jos joku lapsi rikkoo pk:ssa lapseni silmälasit, kuka maksaa?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"a p"
Onko ap muuten tosiaan maksanut itse lapsensa laseista noin paljon, opiskelijana? Tuntuu aika hurjalta summalta...
En maksanut, koska tämän ikäisellä lapsella erikoislasit menevät sairauden hoidon piikkiin, ja kunnalta maksusitoumus. Jos lasit menee rikki, siinä vaiheessa maksetaan itse (tai tahallaan rikkojan vahemmat). Lasit ovat uudet, n. 2 viikkoa sitten saatiin ne. Seuraavat varmaan vuoden päästä (ja ne maksaa luultavasti taas kunta). Kaikki sillä välillä rikkoutuneet omasta pussista. Toki meillä on kotivakuutus, ja omavastuu 150€. se ei kuitenkaan korvaa pk:ssa sattuneita vahinkoja/tahallisia tekoja.
 
"mie"
Meidän pojan aurinkolasit rikottiin päiväkodissa. Ei tietysti ole niin kalliit kuin silmälasit, mutta kyllä rikkojan vanhemmat ne korvasi ja ihan itse ottivat meihin yhteyttä.
 
Huom harmaana
[QUOTE="mie";22226562]Meidän pojan aurinkolasit rikottiin päiväkodissa. Ei tietysti ole niin kalliit kuin silmälasit, mutta kyllä rikkojan vanhemmat ne korvasi ja ihan itse ottivat meihin yhteyttä.[/QUOTE]

Hieman eri asia kenties maksaa parikymppiä maksavat aurinkolasit kuin 470 euroa maksavat silmälasit...
 
hup
Siis minä olisin kyllä kuvitellut, että päiväkodin vakuutus korvaa kaikki tällaiset. Olen yllättynyt siitä, että monet ovat sitä mieltä, että rikkojan vanhemmat ovat velvollisia korvaaman. Ei kai vanhempia voida velvoittaa maksamaan sellaisista vahingoista, jotka lapsi aiheuttaa päivän aikana, kun valvontavastuu on muilla??
 
"jaa-a"
En tiedä miten tilanteessa toimitaan, mutta mielestäni päiväkoti on korvausvelvollinen. Kuten sanottu, lapset ovat päiväkodissa hoitajien/päiväkodin vastuulla. Joten olisi väärin, jos maksumieheksi joutuisi perhe, kenen lapsen lasit on rikottu, tai perhe, kenen lapsi on lasit rikkonut. Kummatkan vanhemmat ei tilannetta olisi pystyneet ehkäisemään eikä valvomaan. En mä ainakaan suosilla lähtis maksamaan, jos mun lapsi rikkois toisen lasit (tai muuta tavaraa) hoitopäivän aikana. Olis aika shokki, jos tämmönen todella pienituloinen perhe (kyllä, molemmat töissä todella pienellä palkalla ja iso perhe) saisi yhtäkkiä maksettavaksi jonkun 500 euron silmälasilaskun tarhapäivän päätteeksi. Eri asia tietenkin silloin, jos mun omassa vahdinnassani oma lapseni rikkois toisen omaisuutta, sillon tottakai katsoisin olevani korvausvelvollinen, ja koittaisin rahat nyhtää vaikkapa sitten perheen ruokarahoista.
 
Huom harmaana
Kyllä se aika hurjalta tuntuisi, jos oma lapsi esimerkiksi joutuisi korvaamaan kaverin 500 euron lasit, jotka menivät rikki esimerkiksi pulkkamäessä tai painileikissä. Hyvällä päiväkotikaverilla nimittäin on lasit. Enpä ole koskaan edes ajatellut tätä, ja pojat leikkivät aika fyysisiä leikkejä välillä ja lasit voisivat hyvin mennä rikki.
Pahimmillaan tällainen asia voisi johtaa siihen, että muiden lasten vanhemmat (joilla ei ole varaa tai halua maksaa 500 euron laseja) voisivat kieltää lastaan leikkimästä silmälasipäisen lapsen kanssa peläten että joutuvat korvausvelvollisiksi.
Tämä siis todella kärjistäen, en usko että kukaan niin oikeasti toimisi, mutta mahdollisuus siihen on.

Edelleenkään en usko, että päiväkoti/kaupunki ei korvaisi.
 
"a p"
Kyllä se aika hurjalta tuntuisi, jos oma lapsi esimerkiksi joutuisi korvaamaan kaverin 500 euron lasit, jotka menivät rikki esimerkiksi pulkkamäessä tai painileikissä. Hyvällä päiväkotikaverilla nimittäin on lasit. Enpä ole koskaan edes ajatellut tätä, ja pojat leikkivät aika fyysisiä leikkejä välillä ja lasit voisivat hyvin mennä rikki.
Pahimmillaan tällainen asia voisi johtaa siihen, että muiden lasten vanhemmat (joilla ei ole varaa tai halua maksaa 500 euron laseja) voisivat kieltää lastaan leikkimästä silmälasipäisen lapsen kanssa peläten että joutuvat korvausvelvollisiksi.
Tämä siis todella kärjistäen, en usko että kukaan niin oikeasti toimisi, mutta mahdollisuus siihen on.

Edelleenkään en usko, että päiväkoti/kaupunki ei korvaisi.
kyse tässä olikin että yksi lapsi on TAHALLAAN vääntänyt jo kaksi kertaa kielloista huolimatta niitä laseja. vahingot esim. pulkkamäessä ymmärrän, mutta suoranaista kiusantekoa en.
MINÄ kielsin lastani leikkimästä kyseisen kiusantekijän kanssa, tai oikeastaan kehoitin leikkimään muiden kanssa.
kiusaajan vanhemmat ovat välinpitämättömän oloisia, eivät ikinä tervehdi ja usein huonotuulisia. en haluaisi alkaa myöhemmin riitelemään korvauksista heidän kanssaan...
 
"vieras"
Höpö höpö. Totta kai päiväkodilla on vakuutus, ei se ole vapaaehtoinen. Päiväkodissa olija on vakuutettu päiväkodin toimesta hoitopäivän ajan.
Mutta, jos joku lapsista on rikkonut lasit tahallaan, niin ainakin koulumaailmassa tuon rikkojan perhe maksaa rikotut lasit, ei koulu. Olettaisin, että se toimii näin myös päiväkodissa.
Mihin perustat ajatuksesi, että jokaisessa kunnassa ja kaupungissa olisi päiväkodeilla jonkinlainen vakuutus tällaisten tapausten varalta? Jos päiväkiodin henkilökkunta tekee jonkin virheen hoidossa, joka on huolimatomuutta, niin päiväkodin pitäjä tai sen vakuutus maksaa. Mutta tällainen silmälasijuttu ei välttämättä kuulu edes päiväkodin vakuutuksen piiriin, jos henkiläkunta ei ole rikkonut laseja.
 

Yhteistyössä