Jos asuntolaina on 50 / 50 ja muuttaa erilleen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vieras

Vieras
niin pitääkö miehen maksaa mulle jotain vai voiko tilanne jäädä ennalleen? Olen lähdössä opiskelemaan ja jos "erottaisiin" eli muutettaisiin erilleen niin saisin paremmat tuet. Joo, ei ole hyväksyttävää mutta en jaksa lähteä enää työ-koulurumbaan ja opintolainaa on ennestään. Mies jäisi sitten tähän omistusasuntoon, voinko olla vaatimatta mitään kun ei kuitenkaan oikeasti erottaisi?

Alkuperäinen kirjoittaja Emiilia:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Voitte "erota" jotta saat paremmat tuet, mutta miehesi joutuu maksamaan varainsiirtoveron asunnosta.

Häh? Mitä sä tarkoitat?

Jos asuntolaina on 50/50 ja toinen muuttaa pois. Asuntolaina siirtyy kokonaan sille, joka asuntoon jää asumaan ja hän joutuu maksamaan varainsiirtoveron.

Siis ei se itsestään mihinkään siirry. Jos sinun on päästävä siitä lainasta eroon, niin sinunhan on myytävä se puolikkaasi miehellesi. Ja mies ottaa silloin käytännössä lisää lainaa sinun osuutesi verran ja maksaa varainsiirtoveron ostamastaan osuudesta.

Toinen vaihtoehto on, että et myy osuuttasi, ja lainakin pysyy sinulla, eli joudut sitä edelleen maksamaan, vaikka et asunnossa asukaan.

Voitte "erota" jotta saat paremmat tuet, mutta miehesi joutuu maksamaan varainsiirtoveron asunnosta.

Häh? Mitä sä tarkoitat?

Jos asuntolaina on 50/50 ja toinen muuttaa pois. Asuntolaina siirtyy kokonaan sille, joka asuntoon jää asumaan ja hän joutuu maksamaan varainsiirtoveron.

Avioerossa varainsiirtoveroa täytyy maksaa vain siltä osalta, mitä pesään on tuotu ulkopuolista varallisuutta. Suomeksi siis vain siltä osalta, mitä asuntoon jäävä tarvii lainaa lisää maksaakseen sen toisen "ulos" asunnosta.

Häh? Mitä sä tarkoitat?

Tossa oli kyse muuttamisesta. Missään vaiheessa ei aloittaja sanonut että myy puolikkaansa.

Siis asunnon velat ja varat on teillä puoliksi. En tiedä katsooko kela sitä, että sulla on velkaa/varallisuutta. Toisaalta ei uskois, mutta toisaalta asumislisän maksussa johonkin vuokrakämpään voi kiinnostaa, jos henkilöllä on jo asunto...Mutta kannattaako tuo? Opintorahan & lainan saat, vaikka asut miehen kanssakin. Asumislisää saat yksin asuessa, mutta eihän se kuitenkaan kata edes koko vuokraa. Mies sitten taas joutuu maksamaan asuntolainaa yksin (ei sulla ainakaan tuista jää ylimääräsiä, että pystysit maksamaan lainoja). Enemmänhän tuolla tavalla niitä kuluja tulee, jos kahdessa eri kämpässä asutte ja ne tuet on kuitenkin pieniä.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
niin pitääkö miehen maksaa mulle jotain vai voiko tilanne jäädä ennalleen? Olen lähdössä opiskelemaan ja jos "erottaisiin" eli muutettaisiin erilleen niin saisin paremmat tuet. Joo, ei ole hyväksyttävää mutta en jaksa lähteä enää työ-koulurumbaan ja opintolainaa on ennestään. Mies jäisi sitten tähän omistusasuntoon, voinko olla vaatimatta mitään kun ei kuitenkaan oikeasti erottaisi?

Saisit paremmat tuet, mutta eikö kulutkin olisi suuremmat?
Mä en oikeesti ymmärrä koko dilemmaa... Eikö ennemminkin kannattaisi vaikka asuntolainasta ottaa lyhennysvapaita vuosia opiskelun ajaksi tai jotain. Niin mä ainakin tekisin.

Alkuperäinen kirjoittaja ei ymmärrä:

Mä en oikeesti ymmärrä koko dilemmaa... Eikö ennemminkin kannattaisi vaikka asuntolainasta ottaa lyhennysvapaita vuosia opiskelun ajaksi tai jotain. Niin mä ainakin tekisin.

Mies maksaa jo nyt asumiskulut kokonaan. Saisin sitten pelkän opintorahan eli jotain 270 euroa kai. Lainaa en aio ottaa. Jos muuttaisin erilleen niin asumistuen jälkeen ei varmasti jäisi paljoa maksettavaksi ja saisin korotetun lapsilisän, elatusavun ja sossusta ELLEI sitten sossu katso että tuo asunto pitäisi myydä..

Mies maksaa jo nyt asumiskulut kokonaan. Saisin sitten pelkän opintorahan eli jotain 270 euroa kai. Lainaa en aio ottaa. Jos muuttaisin erilleen niin asumistuen jälkeen ei varmasti jäisi paljoa maksettavaksi ja saisin korotetun lapsilisän, elatusavun ja sossusta ELLEI sitten sossu katso että tuo asunto pitäisi myydä..

Tuolla tavoin toki voisi saada enempi tukia...Mutta sossu kyllä katsoo varat ja tuollasessa tilanteessa varmaan velatkin. Uskosin, että tuossa voi tulla hankaluuksia...Mutta jos mies joutuis maksamaan elatusmaksuja niin ei oikein ole sille edullinen vaihtoehto. Kun joutuisi kuitenkin maksamaan sitä teidän omistusasuntoakin. En mä nyt lähtisi tuollaista vaihtoehtoa koittamaan. Eikös se olisi vähän hankalaa lastenkin kannalta. Toki eroaahan niitä ihmisiä "ihan oikeestikin", mutta en mä sitä rumbaa alkaisi tukien vuoksi tekemään.

Mies maksaa asumiskulut nyt jo kokonaan ja mietit PITÄÄKÖ miehen maksaa sinulle jotain jos muutat pois. Mielenkiintoista.
Korotettuun lapsilisään pitää kyllä erota oikeasti. Elatusavun maksaa mies, mutta eikös se mies maksa jo nytkin elatusta lapsistaan...

Laskepas nyt uudelleen, millaiset kulut on jos asutte erillänne ja vertaa nykyisiin kuluihin ja tuloihin.

Oletkos ajatellut, että jos teidän molempien nimi on SAMOISSA lainapapereissa, eli lainat eivät ole erilliset, olet yhtälailla vastuussa KOKO LAINAN SUMMASTA kuin miehesikin!Eli jos ukko ei maksa, niin sinä maksat...

Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Oletteko naimisissa?

Ei olla.

Joutuuko varainsiirtoveron maksamaan puolikkaasta lainasta eli siitä minun osuudesta?

Siis ette ole naimissa. Homma nimittäin toimii ihan erilailla aviopareilla kuin avopareilla. Eli jos miehesi joutuu siis maksamaan varainsiirtoveron puolesta asunnon arvosta, ja ottamaan sinun osuutesi lainasta omiin nimiinsä. Lainaosuuksilla ei ole mitään merkitystä, kun kerran olette "susipari."

Voihan tuota "eroa" yrittää niin, että ette tee asunnon omistuksille mitään. Yhteiskunnan tuet kyllä siinätapauksessa voi jäädä saamatta - kun kerran olette "susipari".

Yhteistyössä