Jos ei pysty ikinä hommaamaan omistusasuntoa niin miksi tehdä lapsia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "höh"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Milli";28862973]Lapsettomana sinänsä vaikea puuttua mutta... Mulla on eräs tuttavapariskunta ja heillä on nyt velaton omistusasunto. Ovat suunnitelleet, että pian kun pääsevät eläkkeelle, niin myyvät asunnon, muuttavat vuokralle ja matkustelevat paljon. Heillä on kolme aikuista lasta. Ei kaikki halua miettiä perinnön jättämistä.

Mulla taas sellanen tilanne, että isän kuoleman jälkeen äiti jäi asumaan lesken hallintaoikeudella kotiin. Mun vanhemmilla oli avioehto, eli äiti ei tuosta asunnosta mitään omisteta vaan se on mun ja veljen puoliksi. Äidillä se lain turvaama käyttö-ja hallintaoikeus. Onhan se kuitenkin hyvä, että tuo asunto on olemassa. Mikäli asiat elämässä menee oikeassa järjestyksessä, niin onpahan mulla joskus tulevaisuudessa varaa hankkia omistusasunto. Äidin asunto kun nyt ei ole mikään yksiö pienellä paikkakunnalla vaan yli 100 neliöö Helsingin keskustassa hyvällä paikalla. Kyllä harmittas, jos mun vanhemmat olis myyny asunnon ja tuhlannu rahat. Mitään oikeutta harmitukseen ei olis, mut silti.[/QUOTE]

Kuka maksoi perintöveron tuosta asunnosta?

[QUOTE="vieras";28863015]Kuka maksoi perintöveron tuosta asunnosta?[/QUOTE]

Minä ja veljeni tietysti. Siitä vähennettiin tuo hallintaoikeuden tuoma rasite äidin ikäkertoimen mukaan.

[QUOTE="Milli";28862973]
Mulla taas sellanen tilanne, että isän kuoleman jälkeen äiti jäi asumaan lesken hallintaoikeudella kotiin. Mun vanhemmilla oli avioehto, eli äiti ei tuosta asunnosta mitään omisteta vaan se on mun ja veljen puoliksi. Äidillä se lain turvaama käyttö-ja hallintaoikeus. Onhan se kuitenkin hyvä, että tuo asunto on olemassa. Mikäli asiat elämässä menee oikeassa järjestyksessä, niin onpahan mulla joskus tulevaisuudessa varaa hankkia omistusasunto. Äidin asunto kun nyt ei ole mikään yksiö pienellä paikkakunnalla vaan yli 100 neliöö Helsingin keskustassa hyvällä paikalla. Kyllä harmittas, jos mun vanhemmat olis myyny asunnon ja tuhlannu rahat. Mitään oikeutta harmitukseen ei olis, mut silti.[/QUOTE]

Mua ei todellakaan harmittaisi. Olisi ihanaa tietää, että vanhemmat olisivat esim ostaneet itselleen palveluja kotiin, matkustelleet ja nauttineet elämästään niillä rahoilla.
No minä lähentelen 40 vuotta ja mun vanhemmat alkavat pikkuhiljaa lähentelemään eläkeikää... toivon, etteivät kuole vielä vuosikymmeniin... Ja kun kuolevat niin olisin itsekin vanha. Sama "kohtalo" on mun omillakin lapsilla... Kun on lapset nuorena tehnyt niin oletettavasti kun minä ja mies kuollaan niin lapsilla on jo elämä mallillaan. Toivottavasti ainakin. :)
Toivottavasti olen jättänyt lapsilleni sitten perinnöksi kasan ihania muistoja. Ja ehkä jotain omasta arvomaailmastanikin on siirtynyt heille.

Mua ei todellakaan harmittaisi. Olisi ihanaa tietää, että vanhemmat olisivat esim ostaneet itselleen palveluja kotiin, matkustelleet ja nauttineet elämästään niillä rahoilla.
No minä lähentelen 40 vuotta ja mun vanhemmat alkavat pikkuhiljaa lähentelemään eläkeikää... toivon, etteivät kuole vielä vuosikymmeniin... Ja kun kuolevat niin olisin itsekin vanha. Sama "kohtalo" on mun omillakin lapsilla... Kun on lapset nuorena tehnyt niin oletettavasti kun minä ja mies kuollaan niin lapsilla on jo elämä mallillaan. Toivottavasti ainakin. :)
Toivottavasti olen jättänyt lapsilleni sitten perinnöksi kasan ihania muistoja. Ja ehkä jotain omasta arvomaailmastanikin on siirtynyt heille.

Vanhempani eivät tarvinneet palveluja, olivat terveitä. Isäni sairasti vain lyhyen aikaa ennen kuolemaansa. Heillä oli muutenkin varaa matkustaa. Äitini on nytkin terve ja hyväkuntoinen, saa sen verran hyvän leskeneläkkeen, että sillä kyllä tarvittaessa ostaa vaikka mitä palveluja ja äiti on aina ollut muutenkin säästäväinen.

olipas taas harvinaisen idioottimainen aloittaja, ainakin aloituksensa perusteella. samaa voisi kysyä;

miksi tehdä lapsia jos vanhemmat ylipainoisia?
miksi tehdä lapsia jos ei ole hienoa autoa tai herranjestas ollenkaan autoa?
miksi tehdä lapsia jos ei ole vähintään yhtä kesämökkiä?
miksi tehdä lapsia ellei ole arvokoruja ja arabiaa kaapit täynnä?

voi helvetti sentään, katso peiliin ap!

No jo sinulla ap kriteerit lapsen teolle. Kyllä mun mielestä ratkaisee ihan muut asiat kuin omistusasunto. Jos haluaa lapsilleen tarjota taloudellista turvaa/apua, niin fiksumpaa esim. säästää lapselle opiskelurahastoa. Kun nuori muuttaa pois kotoa (todennäköisesti vielä opiskelee), on rahat vähissä. Mielesäni on ihanteellista jos pystyy keskittymään opintoihin, ilman, että tarvitsee käydä töissä. Lisäksi lapsiaan voi tukea esim. asuntolainan takaajana. Kun lapset saa lapsia voi isovanhempana avustaa kuluissa, esim. ostamalla vauvalle vaunut tai muita tarvikkeita. Nykyaikana ihmiset elää todella vanhoiksi, moni saattaa olla yli 60 vuotiaita kun omat vanhemmat kuolee. Mielestäni tuossa iässä pitäisi jokaisen talous olla kunnossa. Tottakai se perintö on aina ekstraa ja tuskin hukkaan menee, mutta ilmankin pitäisi jokaisen pärjätä. Sen sijaan on aikoja, jolloin se taloudellinen tuki on suureksi avuksi, miksi siis tuijottaa vain perintöä.

Yhteistyössä