Jos edellinen synnytys on tosi nopea,

syli täynnä kultaa

Aktiivinen jäsen
15.05.2006
4 807
1
36
niin joutuuko sairaalaan jo ennen laskettua aikaa odottaan synnytyksen käynnitymistä tai käynnistetäänkö synnytys? Siis kun minulla on jokainen synnytys ollut nopea, ja joka kerta ollut edellistä nopeampi. Eka kesti 4,5h, toinen 2,5h, kolmas 2h15min ja viimeisin 1h36min. Viimeisimmässä synnytyksessä kerettiin just ja just sairalan ovesta sisään, kun poika syntyi siihen ulko-oven eteen. Matkaa silloin oli reilu 90km synnärille. Ja nyt kun asutaan eri paikassa, on matkaa 80km synnärille. Vai ambulanssillako sitä pitäis mennä synnyttään...? Kokemuksia? Tämmöisiä täällä pohdin...vaikka en edes ole raskaana. Mutta jos sitten joskus taas olisin... :heart:

Meillä syntyi kakkonen ambulanssiin ja synnytyksen kesto oli 1h3min. Kolmoselta silti oottelin kotona synnytyksen alkamista. Vedet menikin kotona ja ambulanssilla mentiin kovaa kyytiä sairaalaan. Ehittiin olla jopa 20min sairaalassakin. Synnytyksen kesto oli 56min.
Nyt ootan nelosta ja synnytys kieltämättä vähän hirvittää.. Mut sairaalaan en mielellään etukäteen kumminkaan mene, kun mulla on nuo syntyneet 36+5-38+1. Eli saattaisin joutua olemaan sairaalassa pitkäänkin, jos vaikka yliaikaiseksi päättäisi mennä. Mut meillä on matkaa onneksi vain 30km sairaalaan, et ambulanssilla pitäis ehtiä.

Mua hirvittää kans tuo asia...esikoinen synty 3h35min ja nyt odotan kakkosta ja oon esikoisen(+tulevan lapsen) kanssa yksin... oma äiti on kyl luvannu tulla meille punkkaan jossain vaiheessa kun en uskalla olla koko ajan yksin pojan kans jos synnytys yhtäkkiä alkaakin.. Kauhistuttaa kyl koko kuvio mut tarvii ottaa ens kerralla neuvolassa puheeks.

yksäiti+ hippu rv 28+5

ekaa punnersin yli 20h enkä todellakaan tajunnut että toinen synnytys vois olla vähän nopeempi...
puoli kuus aamulla meni vedet ja eka kipeä supistus tuli 6 aikoihin... 7.00 olinkin jo niin kipeä että vaikerrellen käskin miehen soittaa hoitajat esikolle... 7.15 tulivat ja lähdettiin sairaalaan jossa oltiin 7.30 (kirjattiin sisälle) poju ponkas ulos 7.46 ja ois ihan varmasti tullu aiemminki jos kotona oisin ponnistanu :snotty: Kokonaiskestoksi tuli vain 1h46min

Alkuperäinen kirjoittaja RäpäRällä:
Esikoinen vesien menosta tasan kaksi tuntia, toinen 1h45min...

Että tämä kolmonen tulee luultavasti matkalla autoon :D

Onko teillä pitkäkin matka synnärille?
Sitähän minäkin olen miettinyt jo nyt, vaikken edes ole raskaana, että seuraava varmaan sitten syntyy matkalla autoon...tai ambulanssi olis varmaan aika hyvä idea... :whistle: :D

Alkuperäinen kirjoittaja Eppuliini:
ekaa punnersin yli 20h enkä todellakaan tajunnut että toinen synnytys vois olla vähän nopeempi...
puoli kuus aamulla meni vedet ja eka kipeä supistus tuli 6 aikoihin... 7.00 olinkin jo niin kipeä että vaikerrellen käskin miehen soittaa hoitajat esikolle... 7.15 tulivat ja lähdettiin sairaalaan jossa oltiin 7.30 (kirjattiin sisälle) poju ponkas ulos 7.46 ja ois ihan varmasti tullu aiemminki jos kotona oisin ponnistanu :snotty: Kokonaiskestoksi tuli vain 1h46min

Meiän vauvoilla oli melkein yhtä kiire maailmaan :D
Minä tuossa kuopuksen synnytyksessä tein sen virheen, että ponnistin jo autossa pari kertaa, oltiin kylläkin jo melkein perillä...Mutta kun ne ponnistussupistukset oli niin kamalia, että en kertakaikkiaan pystynyt enää pidätteleen, en siis vaikka kuinka yritin odottaa sairaalan sisälle asti...

