Jos itse joutuu sairaalaan pidemmäksi aikaa, ja kotona on muutaman kk:den ikäinen lapsi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Vieras
Jolla ei siis tietysti ole hoitopaikkaa, niin onko miehellä oikeus jäädä kotiin lapsen kanssa töistä? Siis onko siihen joku laki tai muu joka niin sanoo, vai riippuuko vaan työnantajasta?

Kysypä (soitapa) sairaalan sosiaalityöntekijältä neuvoa! Me saatiin ainakin hyvät neuvot, kun pikkuisemme sairastui ja joutui osastolle mutta oli toinenkin kotihoidossa oleva pikkulapsi.

Alkuperäinen kirjoittaja ei:
ai ainakaan mieheni työpaikalta saa palkallista lomaa,jos minä olen sairaana, koska minä olen kotiäiti, en siis työssäkäyvä.

Mutta äidille voidaan kirjoittaa sairaslomaa, jolloin hän ei voi hoitaa kotiäidin virkaansa. En tosin itskeään usko, että isä saa palkallista sairaslomaa kolmea päivää enempää, mutta Kelalta varmaan löytyy tuki tähänkin tilanteeseen.

Alkuperäinen kirjoittaja ****:
ai ainakaan mieheni työpaikalta saa palkallista lomaa,jos minä olen sairaana, koska minä olen kotiäiti, en siis työssäkäyvä.

Mutta äidille voidaan kirjoittaa sairaslomaa, jolloin hän ei voi hoitaa kotiäidin virkaansa. En tosin itskeään usko, että isä saa palkallista sairaslomaa kolmea päivää enempää, mutta Kelalta varmaan löytyy tuki tähänkin tilanteeseen.

no, mulle kirjoitettiin sairaslomaa, mutta ei siitä siltikään ollut mitään hyötyä.

no, mulle kirjoitettiin sairaslomaa, mutta ei siitä siltikään ollut mitään hyötyä.

Varmistitteko asiaa ammattiliitosta tai työsuojelupiiristä?

Lapsellahan ei ole ko. tilanteessa hoitajaa, joten tuntuisi järkeenkäyvältä ja oikeutetulta, että työssäkäyvällä vanhemmalla olisi mahdollisuus siihen kolmen päivän palkalliseen vapaaseen lapsen hoidon järjestämiseen.

Meillä kävi sellainen "onni" onnettomuudessa, että exä jäi työttömäksi kun mä sairastuin. Exä sitten hoiti likkaa kotona ja sai kyllä mustakin huolehtia, kun kotona olin.

Mä jouduin sairaalaan kuopuksen ollessa 6kk:n ikänen ja sain koko ajalle kodinhoitajan. Mun tapauksessa se onnistui koska tiesin paljon etukäteen joutuvani sairaalaan ja pystyttiin kaikki järjestelyt tekemään hyvissä ajoin. Kodinhoitaja oli 8 tuntia päivässä ja mies hoiti lapset illat. Mummu ja pappa tuli aina meille niin, että kodinhoitaja pääsi lähtemään kotia ja olivat siihen asti, että mies tuli kotiin.

Niinhän se menee, että kotona lapsia hoitava ei saisi sairastaa. On ihan sama kirjoittaako lääkäri sairaslomaa vai ei, ei se mitään auta. Valitettavasti. Ellei sitten toinen vanhemmista halua jäädä palkattomalle hoitamaan lasta.

KELAN SIVUILLA:

Jos äiti ei sairauden vuoksi kykene hoitamaan lastaan, äitiysraha voidaan tietyin edellytyksin siirtää isälle vanhempainrahana maksettavaksi.

*muoks* Sellaista keinoa, että isä voisi olla kotona lasta hoitamassa palkallisena ei varmasti ole olemassakaan.
Mutta KELAsta saat lisätietoa, miten sinun äitiysloman voi muuttaa isän vanhempainlomaksi sairaalassa olon ajaksi.

vanhempainrahalle. Jouduin itse sairaalaan vauvan ollessa 2kk ja siitä 10vk eteenpäin mieheni hoiti molemmat lapset. Itse olin silloin sairaslomalla, eli sairasloma todistuksella tekee jotain.
Lisäksi saimme perhetyöntekijän 2kert./viikko, kun mieheni masentui sairaana ollessani. Eli silloin hän pääsi asioille yksin jne...

Yhteistyössä