jos ei halua synnyttää alakautta niin voinko vaatia sektion?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pelottaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Eikös pelkopoli ole ap:lle ihan ensisijainen paikka??? Ja btw, mullakin 2.asteen repeämät, luin vasta papereista (en olisi itse uskonut :) ). Toivuin nopeasti, synnytys itsessään oli ihan fantastinen kokemus! En edes ajattelisi sektiota kuin äärimmäisessä tilanteessa. Tämä siis oma mielipiteeni. Ja edelleen, mielummin menen synnyttämään kuin hammaslääkärille! ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Hassua ettei neuvolassa puututa järjettömiin pelkoihin:
Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
Mä toivoin sektiota ja sitten sain sen vesien mentyä, lääkäri sanoi ettei lähde urheilemaan, ja hyvä niin. Turha lähteä pelleilemään kenenkään hengellä ja terveydellä.
Itselläni oli painajaisia 4.asteen repeämisestä josta ei toivu, että lapselle tulee CP-vamma, Erbin pareesi, katkenneet solisluut, tai kuolee koko synnytykseen.

Repeämät jaetaan kolmeen asteeseen, neljännen asteen repeämää ei ole olemassakaan. Ja kerroppas miten synnytyksestä voi tulla CP-vamma?

"Syntymän aikoihin CP-vammoista syntyy noin 20-40%. Synnytyksen yhteydessä lapselle voi tulla hapenpuute istukan tai napanuoran toiminnan häiriön vuoksi. Vastasyntyneen hoitamaton, matala verensokeri voi vaurioittaa aivokudosta." http://www.cp-liitto.fi/index.phtml?s=163

Ja neljännen asteen repeämiä TODELLAKIN on olemassa.

Mä VAADIN synnytyspelon takia sektion, ja sen myös sain, vaikka tosiaan taistelemaan joutui. Mutta hyvä niin, moni saadaan varmasti käännytettyä, kun ei sektioo helpolla anneta. Tiesin riskit sektiosta, välillä jopa pelkäsin, et entäpä jos kuolen siihen. Mietin todella tarkasti vaihtoehtoja, ja silti tulin siihen tulokseen, että sektio on mulle oikea ratkaisu.

Leikkaus meni hyvin, ja olen todella tyytyväinen valintaani. Mulla kuitenkin haava tulehtui pahasti, ja nyt edelleen kuuden viikon jälkeen sektiosta haavaa pitää hoitaa (kotihoito käy putsaamassa joka päivä). Siltikin, vaikka jouduin kokemaan pahan komplikaation, en kadu päätöstäni sektioon, mutta en silti heppoisin perustein suosittelekaan sitä kenellekään!

Alkuperäinen kirjoittaja Snoopy:
Ei kai nyt herranisä ketään lähde synnyttämään ajatellen mikä kaikki voi mennä vikaan????? Mitäs sitten kun lapsi on syntynyt? Kasvatatteko lasikuvussa vai?

Kaikilla synnytykset eivät aina suju niin ruusuisesti, että siitä voi hyvinkin jäädä pahojakin pelkoja tulevia synnytyksiä ajatellen. Vikaan menemisen ajatuksia on vaikea torjua sitten. Paljonhan siinä vikaan voikin mennä... Ja mitä useampi synnytys on takana, sitä useampia niitä asioita missä voi mennä vikaan tulee mieleen...

Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:
Ei kai nyt herranisä ketään lähde synnyttämään ajatellen mikä kaikki voi mennä vikaan????? Mitäs sitten kun lapsi on syntynyt? Kasvatatteko lasikuvussa vai?

Kaikilla synnytykset eivät aina suju niin ruusuisesti, että siitä voi hyvinkin jäädä pahojakin pelkoja tulevia synnytyksiä ajatellen. Vikaan menemisen ajatuksia on vaikea torjua sitten. Paljonhan siinä vikaan voikin mennä... Ja mitä useampi synnytys on takana, sitä useampia niitä asioita missä voi mennä vikaan tulee mieleen...

Ei tietenkään, ja pahoitteluni kaikille niille, joilla on huonoja kokemuksia :hug: Mutta ilman omaa tietämystä ei kannata kenenkään huudella suuntaan tai toiseen (myös minä ;) ). Avoimin mielin kohti synnytystä, jos sitä ei ole vielä kokenut!

kyllä jättänyt leikkauksen väliin ehdottomasti . 2 lapsen jälkeen kolmas sektiolla aina jos ennen tehty sektiot.synnytys oli kyllä hyvä kokemus mulla,sektioita tehtiin mulle vuoden aikana 2 ja rupes haava märkimään..oli vielä talvi!yritä vaan synnyttää tavallisesti.nykyään ei tee oikeastaan kuin lääketieteellisistä syistä sektion.