Juu ,niin on ollu... Nyt oottelen malttamattomana nro nelosen käynnistymistä.Pian kaks viikkoa on ahistellu (supistanu & kipuillu) eikä vieläkään ole suvainnu ulostautua :|
Nopean synnytyksen haluaisin nytkin ja onneksi sairaalaan ajo kestää max 10min ellei ruuhka-aika

Mulla kans esikko syntyi parissa tunnissa. nyt olis vähän vauvakuumetta, mutta kieltämättä pelottaa!
mitä jos sitä ei kerkiä sairaalaan? tuntuu ihan hurjalta, jos synnyttäis jonnekkin autoon tohon moottoritielle :/
Mua vaivaa tämä aika paljon. Pitäis varmaan mennä pelkopolille :|

Mulla eka synnytys kesti 5 tuntia. Tämän perusteella toinen synnytys päätettiin käynnistää, koska matkaa synnärille on 80km ja kyseessä riskiraskaus. Mulla oli käynnistyksen alussa paikat 3-4cm auki ja kanavaa 1,5cm jäljellä. Oksitosiinilla vielä vähän kypsyteltiin ja sitten puhkaistiin kalvot. Siitä parin tunnin kuluttua lapsi oli maailmassa. Eli voisihan sitä käynnistystä kysäistä ellei lääkäri itse ehdota (kuten meillä).

Meillä on myös 80km sairaalaan. Ja synnytyksen kokonaiskesto jälkeisvaihe mukaanlukien oli 50min. Eli ei olisi mitenkään edes ehditty sairaalaan asti vaikka ambulanssi soitettiin heti toisen supistuksen jälkeen. Poikamme siis syntyi ambulanssiin matkalla sairaalaan. Itse synnytys oli raju, mutta sitä että syntyi ambulanssiin en pidä kauheana, ambulanssimiehet osasivat kyllä hommansa. Kyseessä oli siis toinen lapsi(esikoisen synnytys kesti vajaa viisi tuntia). Mulle sanoivat sitten sairaalassa että jos vielä aion lapsen tehdä niin on kaksi vaihtoehtoa:
Joko se että menen hieman ennen laskettua aikaa/ heti kun tilanne alkaa näyttämään kypsältä jo sairaalaan odottelemaan synnytyksen käynnistymistä tai sitten heti kun vauva on tarpeeksi iso ja tilanne kohdunsuulla hyvä niin käynnistys.. Koska minun tapauksessani olisi paljon mahdollista että syntyisi kotiin!!

Alkuperäinen kirjoittaja ehi:
Meillä on myös 80km sairaalaan. Ja synnytyksen kokonaiskesto jälkeisvaihe mukaanlukien oli 50min. Eli ei olisi mitenkään edes ehditty sairaalaan asti vaikka ambulanssi soitettiin heti toisen supistuksen jälkeen. Poikamme siis syntyi ambulanssiin matkalla sairaalaan. Itse synnytys oli raju, mutta sitä että syntyi ambulanssiin en pidä kauheana, ambulanssimiehet osasivat kyllä hommansa. Kyseessä oli siis toinen lapsi(esikoisen synnytys kesti vajaa viisi tuntia). Mulle sanoivat sitten sairaalassa että jos vielä aion lapsen tehdä niin on kaksi vaihtoehtoa:
Joko se että menen hieman ennen laskettua aikaa/ heti kun tilanne alkaa näyttämään kypsältä jo sairaalaan odottelemaan synnytyksen käynnistymistä tai sitten heti kun vauva on tarpeeksi iso ja tilanne kohdunsuulla hyvä niin käynnistys.. Koska minun tapauksessani olisi paljon mahdollista että syntyisi kotiin!!

