Jos hyvä ystäväsi on pettänyt luottamuksesi, oletko antanut anteeksi, pitänyt hänet tuttavana vai katkaissut välit?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Miksi jotkut katkaisee välit kokonaan, jos kuitenkin välittää siitä ihmisestä ja nauttii hänen seurastaan kaikesta huolimatta? Miksei pidä jonkinlaisena tuttavana tai sellaisena, jolle ei esim. kerro liian henk.kohtaisia asioita? Minä rankaisisin siinä itseänikin, jos poikkaisisin kaikki siteet johonkin tärkeään ihmiseen. Eri asia, jos ihan jatkuvasti loukkaisi/pettäisi luottamuksen eikä parantaisi tapojaan.
 
"xXx"
Mä olen antanut anteeksi mutta säilyttänyt ainoastaan muodolliset välit. Eli kadulla jos törmätään niin muutama sana vaihdetaan, mutta ei taida edes olla ko. henkilön puhelinnumeroakaan enää tallessa. Luottamus meni niin pahasti, että olisin rikkinäisempi jos tämä henkilö olisi edelleen elämässäni (ja taas joutuisin pettymään) kuin että ei ollenkaan tekemisissä.

Mieluummin muutama hyvä ystävä kuin tusina epäluotettavaa paskiaista.
 
näin se menee
[QUOTE="vieras";24232659]No sitten ei varmaan ole ollut alun perinkään. Kaikki ihmiset tekee virheitä.[/QUOTE]

Virheitä voi tehdä mutta mun luottamuksen voi pettää vaan yhdesti. En koe tarvetta pitää sellasia ihmisiä lähellä keihin en luota
 
näin se menee
[QUOTE="vieras";24232668]Mielestäni aito ystävyys on ikuista. Kyllä sen pitäisi kestää myös jonkin verran virheitä, jos toisesta oikeasti välittää.[/QUOTE]

Aitoon ystävyyteen kuuluu luottamus. Mitä virheitä sä tarkotat? Myöhästyy tapaamisista tms? Joo, sellaset kestän. Sitä en, jos mun salaisuuksia vaikka levitetään eteenpäin. Se on loppu senjälkeen
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja näin se menee;24232681:
Virheitä voi tehdä mutta mun luottamuksen voi pettää vaan yhdesti. En koe tarvetta pitää sellasia ihmisiä lähellä keihin en luota
Mä en usko, että ihmisestä on oikeasti kovin paljon välittänyt, jos pystyy katkaisemaan välit kokonaan. Mutta on ystäviä ja ystäviä. Mulle ystävät on melkein yhtä rakkaita kuin perheenjäsenet. En mä siskoon tai veljeenkään katkaisisi välejä ikinä. Minusta kauhean mustavalkoinen ajatustapa, että kaikki hyvä pyyhkiytyy yhden mokan takia. Sama ihminen se on kaikesta huolimatta ja sitten ei kannata ihmetellä, jos ei itsekään saa virheitään anteeksi.
 
:(
Luottamus on kaikkein tärkeintä, ja sen kun menettää, nii ei oo paluuta. Ja silloin ei ilmeisestikkään ole ollut oikea ystävä vaikka on niin väittänyt. Elämä on karua.
 
:(
[QUOTE="vieras";24232699]Mä en usko, että ihmisestä on oikeasti kovin paljon välittänyt, jos pystyy katkaisemaan välit kokonaan. Mutta on ystäviä ja ystäviä. Mulle ystävät on melkein yhtä rakkaita kuin perheenjäsenet. En mä siskoon tai veljeenkään katkaisisi välejä ikinä. Minusta kauhean mustavalkoinen ajatustapa, että kaikki hyvä pyyhkiytyy yhden mokan takia. Sama ihminen se on kaikesta huolimatta ja sitten ei kannata ihmetellä, jos ei itsekään saa virheitään anteeksi.[/QUOTE]

Mutta jos sä tajuat että sun selän takana on vehattu monta vuotta, puhuttu paskaa muille ja samalla esitetty parasta kaveria, nii sillon mun ymmärrys ja anteeksiantaminen saattaa olla hiukka nihkeetä... Olkoon sitten kuinka pitkä "ystävyys" takana
 
"Essi"
[QUOTE="vieras";24232659]No sitten ei varmaan ole ollut alun perinkään. Kaikki ihmiset tekee virheitä.[/QUOTE]

Virheet onkin ihan eri asia kuin luottamuksen pettäminen. Jos välittää toisesta niin silloin ei tee hänelle mitä tahansa... kuten satuta tahalleen. Silloin se henkilö ei olekaan ystävä vaan petturi, joten miksi itsekään pitäisin häntä enää ystävänä? Hän on sitten enää tuttu ihminen tms...

En itse voisi ikinä tehdä kenellekään sellaista mitä mulle tehtiin vaikka hän oli "ystävä"...Miksi olisin ihmisen kanssa jonka arvomaailma on niin erilainen?

