Jos ihminen menee humalassa töihin, onko hänellä muka automaattisesti alkoholiongelma?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mietin vain
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mietin vain

Vieras
Tuli mieleen tuosta yhdestä aloituksesta... kaikki se puhe jostain "hoitoonohjauksesta"...

Muistan itse parin vuoden takaa kun täytin 18 vuotta ja olin ensimmäistä kertaa kännissä silloin. Keksin idean että menen kännissä töihin (itse asiassa se oli palkaton työharjoittelu ammattikoulun kautta). Olin asiakaspalvelutehtävissä ja koin että pieni humala tekee musta sosiaalisemman siinä työssä ja muutenkin alkoholi oli mulle uusi asia ja musta oli kiehtova tunne olla humalassa ja kokeilla ollla humalassa eri ympäristöissöä. Baareissa en siihen aikaan siis käynyt, vaan lähinnä juopottelin yksin kotona, ja kun kyllästyin yksin kotona juopotteluun niin halusin testata millaista on olla humalassa töissä, yms... se oli sellaista leikkiä, kokeilua... Työharjoittelun aikana olin sitten joka toisen viikon ajan viisi arkipäivää pienessä hiprakassa töissä.

Olinko silloin muka alkoholiriippuvainen ja hoidon tarpeessa? Kun luin että kännissä töihin tulevat ohjataan hoitoon, niin jotenkin tuntuu "loukkaavalta" että joku pitää nuoren ja uteliaan ihmisen ensimmäisiä riemukkaita alkoholikokeiluja merkkinä alkoholismista :O

Pointti siinä taitaa olla se, että ei ole normaalia olla päihteidenvaikutuksen alaisena töissä ja oletetaan että kaikki tietävät että se on vain juttu jota ei tehdä.
On tilanteita joissa päihteitä voi käyttää ja tilanteita joissa ei, et voi esim. olla kaatokännissä pienen vauvan kanssa.
Jos tietää tämän ja siitä huolimatta käyttää, on se usein merkki ongelmasta tai että on jäänyt putki päälle.

[QUOTE="vieras";29040651]Kokeilua, uteliaisuutta... viisi päivää viikossa hiprakassa töissä. Mahtavaa kerrankin uusia selityksiä alkoholistilla![/QUOTE]

Eli ihminen muuttuu alkoholistiksi heti kun hän kokeilee alkoholia, jopa utelias 18-vuotias?

[QUOTE="a.p";29040658]Eli ihminen muuttuu alkoholistiksi heti kun hän kokeilee alkoholia, jopa utelias 18-vuotias?[/QUOTE]

Siis kyllä jonnekin hoitoon pitäisi ohjata, ei tuo ihan normaalia ole.

Alkoholisti ehkä ei, rajatila tai persoonallisuushäiriö ehkä kyllä.

Monilla työpaikoilla on päihdeohjelma (saisi olla vaikka kaikilla), jossa määritellään käytäntö kuinka toimitaan jos joku on tai epäillään olevan alkoholin tai huumeen vaikutuksen alaisena töissä tai muuten epäillään henkilöllä olevan alkoholiongelman. Useimpiin päihdeohjelmiin kuuluu hoitoonohjaus tai ainakin sitä tarjotaan. Hoitoonohjauksesta voi myös kieltäytyä mutta sopimuksesta riippuu mitä se sitten tarkoittaa, monesti sitä että hoitoonohjausta ei enää tarjota seuraavalla kerralla vaan sanotaan adios. Joissain paikoissa voi olla myös täysi nollatoleranssi.

18-vuotiaalta tuon vielä jotenkin voi katsoa läpi sormien. Edellyttäen tietysti ettei ole sellainen työ jossa humala olisi millään muotoa vaarallista kenellekään. On siis eri asia onko vaikka vanhainkodissa hoitajana vai kaupassa kärrypoikana. Puhumattakaan että olisi työssä jossa tarvitsee käyttää koneita tai ajaa autoa. SILTI vähintään esimiehen puhuttelu + varoitus olisi paikallaan.
Aikuisita kun puhutaan niin kyllä känni töissä on selvä merkki joko pahasta alkoholiongelmasta tai muusta elämänhallinnan vaikeudesta.

Jos venähtäneen baari-illan jälkeen menee töihin vielä hiprakassa niin nuorelta voi laittaa epätoivon tai typeryyden piikkiin. Jos taas ihan tarkoituksella juo sitä varten, että olisi hiprakassa töissä ja vielä useampana päivänä niin se on jo huolestyttävan moraalitonta ja erittäin paheksuttavaa ja lisäksi typerää. Tuollaista tarkoituksellista tyhmää tekoa ei voi selitellä mitenkään.

