Jos aloitit vauvallesi kiinteät 6kk iässä, niin mitä tahtia etenit uusien

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "jees"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

"jees"

Vieras
makujen suhteen? Montako päivää uutta makua maisteli vauva ja milloin siirryit seuraavaan?

Millä aloitit kiinteät: perunalla, porkkanalla, peruna-porkkanalla vai bataatilla?? Vai aloititko mieluiten marja-ja hedelmäsoseilla?

Entä missä vaiheessa otit lihat mukaan ruokavalioon? Entä puurot?

Ajattelin tämän toisen kohdalla tehdä niin, että jos vain rintamaito riittää ja paino nousee tasaisesti, niin kiinteät aloitan vasta, kun pieni on sen 6kk. Kyllähän tuota mössäämistä sittenkin kerkeää hyvin aloittelemaan. Ei ole vielä mikään kiire siirtyä kiinteisiin, vaikka se 4kk onkin nyt mittarissa täynnä.

Esikoisen kanssa ensiateria oli perunaa äidinmaidossa 6kk+ iässä. Seuraavana taisi tulla porkkana ja sitten hedelmää. Bataattia, lisää hedelmiä. En muista missä iässä lihat aloitettiin, ne meni nlan suositustaulukoiden mukaan. Muutama päivä maisteltiin yhtä makua ja sitten taas uutta, kummankaan lapsen kanssa ei tullut mitään reaktioita.

Loppupeleissä pyrin tasaisesti laajentamaan niin vihanneksissa, hedelmissä, marjoissa, lihoissa ja lopulta maitotuotteissa.

Tokan kans myös aloitettiin kiinteät yli 6kk:n iässä, hän taisi ensimmäisenä ottaa sormiruokana kurkkua.

Niin joo ja puurot, ihan samaa settiä mitä itsekin syötiin, mutta keitin pidempään ja tein löysempää, otin vauvan annoksen pois ennen suolan tai muiden mausteiden lisäämistä. Kaurapuuro maittoi parhaiten.

Viimeksi muokattu:
Esikoisen kanssa aloitettiin 5,5kk iässä ja perunaa (tissimaidolla) ekana päivänä noin teelusikallinen, tokana päivänä kaksi lusikkaa, kolmanena vähän enemmän ja sitten taisin ottaa jo porkkanaa mukaan. Muutama päivä perunaporkkanaa, sitten taas joku uusi kasvis, en muista mikä. Usein sotkin jo tuttuun makuun uutta kaveriksi ja yleensä kai parin päivän jälkeen uutta sit taas kuvioihin. Meidän oli helppo edetä noin nopeasti, koska lapsi söi todella hyvin ja mistään ei tullut koskaan oireita :)

Lihaa varmaan joskus 7kk iässä, aloitinkohan kanalla..? En muista enää. Puuroista aloitettiin riisipuurolla, sillä Muksun versiolla. Siihen vähän hedelmäsosetta ja uppos kyllä. Ei kyllä hajuakaan, että koska aloitettiin, ehkä 6kk paikkeilla. Viljapuurot sitten myöhemmin.

Toinen lapsi on vähän yli 4kk ja meinaan samoihin aikoihin aloitella kiinteitä. Mikään kiire ei ole ja paljon helpompaa tämä imettäminen :D

Mä aloitin kiinteät 5 kk ikäiselle pojalleni. Ostin kaupasta ison läjän erimakuisia hedelmäsooseja ja niitä sitten syötin yhden maun päivätahtia. Olisikohan 6 kk ollut, kun lihasoseet alkoi ja sama juttu niiden kanssa, eli koko ajan uusia makuja. Siinä vaiheessa poika söi jo yhdellä terialla pikkupurkin sosetta + maitoa päälle.

Vasta myöhemmin kuulin neuvolassa, että olisi pitänyt aloittaa 1 maku/ viikko tahdilla... Siltä varalta, että jos olis tullut allergiaa niin olisi ollut helppo arvioida mikä sen aiheuttaa. Samaa neuvottiin vauvanruokintaopaslehtisissä, jotka multa oli jäänyt lukematta. Oli vähän tyhmä-äiti fiilis sen perään, mutta onneksi ei pojalla ole allergioita ja aivan normaalisti syö, kasvaa ja kehittyy nyt jo viisi vuotiaana. Tyttären kanssa olin sitten vähän varovaisempi.

kaurapuurolla aloiteltiin :)
sitten muistaakseni hedelmäsoseita ja porkkanaa/perunaa/kukkakaalia.
Lihat tuli 8kk paikkeilla...
2päivää maisteltiin vähän sitten sai jo minkä jaksoi syödä, viikottain otettiin uusi maku. Rintamaito oli vuoteen asti se pääasiallinen ravinto, eli noi kiinteet tuli sen lisänä.

kuopuksen kanssa olikin vähän vaikeempi kun oli moniallerginen, joka kolmas viikko keskimäärin otettiin uusi ja 1-5päivää maisteltiin riippuen reaktiosta, mä olin yös itse tiukalla imetysdieetillä. (1vuotiaana sopivia oli kaura, riisi, kukkakaali, possu ja hirvi - nyt 3vuotiaana syö jo kaikkea paitsi lohta)

Yhteistyössä