1.

Eipäs.. 1:1 = 1, eli silloin toista osaa ei laitettaisi ollenkaan. 1+1 on ihan eri asia kuin 1:1.

Mutta kun merkintä on vaikka maalipurkissa ja kyse lantrausohjeesta...

Vaan hyvä kuulla, että vika on merkinnässä ja mulla aivoissa toimii edes jotain. (vrt. mun eka viesti)

Ap tulee kohta seinähulluksi, kun joka toinen sanoo 2 ja joka toinen 3dl vettä. :D Riita poikki ja laita 2,5dl.

1:1 tarkoittaa että molempia tulee yhtä paljon. 1:2 tarkoittaa että ensimmäistä tulee yksi yksikkö ja toista 2 jne. Eli 1:3 tarkoittaa esim. 1dl jauhetta ja 3dl vettä.

tuossa se on edes jotenkin selostettu
solunetti: Seossuhde
solunetti: Laimennossuhde

Laimennettaessa liuoksia tietyssä suhteessa (esim. laimennossarja), liuosten konsentraatio ilmoitetaan laimennossuhteena. On tärkeää huomata, että laimennossuhde on eri asia kuin seossuhde. Syynä on seoksen ja liuoksen määritelmät. Esimerkiksi laimennossuhde 1:10 tarkoittaa liuosta, jossa vaikuttavaa ainetta on 1osa ja liuotinta on 9 osaa. Tällöin laimennetun liuoksen pitoisuus on kymmenes osa alkuperäisestä (väkevämmästä) kantaliuoksesta.

Eli:
seossuhde 1:10 = 1 osa + 10 osaa
laimennossuhde 1:10 = 1 osa + 9 osaa

• Tykkää
Reactions: riiviöiden äiti
[QUOTE="pirkkoliimanaama";27192404]solunetti: Laimennossuhde

Laimennettaessa liuoksia tietyssä suhteessa (esim. laimennossarja), liuosten konsentraatio ilmoitetaan laimennossuhteena. On tärkeää huomata, että laimennossuhde on eri asia kuin seossuhde. Syynä on seoksen ja liuoksen määritelmät. Esimerkiksi laimennossuhde 1:10 tarkoittaa liuosta, jossa vaikuttavaa ainetta on 1osa ja liuotinta on 9 osaa. Tällöin laimennetun liuoksen pitoisuus on kymmenes osa alkuperäisestä (väkevämmästä) kantaliuoksesta.

Eli:
laimennossuhde 1:10 = 1 osa + 9 osaa[/QUOTE]
Jaahas tämä siis paljastaa ketkä sekoittelee ja ketkä laimentelee :laugh:

[QUOTE="pirkkoliimanaama";27192404]solunetti: Laimennossuhde

Eli:
laimennossuhde 1:10 = 1 osa + 9 osaa[/QUOTE]

Kiitos pirkkoliimanaama :laugh:

Eli ohjeessa pitäisi olla tieto siitä, että käytetäänkö seossuhdetta vai laimennossuhdetta.

Yhteistyössä