jos ja kun ihminen sanotaan työstään irti koeaikana

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kummissaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kummissaan

Vieras
niin tarviitseeko työnantajalla olla painava syy siihen vai voiko hän tehdä sen ihan huvikseenkin jolloin työntekijä ei voi nostaa esim.oikeusjuttua asiasta?
anoppini sanottiin irti yllättäen työstään koeajalla vaikka on tunnollisesti ja huolellisésti hoitanut työnsä ja sai siis ilman syytä potkut ja maanantaina on keskustelu työsopimuksen irtisanomisesta...

Periaatteessa kai saa purkaa työsuhteen ilman syytä koeaikana, mutta kannattaisi kuitenkin tarkistaa asia joltakin viralliselta taholta. Toisaalta tuntuu, ettei sitä saisi niin vain purkaa siltikään, vaikka on koeaika, jos toinen on tunnollisesti työnsä tehnyt.

Voi ikävä kyllä koeajalla ei tarvitse perustella.
Mun mielestä työanatajt saa jotain tukea koeajalta kun palkkaavat työttömän ja se tuki loppuu kun koeaika loppuu.Mun ex:lle kävi just niin entisessä työpaikassa ja sitten uusi työtekijä koeajalle, kun siitä ei ainakaan silloin tullut edes mitäään karenssiätyöantajlle kun koe ajalla sanoo irti.

Sivulta: http://www.tyosuojelu.fi/fi/tyosopimus

Koeajan kuluessa työsopimus voidaan molemmin puolin purkaa. Sitä ei saa kuitenkaan purkaa työsopimuslain 2 luvun 2 §:n 1 momentissa (syrjintäkielto ja tasapuolinen kohtelu) tarkoitetuilla tai muutoinkaan koeajan tarkoitukseen nähden epäasiallisilla perusteilla. Työnantaja ei myöskään saa purkaa työsopimusta laiminlyötyään ilmoittaa työntekijälle sitovassa työehtosopimuksessa olevasta koeaikamääräyksestä.

Alkuperäinen kirjoittaja RitiRalla:
Koeajalla ei kummankaan osapuolen tarvitse perustella työsuhteen jatkumattomuutta.

Juuri näin. Mä lähdin koeajalla toiseen työpaikkaan viime keväänä. Annoin tosin edelliselle työnantajalleni 4 päivää aikaa (viikon loppuun) reagoida mun lähtööni. Mutta olisin saanut ilmoittaa niinkin, että "huomenna en sitten enää tule". Ja työnantajani olisi myös halutessaan voinut tehdä samoin.