• Tykkää
Reactions: ansarikukka
Kyllä se joku ongelma on jos ei ymmärrä ettei työpaikka kuulu niihin paikkoihin joihin voi mennä humalassa - oli humalan aste mitä tahansa. Ei edes tuollaisena "kokeiluna" (mikä mielestäni on väärä sana useasti toistuvalle käytökselle) ole millään tapaa hyväksyttävää. Ei ole tullut itsellä kyllä mieleenkään tuollainen. Itsellä on ollut kyllä tiukka linja senkin suhteen ettei työpäivää edeltävänä päivänäkään kännätä ikinä.

Ihme ettei sinulle ole tullut seuraamuksia (?) tuosta koska kyllähän sen nyt näkee ja haistaa vähintään jos toinen on jotain ottanut vaikka määrä ei niin paljoa kerralla olisikaan 0.o

Kyllä silloin on ongelma alkoholin käytön kanssa, jos ei ymmärrä milloin sen käyttö on soveliasta.
Töihin meno alkoholin vaikutuksen alaisena ei enää nykyään ole missään työpaikassa millään tapaa hyväksyttävää.

Ainahan sen käytölle joku "syy" löytyy, hääpäivä, syntymäpäivä, saunailta, elokuvailta, syödään hyvin ilta, oli raskas työpäiväilta, halu olla sosiaalisempi tai hauskempi, halu olla rauhallisempi, perjantai, lauantai, sunnuntain tasottava, maanantain rauhottava, jne. Ei "riippuvuus" tarkoita aina fyysisiä vieroitusoireita, myös "halu" saada alkoholia näissä eri tilanteissa tekee "ongelman". Oli sitten nuori tai vanha, rajat pitää ymmärtää.

• Tykkää
Reactions: hallittu kaaos
Alkoholisti on henkilö, joka ei hallitse alkoholinkäyttöään vaikka itse niin luulisikin. Onko hallittua alkoholinkäyttöä olla humalassa töissä? Onko se jotenkin normaalimpaa 18-vuotiaana? Minusta ei ja ei.

Olinko silloin muka alkoholiriippuvainen ja hoidon tarpeessa? Kun luin että kännissä töihin tulevat ohjataan hoitoon, niin jotenkin tuntuu "loukkaavalta" että joku pitää nuoren ja uteliaan ihmisen ensimmäisiä riemukkaita alkoholikokeiluja merkkinä alkoholismista :O

Eli menit tieten tahtoen toistuvasti humalassa töihin vaikka tiesit sen olevan kiellettyä, ja sinusta tuntuu loukkaavalta jos joku luulee että sinulla on ongelma?

Jos ihminen menee kännissä töihin, niin kyllä se kertoo isoista ongelmista. Ehkä juuri sinun tapauksessasi se ongelma ei välttämättä ollut fyysinen alkoholiriippuvuus, mutta ei tuota parhaalla tahdollaankaan voi mitenkään normaalina pitää.

[QUOTE="Mä vain";29040886]No ei ole sairaus vaan jokaisen oma valinta. Itse sinne kurkkuunsa kaataa sitä viinaa ihan omasta tahdosta ja tietoisesti.[/QUOTE]

Silti se on sairaus.

[QUOTE="Mä vain";29040886]No ei ole sairaus vaan jokaisen oma valinta. Itse sinne kurkkuunsa kaataa sitä viinaa ihan omasta tahdosta ja tietoisesti.[/QUOTE]

Tuolla logiikalla esim. anoreksia, bulimia, masennus tms eivät myöskään ole sairauksia. Samoin esim. sukupuolitaudit eivät ole sairauksia sillä nehän on hommattu omalla tyhmyydellä, ei kukaan ole pakottanut harrastamaan seksiä.

[QUOTE="vieras";29040911]Silti se on sairaus.[/QUOTE]

Höpö höpö vaan oma valinta kuten ylen syöntikin. Ihminen juo kun haluaa juoda. Ei se ole muusta kun halusta kiinni.

Tuolla logiikalla esim. anoreksia, bulimia, masennus tms eivät myöskään ole sairauksia. Samoin esim. sukupuolitaudit eivät ole sairauksia sillä nehän on hommattu omalla tyhmyydellä, ei kukaan ole pakottanut harrastamaan seksiä.

Nuo ensin mainitsemasi ovat sairauksia psyykkisellä puolen, mutta tuo sukupuolitauti on todellakin omalla tyhmyydellä hankittu vaiva.

[QUOTE="Mä vain";29040962]Ei ole. Joku sairaus (masennus tms.) ehkä laukaisee tuon viinanjuonnin, mutta itse pelkästään viinanjuonti ei todellakaan ole sairaus.[/QUOTE]

Eli jos jokin sairaus laukaisee toisen sairauden, se toinen sairaus ei enää olekaan sairaus? Jännä juttu.