Jos iso lapsi tulossa... voinko vaatia...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nappi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nappi

Vieras
...käynnistystä?? Oon menossa sikiön painoarvioon ensviikolla, silloin rv 36. 3 viikkoa sitten ultrattiin 2,6kg painoarvioksi. Enteilis kai 4 kiloista ainakin... Luulisin. Esikoinen painoi 3500g ja mahtui tulemaan ilman mitään leikkelyjä. Lääkäri tosin totesi, että mikään valtavan suuri ei olis mahtunutkaan... Mitä kokoluokkaa tarkoittikin sitten... Nyt alkanut pelottamaan, että jos annetaan kasvaa ja kasvaa ja alateitse synnytys on työn ja tuskan takana. Voisinko ehdottaa käynnistystä vai tyrmätäänkö se heti sairaalassa? Oon kuullut (ja lukenut) että meidän sairaalassa päästetään helpostikin yliaikaiseksi ja vauvat reippaasti yli 4 kiloisia... Tää asia alkanut pelottamaan ja vaivaamaan kovasti. Mitä tekisitte mun tilassa... Vai luottaako vaan sairaalan väkeen ja ehkä sitten rankka synnytys edessä...

No musta synnytys on aina rankka, oli sitten iso tai pieni vauva. Ei se lastenleikkiä oo. Asiasta kannattaa ainakin puhua ja miettiä sitten yhessä sen lääkärin kanssa, ne nyt kumminkin ees suurinpiirtein tietää mitä ne tekee :)

Meille kätilö sanoi synnytysvalmennuksessa, että loppujen lopuksi se on pään koko mikä siinä alatiesynnytyksessä tiukinta tekee ja että 3- ja 4-kiloisen pään koossa ei kuulma ole niin radikaalin paljon eroa kuin mitä äkkiä voisi kiloeron perusteella arvioida. En sitten tiedä oliko vaan rauhoittelua, luulisi kuitenkin etteivät ihan omasta päästään voi keksiä ja sitten ääneen puhua. Ehkä luottaisin ap:nä hoitohenkilökuntaan, koska jos se synnytys pitkittyy vauvan koon takia, niin kyllähän ne varmaan sitten sektiopäätöksen tekee vaikka kesken synnytyksen. Tsemppiä!

Meille kätilö sanoi synnytysvalmennuksessa, että loppujen lopuksi se on pään koko mikä siinä alatiesynnytyksessä tiukinta tekee ja että 3- ja 4-kiloisen pään koossa ei kuulma ole niin radikaalin paljon eroa kuin mitä äkkiä voisi kiloeron perusteella arvioida. En sitten tiedä oliko vaan rauhoittelua, luulisi kuitenkin etteivät ihan omasta päästään voi keksiä ja sitten ääneen puhua. Ehkä luottaisin ap:nä hoitohenkilökuntaan, koska jos se synnytys pitkittyy vauvan koon takia, niin kyllähän ne varmaan sitten sektiopäätöksen tekee vaikka kesken synnytyksen. Tsemppiä!

Hmm... Käynnistyksestä en osaa sanoa mutta onko noin 4 kg isokokoinen? Riippuu tietty äidin koostakin. Itse olen 160cm, ja olen synnyttänyt 4200g lapsen. Se että onnistuuko alatiesynnytys riippuu varmaan lantion mallista. Mulla esikoinen painoi 3800g, ja toka siis tän 4200g.
Jos kovasti pelottaa kannattaisiko kysyy lääkärin arviota. JAKSAMISIA :hug:

Eihän nelikilonen mikään hirmu iso ole vielä.

Ymmärrän kyllä, et asia mietityttää. Voithan pyytää synnytytapa-arviota, jos sitä ei ole tehty.
Käynnistykseen lääkärit yleensä ovat nihkeitä ilman mitään "todellista" syytä, koska käynnistetty synnytys sisältää enemmän riskejä ja spontaanisti alkanut synnytys usein on sujuvampi.

Itellä toinen synnytys on käynnistetty ja meinas pitkittyä, ponnistaakin sain melkein puolitoista tuntia. Spontaanisti alkanut synnytys oli huomattavasti nopeampi ja helpompi, vaikka lähtötilanne kummassakin oli melko sama (siis kohdunsuun kypsä tilanne).
Toinen vauva oli 4kg ja toinen vähän isompi.

Minulla kakkonen painoi 4520gr Ja kolmosen painoarvio oli 36 viikolla 3,2kg. Itselläni käynnistettiin juuri tuon pianoarvion takia viikolla 37+6. Samana päivänä kun käynnistettiin teki lääkäri vielä painoarvion ultralla 4,1kg ja kätilö sanoi käsikopelolla 4,4kg. Poika syntyi samana päivänä ja painoi 3790gr... Keskimmäisen synnytys oli huomattavasti helpompi vaikka painoikin huomattavasti enemmän. Jos vielä saan lapsen niin mieluummin annan tulla luonnollisesti vaikka olisinkin sitten isompi. =)

Minun ekani painoi 3,2kg ja toinen oli reilusti yli kilon isompi, pääsin leikkaukseen koska eka oli tiukilla. kolmas kun oli tulossa, pyysin leikkausta koska tuo eka jätti tosi pahan pelon, no sitä ei sitten myönnettykää niin vain, laittoivat kuvaukseen jossa mitataan minkä kokoinen sieltä sopii tulemaan, oli tod kokenut lääkäri synn.laitokselta, katsoi kuvat ja sanoi että kyllä sinä leikkaukseen menet, ei tämä sovi tulemaan. Tyttö oli 3,3 kiloinen, mittaushetkellä jos olisi syntynyt silloin olisin joutunut synnyttämään, lääkäri sanoi että jos painoarviossa kooksi arvioitaisiin korkeintaan tasan 3kg niin silloin sopisi tulemaan.
Eli, suosittelisin että kovasti pyytäisit päästä tuohon mittaukseen.

Yhteistyössä