Itse olen sektiolla synnyttänyt esikoisen ja ei ollut mitenkään helppo ja mukava kokemus :( Mutta silti alateitse synnyttäminen pelottaa vieläkin enemmän... Jos sektion saisin, tietäisin ainakin mitä odottaa... Mutta ei sekään tosiaan aina niin yksinkertainen operaatio ole.

Täällä on kerrottu huonoista synnytyskokemuksista, tuon julki oman kokemukseni alatiesynnytyksestä joka oli hyvinkin positiivinen ja ihana tapahtuma :heart:
Voin kuvitella, että jos synnytystä todella pelkää, ei siitä todennäköisesti mitään tulekaan. Tapahtumassa pitää olla kokoajan niin läsnä, että siinä ei peloille paljon tilaa jää... Toivottavasti ap saa sektiopäätöksen, jos on asiastaan ihan varma :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:

Ei tietenkään, ja pahoitteluni kaikille niille, joilla on huonoja kokemuksia :hug: Mutta ilman omaa tietämystä ei kannata kenenkään huudella suuntaan tai toiseen (myös minä ;) ). Avoimin mielin kohti synnytystä, jos sitä ei ole vielä kokenut!

Totta!Synnytys voi olla myös pelkästään positiivinen kokemus. Sektiokin.

hei,eiks norm.alatiesynnytys ole kuitenkin se luonnollisin tapa synnyttää,siis jos se vaan muuten onnistuu!
ja just tän päivän iltiksessä on juttu kun joku nuori nainen viime pe.kuoli keisarileikkaukseen!!!
tosi harvinaista,mutta silti....

Miks en oo yllättynyt et kaikki puupää-vastaukset tulee ns harmailta??? hmm. Mut siis mulla tuli ekassa synnytyksessä 3. asteen repeämät, runsas vuoto (hg 135-> 83) ja tosi harvinainen pihtisynnytys. Poika 4480g.Mut SILTI en suostuis sektioon ellei pakko ois. Nyt pääsen pelkopolin ansiosta kokoarvioon rv 37, ja jos vauva silloin 3500g tai yli, käynnistetään rv 38. Sektion riskit niin huimasti isommat, vaikka nyt ei noita kuolemisia ajattelekaan. Ei oo ihan läpihuutojuttu vetää kaikkia vatsanpeitteitä auki yms! Meni mullakin kuukausi kun voin vain uneksia istumisesta kunnolla, mut en silti tällä kertaa sektiota halua.

mulla on ensi viikolla aika pelkopolille, oman lääkärin mukaan pitäisi mennä "lyhyen kaavan" mukaan jotta saan sektio-luvan, saas nähdä miten käy :/ Perusteena mulla on erittäin hankala ensimmäinen synnytys (en erittele tässä mitä tapahtui) ja pahan paniikkikohtauksen pelko koska mun lääkitystä joudutaan vähentämään ennen synnytystä ettei lapsella olisi pahoja vieroitusoireita...

Sektion saa ainakin Helsingissä jos sellaista vaan vaatii. Mutta asia täytyy olla äidillä itsellään hyvin tarkkaan mietittynä ja perusteltuna. Se että synnytys hieman jännittää tms ei riitä syyksi. Ja hyvä niin, sillä ainakin äiti on silloin prosessoinut asian itsensä kanssa. Ketään ei pakoteta synnyttämään alateitse missään. Äidin täytyy itse vaan osata pitää kiinni oikeuksistaan ja olla varma, että sektion on se mitä haluaa.

En tiedä yhtään sairaalaa, josta ei "saisi" sektiota synnytyspelon vuoksi (ei tarvitse pelätä juuri synnytyskipua vaan syy voi olla esim. lapsen vahingoittumisen pelko). Pyydä neuvolasta tai yksityiseltä lääkäriltä aika synnytyspelkokeskusteluun tai soita omalle äitiyspoliklinikallesi ja kysy neuvoa.

Anteeks vaan mut mun mielestä on naurettavaa vaatia sektioo ekaan synnytykseen kun ei vielä edes tiedä mitä se synnytys on. Mun mielestä sektioo ei pitäis edes saada jos ei ole jotain lääketieteellistä perustetta tai sit aiemmassa synnytyksessä mennyt jotain tosi pahasti pieleen josta voi olla ihan todellinen syy pelätä. Psykologi on oikea apu silloin kun pelätään jotain mistä ei oikeasti tiedetä mitään.

ei tollasten pilalle lellittyjen hienopersevaatijoiden pitäs ikinä alkaa hankkiin lapsia jos ei oo valmiita synnyttään ihan normaalisti!! Synnyttäsin ihan mistä rööristä vaan vaikka tulis mikkä repeemät jos edes tulisin joskus raskaaks s---tana!!!

Jännä juttu, että Turkissa naiset kasvatetaan siihen, että sektio on se yleinen tapa synnyttää, ja miltei kaikki sen valitsevat. (näin kerrottiin matkaoppaat -sarjassa, kun he vierailivat sairaalassa) :D

Uusimmat

Yhteistyössä