Jos ihmisellä ei ole perhettä, hänellä ei ole mitään

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Onnellisuuden kannalta on hirvittävä riski ripustaa koko elämänsä tarkoitus vain yhden asian varaan. Itse ajattelen mieluummin, että elämässäni on valtavasti erilaisia mielihyvän ja merkityksen lähteitä, joista voin ammentaa. Tavoittelen sellaista rikasta elämää, joka antaa paljon aiheita olla tyytyväinen.

Hyvin onnellisilla ihmisillä on kyllä tyypillisesti useita läheisiä ihmissuhteita ja he kertovat muita useammin kokevansa syvällistä yhteyttä toisiin ihmisiin. Eli sikäli väitteessä on kyllä totuuden siemen.

No kyllä mä vähän samaa mieltä olen. Yleensähän kaikilla on joku perhe. Joko lapsuudenperhe tai sitten oma perhe. Jos ei olisi yhtään sukulaista eikä omaa perhettä niin aika yksin maailmassa olisi. Tietysti joskus meidän kaikkien lapsuudenperhe lakkaa kun vanhemmat kuolevat mutta yleensä siinä vaiheessa on jo oma perhe. Kyllä minä voin myöntää että ilman omaa perhettä minun elämäni olisi aika köyhää. Olisin työnarkomaani jne...

Onnellisuuden kannalta on hirvittävä riski ripustaa koko elämänsä tarkoitus vain yhden asian varaan. Itse ajattelen mieluummin, että elämässäni on valtavasti erilaisia mielihyvän ja merkityksen lähteitä, joista voin ammentaa. Tavoittelen sellaista rikasta elämää, joka antaa paljon aiheita olla tyytyväinen.

Hyvin onnellisilla ihmisillä on kyllä tyypillisesti useita läheisiä ihmissuhteita ja he kertovat muita useammin kokevansa syvällistä yhteyttä toisiin ihmisiin. Eli sikäli väitteessä on kyllä totuuden siemen.

Mutta eihän niiden läheisten ihmissuhteiden tarvitse olla perheenjäseniin? Voihan sitä olla myös läheisiä ystäviä ja muita läheisiä ihmisiä elämässä.

[QUOTE="vieras";28999344]Mutta eihän niiden läheisten ihmissuhteiden tarvitse olla perheenjäseniin? Voihan sitä olla myös läheisiä ystäviä ja muita läheisiä ihmisiä elämässä.[/QUOTE]Juuri näin!

[QUOTE="vieras";28999319]No kyllä mä vähän samaa mieltä olen. Yleensähän kaikilla on joku perhe. Joko lapsuudenperhe tai sitten oma perhe. Jos ei olisi yhtään sukulaista eikä omaa perhettä niin aika yksin maailmassa olisi. Tietysti joskus meidän kaikkien lapsuudenperhe lakkaa kun vanhemmat kuolevat mutta yleensä siinä vaiheessa on jo oma perhe. Kyllä minä voin myöntää että ilman omaa perhettä minun elämäni olisi aika köyhää. Olisin työnarkomaani jne...[/QUOTE]

Niitä läheisiä ihmisiä voi olla myös muita kuin perhe. Tiedän, että tämä on Suomessa melkein vallankumouksellinen ajatus, mutta monissa muissa maissa ystävät, naapurit, ystävän sukulaiset jne. voivat olla erittäin läheisiä ja heidän kanssaan vietetään jopa juhlapyhät, mikä olisi Suomessa lähes pyhänhäväistys.

Se, että sinun elämäsi olisi köyhää ilman perhettä ei tietystikään tarkoita sitä, että se olisi sitä myös muille. Ihmiset ovat erilaisia ja heillä on erilaisia toiveita ja haluja elämältään. Joku toinen voi elää hyvinkin rikasta elämää ilman sitä omaa perhettä.

[QUOTE="vieras";28999345]No kyllä se niin hyvin pitkälti taitaa olla.[/QUOTE]Millainen ihminen on oikeasti sitä mieltä, että ilman puolisoa ja lapsia voisi yhtä hyvin olla kuollut? Millaista keskusteluseuraa hän on, ja mikä on hänen panoksensa yhteiskunnan parantamiseksi?

Kyllä ihminen perheen tarvitsee, sinänsä on siinä oikeassa tuon laukoja.

Jokainen sitten määrittelee itse sen "perheen", eli ne ihmiset jotka tarvitsee lähelleen. Niiden ei tarvitse olla biologista perhettä ollenkaan, saati sitten jotain ydinperhettä.

