Jos 800€/kk perustulo toteutuu, joudun tappamaan itseni. Se ei riitä edes vuokraan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Olen kolmen lapsen yksinhuoltaja. Vuosien saatossa olen tehnyt vain määräaikaisia töitä, vakituists paikkaa en ole saanut mistään. Olen tehnyt myös lyhennettyä viikkoa, koska esikoinen aloitti koulun. Nyt olen työttömänä taas ja saan peruspäivärahaa Kelasta. Saan myös asumistukea, lapsilisää sekä elatustukea Kelasta. Toimeentulotukea en saa. Asumme neliössä, jonka vuokra on 950€/kk. Saan tukia seuraavanlaisesti:

Asumistuki 588€/kk
Peruspäiväraha korotettuna netto 900€/kk
Lapsilisät 482€/kk
Kelan elatustuki 465€/kk
Yhteensä 2435€

Jos 800€/kk perustulo toteutuu ja kumoaa muut tuet, tuloni putoaisivat 1635€/kk. Kuka helvetti edes keksii tällaista??? Jos tuo toteutuu, jää vaihtoehdoksi ainoastaan itsemurha.
Olen kanssa kolmen lapsen yksinhuoltaja, käyn töissä en saa mitään tukia. Lainoja makselen yms niin vähemmän saan rahaa käteen kuin sinä. Lainat tosin joskus on maksettu, eläkettäkin kertyy jne.

Olen kanssa kolmen lapsen yksinhuoltaja, käyn töissä en saa mitään tukia. Lainoja makselen yms niin vähemmän saan rahaa käteen kuin sinä. Lainat tosin joskus on maksettu, eläkettäkin kertyy jne.
AP:n mielestä sinun pitäisi kai tehdä itsemurha, kun saat vähemmän rahaa kuin hän. Et nimittäin mitenkään voi pitää elämääsi elämisen arvoisena.

Ei vaineskaan, hyvä epek! Tsemppiä jatkossakin!

• Tykkää
Reactions: epek
No itse asiassa olen työtön, mutta en ole ilmoittautunut työttömäksi, koska minusta on moraalitonta hakea tukia, kun en aktiivisesti hae työtä. En siis ole saanut tänä vuonna rahaa mistään suunnasta sen jälkeen kun tammikuussa lopetin työt. Minusta olisi täysin väärin kuvitella kenenkään muun elättävän minut, kun voisin ihan hyvin mennä töihinkin. Olen aina elänyt pihisti, harrastukseni ovat ilmaisia, syön halpaa ruokaa enkä törsää turhaan. Pihisti elämällä minulla on koko ikäni jäänyt rahaa aina säästöön, oli palkka sitten miten pieni tahansa. Joten ei, en tule itkemään työttömyydestäni keskustelupalstoille. Päinvastoin, olen perin tyytyväinen elämääni, koska osaan järjestää sen niin, etten työttömänäkään tarvitse yhteiskunnan tukia. Se tosin ärsytti, että työssäkäyvänä minun piti maksaa veroja elättääkseni sellaisia työttömiä, jotka eivät osaa elämäänsä vastaavasti järjestää.

Jos olet niin tyhmä ettet hae tukia jotka sinulle kuuluu, niin onko se muiden työttömien vika saati mikään kerskailun aihe. Oikeasti varakkaat ihmiset joilla on kunnolla rahaa säästössä, hakevat ihan suoraan työttömyystukensa vaikka heillä olisi varaa elää ilmankin. No, hyvä että on kaltaisiasi typeryksiä, sinunkin tukiraha voidaan myöntää vaikkapa mamuille.

Etkä sinä ole maksanut veroa elättääksesi muita työttömiä, vaan siksi kun käytät yleisiä ajoteitä, terveyskeskuspalveluita, te-toimiston palveluita, jne. Joten ota vaan tuo naurettava sädekehä pääsi päältä, näytät naurettavalta.

Perustulon yksi ongelma on kyllä se, että se ei juuri huomioi lapsiperheitä eikä varsinkaan yksinhuoltajia. Lapsiliät kuitenkin saisi, mutta ne eivät kauheasti auta. 800 eurolla ei maksella perheasunnon vuokraa, Helsingissä ei usein edes kaksion. Enkä pidä hyvänä ajatusta, että kun pienistä asunnoista on jo nyt hirveä pula, niistä alkaisi sinkkujen ja pariskuntien lisäksi kilpailla myös perheet. Lopulta niiden hinta nousisi ja kohta kenelläkään ei enää olisi niihin varaa.