Hui kauhee, kun nopeesti tullu sulla toinen vauva!
Just tämmöstä oon aatellu, et seuraava saattais sitten tupsahtaa näinkin nopeesti...Ja kun mekin viime kerralla lähettiin kotoa heti, kun synnytys katsottiin alkaneeksi. Synnytys alkoi lapsiveden lirahtelulla ja heti sen jälkeen alkoi kaameat supistukset. Ei voinut erehtyä, että onko synnytys käynnissä vai ei...Niin kovat oli supistukset heti. Meillä kuopus syntyi sairaalan aulaan, ulko-oven viereen. Eikä sekään minusta ollut mitenkään kauheeta, kun vauva saatiin kuitenkin turvallisesti maailmaan. Kauheena pidin sitä, että jos ei olis keretty edes siihen sairaalan aulaan, niin mitenhän olisi käynyt, kun vauvalla oli napanuora kiertynyt kaulan ympärille. Onneksi paikalla oli ammattitaitoiset kätilöt, jotka osasivat siinä rytinässä ottaa napanuoran pois kaulan ympäriltä... eikä minä ja mieheni tien poskessa pikku paniikissa... Sen napanuoran takia vauva oli syntyessään hieman sinertävä, mutta onneksi nopeasti vauva tuli ihan oikean väriseksi. :heart:

mulla eka kesti n.8h toinen n.4h ja kolmas käynnistettiin vkolla 41

siis käynnistystä vaadin itse kun supistuksia oli ollut kokoajan vkolta 24 asti ja silloin lääkäri katseli ed.synnytyksen tietoja ja sanoi et ois kestänyt 2 synnytys n.2h (tiedä mistä sitten laski sen oisinko ollut n.2h sairaalassa) eli voitiin katsoa lähes syöksy synnytykseksi... joten sain käynnistyksen ja oksitoni tipalla aloitetiin kypsyttely ja n. 1h tipanlaitosta niin kalvot puhlaistiin ja siittä meni noin 1h niin neiti näki päivän valon....
neljännen tulo tassä mietityttää täällä

Tää nyt näyttää aikalailla siltä et synnytys aika on useella puolittunu edellisestä...tai jotain sinne suuntaan.
Itellä siis ois alle 2h jos ton mukaan menis...alkaa hirvittään oikeesti tosi paljon kun oon siis yksin tuon esikoisen ja mahani kanssa..voikohan sen perusteella pyytää käynnistystä tms... :ashamed:
Alkaa pelko vaan kasvamaan mitä pidemmälle mennää....

yksäiti+ hippu rv 31 ja poika 2v3kk

Munkin mielestä sun kannattaa vaikka siellä neuvolassa kysyä asiasta. Kannattaa selvittää asia valmiiksi, ettei sitten kun synnytys alkaa tule hätää...Nyt sulla on vielä hyvää aikaa selvittää asia. Onko sulla esikoiselle hoitopaikkaa tiedossa, sit kun synnytys alkaa? =)

On mun oma äiti "muuttamassa" meille jossain vaiheessa...et saan ainakin yöt sitten nukkua rauhassa ilman et tarvii alkaa jostain keksiin jotain hereille :)
Mutta ei sekään täälä kuitenkaan sit 24h/vrk oo...töitä tekee yleensä klo.12-21 välillä ja muutama päivä viikossa tulee oleen nyt syksyllä ettei oo ees kaupungissa.
On mulla tossa sit muutama kaveri jolle oon sanonu et saa alkaa pitään puhelinta äänellisellä koko ajan lähempänä laskettua...kun itekkin tarvii sinne sairaalaan kuitenkin jollain päästä, enkä mielelläni yksin sinne mee.

Mut tarvii kyllä nyt ottaa puheeks kun seuraavan kerran neuvolaan meen.

No se on hyvä, et ainakin esikoisen hoitopaikka on valmiina. Vois olla aika tukalat paikat, jos vauva syntyisi parissa tunnissa ja siinä ajassa pitäisi vielä keretä alkaa kyseleen hoitajaa...
Rohkeesti vaan kysyt neuvolassa, et selviää sitten se synnytysjuttukin. =)

Yhteistyössä