Kukaan ei kuitenkaan selviä yksin. Ihminen on laumaeläin.

[QUOTE="vieras";28999345]No kyllä se niin hyvin pitkälti taitaa olla.[/QUOTE]

Miksi ihmeessä? Ei minulle vain. Elämässäni on paljon asioita, jotka tekevät elämästäni elämisen arvoista. Minulla on paljon läheisiä ystäviä. Työni ja tekemäni vapaaehtoistyö ovat minulle erityisen tärkeitä. Ja etenkin niiden kautta tapaamani ihmiset ja solmimani ihmissuhteet. Itseni kehittäminen ja uuden oppiminen ovat yksi elämän parhaista asioista ja opiskelen siis jatkuvasti. Harrastukset ja matkustelu tuovat elämääni paljon elämisen arvoisia asioita.

Alkuperäinen kirjoittaja Vasemman käen rukkanen;28999397:
Minulle perhe on myös äitini vaikka asuu 500 kilometrin päässä, siskoni sadan kilsan päässä

Eli jos sinulla ei olisi miestä, lapsia, äitiä ja siskoa niin voisit ihan yhtä hyvin olla kuollut?

[QUOTE="vieras";28999406]Eli jos sinulla ei olisi miestä, lapsia, äitiä ja siskoa niin voisit ihan yhtä hyvin olla kuollut?[/QUOTE]

Kyllä mä voisin sanoa myös että melko nobodyksi tuntisin itseni jos mulla ei olisi yhtään sukulaista/perhettä missään. En mä kuolisi, mutta aika yksinäinen/juureton varmasti olisin.

Kyllä mä voisin sanoa myös että melko nobodyksi tuntisin itseni jos mulla ei olisi yhtään sukulaista/perhettä missään. En mä kuolisi, mutta aika yksinäinen/juureton varmasti olisin.

Mä taas uskoisin, että tässä tilanteessa keskittyisin etsimään niitä läheisiä ihmisiä ja muita elämän tärkeitä asioita muualta. Vähän samaa olen tehnytkin, kun olen asunut eri puolella maailmaa kuin perheeni.

[QUOTE="vieras";28999429]Mä taas uskoisin, että tässä tilanteessa keskittyisin etsimään niitä läheisiä ihmisiä ja muita elämän tärkeitä asioita muualta. Vähän samaa olen tehnytkin, kun olen asunut eri puolella maailmaa kuin perheeni.[/QUOTE]

Ihan varmasti näin, juuri sitä kommentoin itsekin. Mutta sinä et tiedä miltä se "totaalinen perheettömyys" loppujen lopuksi tuntuu koska tiedät että sinulla on se perhe vaikka jossain välissä välimatka oliskin ollut pitkä.

[QUOTE="Purppura";28999437]Kaipa olisi ollut parempi sanoa että elämä ilman läheisiä ei ole elämisen arvoista.[/QUOTE]

Eiköhän tuossa ole käynyt jonkinlainen ajatuskämmi.

Ihan varmasti näin, juuri sitä kommentoin itsekin. Mutta sinä et tiedä miltä se "totaalinen perheettömyys" loppujen lopuksi tuntuu koska tiedät että sinulla on se perhe vaikka jossain välissä välimatka oliskin ollut pitkä.

En tietystikään tiedä ja varmasti se tuntuu pahalta tai juurettomalta. Mutta minulla ei miestä tai lapsia ole, ainoastaan se lapsuudenperhe, joten tiedän kuitenkin jotain siitä perheettömyydestä ja olen ihan onnellinen ja elämässäni on paljon läheisiä ihmissuhteita ja mielekästä tekemistä, joten haluaisin uskoa, että näin olisi myös siinä tapauksessa, että minulla ei olisi edes sitä lapsuudenperhettä. Mutta eihän sitä voi tietää.

[QUOTE="Purppura";28999437]Kaipa olisi ollut parempi sanoa että elämä ilman läheisiä ei ole elämisen arvoista.[/QUOTE]

Tätä minäkin pidän parempana ajatuksena, mutta toisaalta onhan sitä aina noita erakoitakin ollut.

Kuka määrittelee millainen elämä on elämisen arvoista? Voisiko joku tehdä vaikka jonkun listan, että mitkä asiat pitää elämään sisällyttää, jotta se on arvokasta. Ilmeisesti ainakin läheiset ovat välttämättömyys.

Yhteistyössä