Annoin anteeksi itseni takia, en vihaa enkä halua kostoa mutta ystäviä me emme voi enää olla koska hän osoitti ettei ollut sitä alunperinkään. Eli välit ovat viileät.

Hän ei pidä siitä, ja on haukkunut mua muille. Mutta se on hänen asia, mä en lähde siihen mukaan.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";24232699]Mä en usko, että ihmisestä on oikeasti kovin paljon välittänyt, jos pystyy katkaisemaan välit kokonaan. Mutta on ystäviä ja ystäviä. Mulle ystävät on melkein yhtä rakkaita kuin perheenjäsenet. En mä siskoon tai veljeenkään katkaisisi välejä ikinä. Minusta kauhean mustavalkoinen ajatustapa, että kaikki hyvä pyyhkiytyy yhden mokan takia. Sama ihminen se on kaikesta huolimatta ja sitten ei kannata ihmetellä, jos ei itsekään saa virheitään anteeksi.[/QUOTE]

Eli jos mies sua löis kerran - asia ok? Jos mies sut raiskais kerran - asia ok? Jos mies sut pettäs kerran - asia ok?
Vai oletko niin mustavalkonen että annat tällasten sotkea jopa pitkän liittosi?
 
:(
[QUOTE="Essi";24232724]Virheet onkin ihan eri asia kuin luottamuksen pettäminen. Jos välittää toisesta niin silloin ei tee hänelle mitä tahansa... kuten satuta tahalleen. Silloin se henkilö ei olekaan ystävä vaan petturi, joten miksi itsekään pitäisin häntä enää ystävänä? Hän on sitten enää tuttu ihminen tms...

En itse voisi ikinä tehdä kenellekään sellaista mitä mulle tehtiin vaikka hän oli "ystävä"...Miksi olisin ihmisen kanssa jonka arvomaailma on niin erilainen?

Annoin anteeksi itseni takia, en vihaa enkä halua kostoa mutta ystäviä me emme voi enää olla koska hän osoitti ettei ollut sitä alunperinkään. Eli välit ovat viileät.

Hän ei pidä siitä, ja on haukkunut mua muille. Mutta se on hänen asia, mä en lähde siihen mukaan.[/QUOTE]

Juurikin näin.

Minä en henk.koht ole antanut "ystävälleni" anteeksi, koska ei ole koskaan pyytänyt. Tästä on nyt reilu neljä vuotta aikaa. Ehkäpä se on tajunnu kuinka paskasti teki, eikä sen takia ole anteeksi pyytänyt. Mutta toisaalta en tiiä antaisinko anteeksi
 
"just"
[QUOTE="vieras";24232699]Mä en usko, että ihmisestä on oikeasti kovin paljon välittänyt, jos pystyy katkaisemaan välit kokonaan. Mutta on ystäviä ja ystäviä. Mulle ystävät on melkein yhtä rakkaita kuin perheenjäsenet. En mä siskoon tai veljeenkään katkaisisi välejä ikinä. Minusta kauhean mustavalkoinen ajatustapa, että kaikki hyvä pyyhkiytyy yhden mokan takia. Sama ihminen se on kaikesta huolimatta ja sitten ei kannata ihmetellä, jos ei itsekään saa virheitään anteeksi.[/QUOTE]

Se on helppo sanoa ettei ikinä katkaisisi välejä esim veljeensä jos ei ole vaikka joutunut hänen raiskaamaksi. Mun ystävälle tuollainen oli helvetin hyvä syy katkaista välit veljeensä ja ymmärrän ja tuen häntä täysillä. Katsos kun ne sisarukset niinkuin "ystävät" voi olla pahimpia vihollisia, ja silloin ihmisen pitää todellakin ajatella itseään eikä olla säälistä tai "velvollisuudesta" toisen kanssa.
 
näin se menee
[QUOTE="vieras";24232699]Mä en usko, että ihmisestä on oikeasti kovin paljon välittänyt, jos pystyy katkaisemaan välit kokonaan. Mutta on ystäviä ja ystäviä. Mulle ystävät on melkein yhtä rakkaita kuin perheenjäsenet. En mä siskoon tai veljeenkään katkaisisi välejä ikinä. Minusta kauhean mustavalkoinen ajatustapa, että kaikki hyvä pyyhkiytyy yhden mokan takia. Sama ihminen se on kaikesta huolimatta ja sitten ei kannata ihmetellä, jos ei itsekään saa virheitään anteeksi.[/QUOTE]

Oletko roikkuja joka pitää ihmisiä ympärillään ja he saa kohdella sua kuinka sattuu, kunhan sun ei tartte olla vaan yksin?
Sä et sisaruksiis katkais ikinä välejä...hmmm..mielenkiintosta. Mä taas luulen että on asioita missa hyvinkin saattas sisarusvälit mennä poikki
 
"vieras"
Luottamuksen voi pettää myös vahingossa. Siis kertoa jonkun asian, josta ei tiennyt toisen tietävän tms. Jos on ollut vaikka lapsuudesta asti jonkun kanssa hyviä ystäviä ja rakastaa sitä ihmistä niin ei se lopu yksittäisen rikkomuksen takia.
 
