Jos ap ei osaa yhdys sanoja millaisen kuvan hänestä saatte?

  • Viestiketjun aloittaja Mami93
  • Ensimmäinen viesti
kökköliini
eipä paljon kiinosta kirjoitusvirheet. omat kirjoitukseni on niitä täynnä koska yleensä kotona ollessa selkäni päällä hyppii kaksi muksua samalla kun kirjoitan niin väkisin tulee virheitä ja töissä sitten tauoilla kirjoitan kiireellä niin virheitä tulee myös silloin. pääasia että asia käy selväksi.
 
haittaakse
? No ihan sama, itsekin kirjoittelen kiireesti ja kotitöiden lomassa joten en tosiaan ala tarkistamaan kirjoitusta. Jos pilkuviilaajaa asia häiritsee hän joko
A korjaa asian
tai
B jättää kommentoimatta...haittaakse?
 
Kouluttamattoman kuvan. Ja sellaisen, ettei varmaankaan ole kovin paljoa elämässään lukenut - ja en nyt tarkoita opiskelumielessä lukemista, vaan ihan arkipäiväistä lehtien tai vaikka hömppäkirjojen lukemista. Lukemalla oppii kirjoittamaan.
 
No kyllähän siitä vähän tyhmän kuvan saa - valitettavasti. Minusta on todella ärsyttävää lukea sellaista tekstiä, jossa ei yhdyssanoja osata, tai välimerkit puuttuu.
En itsekään kirjoita täydellisesti, virheitä varmasti tulee. Mutta nuo nyt on sellaiset asiat, jotka jokaisen pitäisi osata, kuka peruskoulun on käynyt.
 
No kyllähän siitä vähän tyhmän kuvan saa - valitettavasti. Minusta on todella ärsyttävää lukea sellaista tekstiä, jossa ei yhdyssanoja osata, tai välimerkit puuttuu.
En itsekään kirjoita täydellisesti, virheitä varmasti tulee. Mutta nuo nyt on sellaiset asiat, jotka jokaisen pitäisi osata, kuka peruskoulun on käynyt.
peruskoulun käyneenä ei tarkoita että tarvitsee osata ihan sika vaikean kielen,eli suomen.ite oon käynyt kaikki kouluni ruotsiksi ja mulle on se tärkeintä että ymmärretään mitä kirjoitan.mitä sitten kieliopista....
 
13v. koulua käynyt
[QUOTE="vieras";25935635]Kouluttautumattoman synnytyskoneen kuvan.[/QUOTE]

Ei ihan kaikki ole voineet käydä tuhottoman määrän kouluvuosia. Syystä tai toisesta. Pääasia vaan, että tuotetun tekstin lukija sen ymmärtää.

Nämä tämänlaatuiset keskustelupalstat ovat nopeasti nopen kyhäelmän paikka, ja silloin on sen kieliopin laita niin ja näin. Saati oikeinkirjoituksen.
 
Kouluttamattoman kuvan. Ja sellaisen, ettei varmaankaan ole kovin paljoa elämässään lukenut - ja en nyt tarkoita opiskelumielessä lukemista, vaan ihan arkipäiväistä lehtien tai vaikka hömppäkirjojen lukemista. Lukemalla oppii kirjoittamaan.
luen paljon, aina kirja menossa. silti mulla on luki häiriö. kirjotusvirheitä ja ääneen lukeminen on "vaikeaa" ehkä sitten ole nvain tyhmä?
 
  • Tykkää
Reactions: Calumet
yhdysansavihreä
Mä oon opetellut pois siitä, että vetäisin jotain johtopäätöksiä yhdyssanavirheistä. Luonnostaan mulle on tullut helposti sellainen oletus, että yhdyssanavirheitä kirjoittava on jotenkin välinpitämätön tai sitten yksinkertainen. Usein huonosti kirjoitetut tekstit ovat kuitenkin täyttä asiaa tai niissä on hyvä sanoma ja vastaavasti prikulleen oikein kirjoitetut taas voi olla höpöhöpöä. Usein kirjoitusvirheiden taustalla on lahjakkuuden puutetta kirjallisessa ilmaisussa (ei tarkoita tyhmyyttä) tai sitten ihan lukihäiriö (ei tarkoita tyhmyyttä).

Eli kun näen yhdyssanavirheisen tai muuten huonosti kirjoitetun tekstin (esim. välimerkkien jälkeen ei välilyöntejä), pienen hetken mietin että "taas yksi lappeen Rannasta...", mutta äkkiä ryhdistäydyn ja annan sen ihmisen sanomisten sisällölle mahdollisuuden.

Yritän olla parhaani mukaan tuomitsematta. Turhaa nostaa itseään toisten yläpuolelle, kaikilla on heikkoutensa ja vahvuutensa.
 
  • Tykkää
Reactions: Calumet
mimmi.
Se on yhdyssana! Ajattele vaikka joku adjektiivi noiden sanojen väliin ja jos se sopii niin sana ei ole yhdyssana.

Esim:
yhdys kaunis sana
yhdys ruma sana
yhdys punainen sana

Ei sovi väliin adjektiivi, joten se on yhdyssana. :)
 
hellsbells
Virheitä sattuu kaikille, mutta jos teksti VILISEE virheitä ja yhdestä sanasta saadaan lauseita aikaseksi, niin kyllä se vähän ... lukemattoman? kuvan antaa kirjottajastaan.
Tietysti omalla tavalla kätevää, jos pitäis vaikka kirjottaa 500 sananen essee, muttei keksis oikeen mitään kirjotettavaa; Yhdestä sanasta saakin monta sanaa, esim. "lasten hoito järjestely" ;-)
No, en itsekään ole mikään oikeinkirjotuksen mestari, toisten virheet on vaan helpompi bongata kun omansa.
 
monia syitä
Ajattelen että hänellä on ehkä äidinkieli jokin muu kun suomi (niin kuin itselläni). Ehkä hän on ollut kiireinen tai voihan kyseessä olla lukihäiriö joka on todella tavallinen eikä liity älyllisiin lahjoihin mitenkään. Tietysti on voinut olla vain laiska koulussa mutta silti koilutus ja ammatti voi olla vaikka mikä. Ei korkeastikoulutetulla välttämättä ole hyvä oikeinkirjoitus.
 
Lex
Eniten vituttaa se, jos mainoksessa tai painetussa tekstissä, taikka useamman ihmisen jakeluun tarkoitetussa asiakirjassa on näitä virheitä.

Siis se, jos ihmiselle maksetaan palkkaa kirjallisesta työstä, eikä hän osaa kirjoittaa.
 
La Paset
Minua ärsyttää. Tulee mieleen, että on puuhannut omiaan koulutuntien aikana. Saattaa olla myös niin, että opettaja on ollut huono/ei ole saanut opiskelurauhaa luokkaan. Lukemalla, mitä tahansa tekstiä, oppisi yhdyssanat.
 
"Riksu"
Mua ei haittaa kirjoitettu puhekieli tai lyöntivirheet. Pilkutkin saavat olla vähän sinne päin, mutta yksinkertaiset yhdyssanavirheet jostain syystä ärsyttävät. Vaikka kuinka yrittäisin taistella ennakkoluuloja vastaan, niin "raskaus maha" ja "koti hoidon tuki" antavat kirjoittajasta hieman yksinkertaisen kuvan.
 

Yhteistyössä