jos avaan tilin lapselle, niin onko exälläkin oikeus siihen tiliin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja shihtzu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

shihtzu

Aktiivinen jäsen
05.02.2008
1 878
0
36
Esikoiselle avattiin aikanaan tili Osuuspankista ja exällä on siihen käyttöoikeus ja nyt olisi aika avata nuoremmalle tili, niin kun meillä on yhteishuoltajuus, niin tarvinko minä exän suostumuksen tilin avaamiseen ja siten myös sille tulisi käyttöoikeus siihen tiliin.

Tarviit toisen huoltajan allekirjoituksen kyllä, mutta käyttöoikeus ei tule automaattisesti vaan se voi tiliä avatessa määrittää itse..Meillä on niin että käyttöoikeus on minulla ja lapsella pelkästään.

Koska exälläsi on huoltajuus, niin hänellä on silloin myös käyttöoikeus tiliin.

Meillä tämä asia on tullut esiin sijoitetun lapsen kohdalla. Meillä on ollut jo vuosia sijoitettuna tyttö, jolle halusimme avata tilin pankkiin. Tiliä avatessa sossu neuvoi, että kannattaa avata tili toisen sijaisvanhemman nimiin ja laittaa sitten lapselle käyttöoikeus tiliin. Jos tili avataan tytön nimiin, niin hänen biologinen vanhempansa (jolla lapsen huoltajuus laillisesti on) voi tyhjentää tilin niin halutessaan (vaikkei biolla ole käyttöoikeutta tiliin)...Ja lapsi on siis huostaanotettu vuosia sitten alle 1-vuotiaana. Tästä on kuulemma olemassa käytännön esimerkkejä, että kun lapsi on lörpötellyt biolle tapaamisen yhteydessä, että hänellä on tili, ja seuraavalla viikolla tili onkin ollut tyhjä :(

Hyvä ettet oo, meinasin jo tulla surulliseksi. Eikös teidän poika ole aika saoihin aikoihin syntynyt kuin meidän? Muistaakseni olit joskus mun kanssa saassa odotuspinossa, toukokuun toivotuissa?

Joo kesäkuun alussa.. Ei me olla erottu eikä olla aikeissakaan.. :D ;)

Meillä on vaan oikestaan kaikki tälläiset jutut minun "nimissäni" kun tuo ukkokulta harvemmin on kotona asioita hoitamassa, joten ihan käytännön syistä kaikki oikeudet yms yms. annetaan minulle..(se valtuuttaa minut hakemaan postilähetyksistä lähtien kaikki..)

Viimeksi muokattu:
Joo kesäkuun alussa.. Ei me olla erottu eikä olla aikeissakaan.. :D ;)

Meillä on vaan oikestaan kaikki tälläiset jutut minun "nimissäni" kun tuo ukkokulta harvemmin on kotona asioita hoitamassa, joten ihan käytännön syistä kaikki oikeudet yms yms. annetaan minulle..(se valtuuttaa minut hakemaan postilähetyksistä lähtien kaikki..)

Tämä selvä, ja täysin ymmärrettävää. :) Kiva muuten kun ei tuo m-kirjain toii kunnolla näppiksessä. :D

Alkuperäinen kirjoittaja kyllä;23093983 begin_of_the_skype_highlighting**************23093983******end_of_the_skype_highlighting:
tarvitset ja kaikkiin tilimuutoksiin tarvitset aina exän suostumuksen vaikka sinulla ja lapsellasi olisi siihen tiliin vain oikeudet ja exällä ei.

Kyllä huoltajalla on aina käyttöoikeus huollettavan tiliin. Eri asia on että pankki ei tiedä kuka on lapsen huoltaja. Jos ilmoitat olevasi ainoa huoltaja niin ei pankki lähde sitä tarkastamaan. Silloin ei tarvitse eksän edes koko tilistä tietää. Mutta jos osaa mennä itse kysymään pankista ja todistaa olevansa lapsen huoltaja niin on käyttöoikeus myös hänellä.

Yhteistyössä