"näin on"
[QUOTE="vieras";24232699]Mä en usko, että ihmisestä on oikeasti kovin paljon välittänyt, jos pystyy katkaisemaan välit kokonaan. Mutta on ystäviä ja ystäviä. Mulle ystävät on melkein yhtä rakkaita kuin perheenjäsenet. En mä siskoon tai veljeenkään katkaisisi välejä ikinä. Minusta kauhean mustavalkoinen ajatustapa, että kaikki hyvä pyyhkiytyy yhden mokan takia. Sama ihminen se on kaikesta huolimatta ja sitten ei kannata ihmetellä, jos ei itsekään saa virheitään anteeksi.[/QUOTE]

peesi! jotkut jättää jopa puolisonsa hakkaamisen takia ei ne ole silloin ikinä rakastanu sitä kun voi JÄTTÄÄ! sama koskee muita ihmisiä kaikki pitää antaa anteeksi tai on itsekäs paska! ketään ei saa jättää teki se mitä tahansa!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja näin se menee;24232757:
Oletko roikkuja joka pitää ihmisiä ympärillään ja he saa kohdella sua kuinka sattuu, kunhan sun ei tartte olla vaan yksin?
Sä et sisaruksiis katkais ikinä välejä...hmmm..mielenkiintosta. Mä taas luulen että on asioita missa hyvinkin saattas sisarusvälit mennä poikki
En. Olen inhimillinen ihminen, joka antaa mielellään tärkeille ihmisille uuden mahdollisuuden ja saattaa joskus itsekin erehtyä. Minun maailmani ei ole mustavalkoinen vaan harmaan sävyjä täynnä. En anna tietenkään loputtomasti kenenkään kohdella huonosti, mutta ihmiset voi muuttua, katua virheitään ja parantaa käytöstään. Eräs ystäväni kohteli minua joskus huonosti, mutta on nyt yksi uskollisimmista ja välittävimmistä ystävistäni, onneksi en katkaissut välejä tuolloin.
 
"siis"
[QUOTE="vieras";24232699]Mä en usko, että ihmisestä on oikeasti kovin paljon välittänyt, jos pystyy katkaisemaan välit kokonaan. Mutta on ystäviä ja ystäviä. Mulle ystävät on melkein yhtä rakkaita kuin perheenjäsenet. En mä siskoon tai veljeenkään katkaisisi välejä ikinä. Minusta kauhean mustavalkoinen ajatustapa, että kaikki hyvä pyyhkiytyy yhden mokan takia. Sama ihminen se on kaikesta huolimatta ja sitten ei kannata ihmetellä, jos ei itsekään saa virheitään anteeksi.[/QUOTE]

No huh, eipä kenenkään tarvitse antaakaan mulle sellaisia virheitä anteeksi joita mä en suostuisi antamaan, ihan vaan siksi että mä en tee sellaisia tekoja... On todellaki eroja virheiden asteella... ja en mitenkään korota itseäni, olen vaan tavis ihminen joka tekee virheitä mutta en kuitenksaan tee mitä tahansa.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";24232768]Luottamuksen voi pettää myös vahingossa. Siis kertoa jonkun asian, josta ei tiennyt toisen tietävän tms. Jos on ollut vaikka lapsuudesta asti jonkun kanssa hyviä ystäviä ja rakastaa sitä ihmistä niin ei se lopu yksittäisen rikkomuksen takia.[/QUOTE]

Luottamusta ei voi pettää vahingossa. jos toinen on nimenomaan sanonut että älä kerro kellekkään, ei siinä selittelyt auta.Mullakin on työssäni vaitiolovelvollisuus, ja en todellakaan aio sitä rikkoa niinkun en ystävälleni lupausta
 
Katkaisin välit, en kommentoi mitään, en oikeastaan edes noteeraa sen ihmisen olemassaoloa lainkaan.
Jotenkin tavataan vielä esim kummiasioissa, mutta pidän keskusteluni täysin 'hyvää päivää, kaunis ilma' tasolla.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";24232788]En. Olen inhimillinen ihminen, joka antaa mielellään tärkeille ihmisille uuden mahdollisuuden ja saattaa joskus itsekin erehtyä. Minun maailmani ei ole mustavalkoinen vaan harmaan sävyjä täynnä. En anna tietenkään loputtomasti kenenkään kohdella huonosti, mutta ihmiset voi muuttua, katua virheitään ja parantaa käytöstään. Eräs ystäväni kohteli minua joskus huonosti, mutta on nyt yksi uskollisimmista ja välittävimmistä ystävistäni, onneksi en katkaissut välejä tuolloin.[/QUOTE]

Mites tuolla aikasemmat mainitut; Jos mies lyö,pettää, raiskaa niin antasit anteeksi kaiken ja jatkasitte yhdessä?
 

Yhteistyössä