Tuollaisenaan perustulo on keskeneräinen idea eikä se toimisi.

Ihan täyttä paskaa koko juttu!! Peruspäiväraha on sama työmarkkinatuki 32,80 päivässä ja se vitun korotus on aina 4,80 ja siihen pitää olla ollu töissä ainakin 20 vuotta. Ei millään tuilla elä hyvin helvetin aasit vaikka te koko ajan yritätte niin keksiä.

Siis miksi ap:n käsketään täällä hävetä ja muutenkin suhtautuminen hyvin vihamielistä useilla kirjoittajilla?

Käsitin, ettei ap ole työtön omasta tahdostaan ja työhistoriasta päätellen on töitä (paljonkin?) tehnyt eikä ole mikään "kermaperseilijä".

Oikeastiko jotkut luulee, että ei se ole kuin "mennä töihin"?

• Tykkää
Reactions: papumössö
Perustulo kiinnostaa ja tällä hetkellä tuntuu että antaisi paljon lisämahdollisuuksia pienimuotoisen yrittäjyyden aloittamiseen, kun voisi luottaa siihen että on jonkinlainen toimeentulo turvattuna jos ei bisnekset sujukaan.

Uskon myös vakaasti että vuokrataso sopeutuu suhteessa käytettävissä oleviin tuloihin. Nykymuotoinen asumistukijärjestelmä mahdollistaa ryöstöhintojen pyynnin etenkin kaupunkialueilla.

Ei moni tuosta vaan noin pysty muuttamaan ihan mihin tahansa. Ei voi olla noin yksinkertainen ettei tuota tajua.
Hoidan vanhaa isääni, tuskin hän olisi kovin iloinen että perheeni kanssa muuttaisin Kouvolaan Helsingistä, kun hän tukeutuu minun hoitoapuuni.
Tuskin ehdotat samaa kun puhutaan mamuista? Niillähän on aivan sama missä asuvat, monilla suomalaisilla ei.
Otat vanhan isäsi mukaan, hänkin asuu siellä Helsinkiä halvemmalla.

Perustulon koko idea on tehdä työntekemisestä kannattavaa. Kirpaiseehan se sitten niitä, jotka on rakentanut elämänsä nykyisen tukiverkoston varaan eikä siihen yhtälöön ole kuulunut töissä käyminen. En väitä että kyse olisi kaikkien kohdalla pelkästä kermaperseilystä, vaan vika on systeemissä mikä tekee kannattavaksi olla tekemättä töitä.

Itse käyn töissä eikä mun tulot ole lähelläkään tuota mitä ap saa tukina...

Perustulo kiinnostaa ja tällä hetkellä tuntuu että antaisi paljon lisämahdollisuuksia pienimuotoisen yrittäjyyden aloittamiseen, kun voisi luottaa siihen että on jonkinlainen toimeentulo turvattuna jos ei bisnekset sujukaan.

Uskon myös vakaasti että vuokrataso sopeutuu suhteessa käytettävissä oleviin tuloihin. Nykymuotoinen asumistukijärjestelmä mahdollistaa ryöstöhintojen pyynnin etenkin kaupunkialueilla.

Sitä vuokrien sopeutumista odotellessakin ihmisten pitäisi kuitenkin pysytellä hengissä.

Perustulo tuollaisenaan hyödyttäisi eniten niitä, joilla on töissäkäyvä puoliso, pienituloisia työssäkäyviä pariskuntia ja opiskelijoita. Mutta lapsiperheet ja etenkin yksinhuoltajaperheet olisivat ihan kummallisessa asemassa: sosiaaliturva käytännössä katoaisi olemattomiin.

Sitä vuokrien sopeutumista odotellessakin ihmisten pitäisi kuitenkin pysytellä hengissä.

Perustulo tuollaisenaan hyödyttäisi eniten niitä, joilla on töissäkäyvä puoliso, pienituloisia työssäkäyviä pariskuntia ja opiskelijoita. Mutta lapsiperheet ja etenkin yksinhuoltajaperheet olisivat ihan kummallisessa asemassa: sosiaaliturva käytännössä katoaisi olemattomiin.

Mutta jännä kun moni työssäkäyväkin lapsiperhe pärjää pienemmällä rahalla mitä ap saa.

Olen kolmen lapsen yksinhuoltaja. Vuosien saatossa olen tehnyt vain määräaikaisia töitä, vakituists paikkaa en ole saanut mistään. Olen tehnyt myös lyhennettyä viikkoa, koska esikoinen aloitti koulun. Nyt olen työttömänä taas ja saan peruspäivärahaa Kelasta. Saan myös asumistukea, lapsilisää sekä elatustukea Kelasta. Toimeentulotukea en saa. Asumme neliössä, jonka vuokra on 950€/kk. Saan tukia seuraavanlaisesti:

Asumistuki 588€/kk
Peruspäiväraha korotettuna netto 900€/kk
Lapsilisät 482€/kk
Kelan elatustuki 465€/kk
Yhteensä 2435€

Jos 800€/kk perustulo toteutuu ja kumoaa muut tuet, tuloni putoaisivat 1635€/kk. Kuka helvetti edes keksii tällaista??? Jos tuo toteutuu, jää vaihtoehdoksi ainoastaan itsemurha.

Eli kun sinä itse olet elämässäsi tehnyt paskoja päätöksiä, niin minun se pitäisi sitten maksaa. Kun sinä et opiskellut tarpeeksi, et saanut hyväpalkkaista työtä ja teit siihen samaan sumaan vielä kasan lapsia, niin se on minun vika. Jos sanot ettei vika ole minun, niin miksi minä sen joudun maksamaan?! Minä siis maksan omalla työlläni tekemästä palkasta sinun virheesi.

Ja edes nälkäkuolemaan ei sinua olla tappamassa, vaikka 98% valtioista tässä maailmassa sinut siihen tappaisi. Saat silti elämän, mihin sinulla ei ole varaa, koska itse olet sen ryssinyt.

Silti valitus. Mutta "saavutetuista eduista pidetään kiinni", vai miten se ammattijärjestöjenkin politiikka nyt meni. Mietihän tätä: kun annat apinalle omenan, se on kiitollinen ja iloinen. Mutta jos annat sille kaksi omenaa ja otat kohta toisen pois, se räyhää, riehuu ja valittaa.

Niinpä!

Siis miksi ap:n käsketään täällä hävetä ja muutenkin suhtautuminen hyvin vihamielistä useilla kirjoittajilla?

Käsitin, ettei ap ole työtön omasta tahdostaan ja työhistoriasta päätellen on töitä (paljonkin?) tehnyt eikä ole mikään "kermaperseilijä".

Oikeastiko jotkut luulee, että ei se ole kuin "mennä töihin"?
Sinä olet lahjakkuus olennaisten pointtien ohittelussa eikä tuo ap kovin merkittävästi ole korttaan kekoon kantanut työn saralla.

Tyypillä on ylisuuri kämppä kalliisti, mutta sehän on tietenkin saavutettu etu, josta ei millään voi luopua.

Moni työssä käyvä yh vain unelmoi noista summista, mitä tuo ulisija saa sohvalla makaamalla.

Suomessa on vastikkeetonta rahaa on jaettu aivan liikaa. Ihmiset valittavat siitä, että saavat ilmaista rahaa summan X sijasta nyt summan Y. Moni ihminen maailmalla ihmettelisi, että mitä ihmeen vastikkeetonta rahaa?

Kun rahan määrästä puhutaan, pitäisi muistaa lähtökohdat. Se on kokonaisuudessaan toisten ihmisten maksamaa rahaa siitä, että olet noin periaatteessa hengissä. Silloin on turha vaatia asuntoa pk-seudulla, bussilippua tai telkkaria. Ne ovat kaikki rahalla saatavia ”etuja”, jotka saat kun tienaat. Et niin, että joku toinen tekee työn ja sillä työllään sen sinulle maksaa vain pakosta.

Perustulosta en osaa sanoa. Pitäisi katsoa. Se voi olla, että se poistaisi kannusteloukkuja. Jokaisen pitää täällä töitä tekemän, se ei saa olla tahdonvaraista.

Mutta esim. 500e/kk riittää juuri siihen, että tarvittavien lisätukien kanssa sillä saa kaksion Bilnåsin kylästä ja pottua sekä riisiä pöytään. Kaikki muu pitääkin tehdä itse. Maailma ei nouse siivellä eläjillä. Karu fakta, mutta tulipahan sanottua ääneen.

Yhteistyössä