Jos 800€/kk perustulo toteutuu, joudun tappamaan itseni. Se ei riitä edes vuokraan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Olen kolmen lapsen yksinhuoltaja. Vuosien saatossa olen tehnyt vain määräaikaisia töitä, vakituists paikkaa en ole saanut mistään. Olen tehnyt myös lyhennettyä viikkoa, koska esikoinen aloitti koulun. Nyt olen työttömänä taas ja saan peruspäivärahaa Kelasta. Saan myös asumistukea, lapsilisää sekä elatustukea Kelasta. Toimeentulotukea en saa. Asumme neliössä, jonka vuokra on 950€/kk. Saan tukia seuraavanlaisesti:

Asumistuki 588€/kk
Peruspäiväraha korotettuna netto 900€/kk
Lapsilisät 482€/kk
Kelan elatustuki 465€/kk
Yhteensä 2435€

Jos 800€/kk perustulo toteutuu ja kumoaa muut tuet, tuloni putoaisivat 1635€/kk. Kuka helvetti edes keksii tällaista??? Jos tuo toteutuu, jää vaihtoehdoksi ainoastaan itsemurha.

Jännä. Isän perhe, 2 aikuista ja 5 lasta asuin 58 neliöisessä talossa.... Ihme mieten selvisivät, mieleltään terveinäkin. Isompaan ei ollut varoja, hädin tuskin tuohonkaan. Eikä kukaan tappanut itseään.

Olen kolmen lapsen yksinhuoltaja. Vuosien saatossa olen tehnyt vain määräaikaisia töitä, vakituists paikkaa en ole saanut mistään. Olen tehnyt myös lyhennettyä viikkoa, koska esikoinen aloitti koulun. Nyt olen työttömänä taas ja saan peruspäivärahaa Kelasta. Saan myös asumistukea, lapsilisää sekä elatustukea Kelasta. Toimeentulotukea en saa. Asumme neliössä, jonka vuokra on 950€/kk. Saan tukia seuraavanlaisesti:

Asumistuki 588€/kk
Peruspäiväraha korotettuna netto 900€/kk
Lapsilisät 482€/kk
Kelan elatustuki 465€/kk
Yhteensä 2435€

Jos 800€/kk perustulo toteutuu ja kumoaa muut tuet, tuloni putoaisivat 1635€/kk. Kuka helvetti edes keksii tällaista??? Jos tuo toteutuu, jää vaihtoehdoksi ainoastaan itsemurha.
Ja taas jäisi yhteiskunnan elätettäväksi lisää muksuja. Ei hyvä.

Tutustin nyt tarkemmin tuohon perustuloon.

Täähän olis täydellinen. Esim. meillä nousis tulot 1800€/ kk nykyisestä... Koska lapsetkin saisivat oman rahansa, niin myös perheellisten palkkatulosta jäisi pienemmilläkin tuloilla jotain käteen...

Meillä on paljon lapsia, ollaan molemmat töissä, rahaa jäis saman verran käteen sossun tuilla. Mun palkka on pieni, hiukan alle keskiansion. Miehen tulot taas on 2000 € yli keskiansion.... silti tilanne on se että olisi sama sylkeä kattoon.

Perustulosysteemillä saisimme tosiaan 1800 enemmän rahaa talouteen...

Olen töissä, ja saan käteen tuon mitä sinä. + lapsilisät kahdesta. Ja pärjätään. Alkoi just mietityttää miksi ihmeessä muuten käyn töissä?

JAtkona vielä tähän että mun bruttotulo kuitenkin on 3400€/kk. Verojen jälkeen saan suurin piirtein saman kuin ap. Mutta joudun tekemään sen 37,5h/vko töitä. Eihän tällä herroiksi elä. Mutta elää kuitenkin,

Eikä siinä. Maksan veroni ja jos sillä voi jota kuta auttaa niin hyvä. Mutta ei tukienvarassa sain nyt ihan mitä tahsa elintasoa ylläpitää. Kieltämättä neliö 950e vuokralla tuntuu vähän kohtuuttomalta suhteessa elämäntilanteeseen,

Kuka käskee asumaan kalliissa kaupungissa sosiaalitukien varassa? Muuta vaikka Kouvolaan, ja vuokrasta lähtee heti kolmannes pois.
Ei moni tuosta vaan noin pysty muuttamaan ihan mihin tahansa. Ei voi olla noin yksinkertainen ettei tuota tajua.
Hoidan vanhaa isääni, tuskin hän olisi kovin iloinen että perheeni kanssa muuttaisin Kouvolaan Helsingistä, kun hän tukeutuu minun hoitoapuuni.
Tuskin ehdotat samaa kun puhutaan mamuista? Niillähän on aivan sama missä asuvat, monilla suomalaisilla ei.

Hullua ajatella, että joku mieluummin tappaa itsensä ja jättää lapsensa äidittä kuin muuttaa syrjemmälle kaksioon. Tai vaikka yksiöön.

(yksiö oli kiva, sai olla ihan liki rakkaitaan)

(yksiö oli kiva, sai olla ihan liki rakkaitaan) Joo varmaan pari viikkoa, ei esim teini-ikäisten kanssa.
Vuokrat ovat kalliita, se ei ole köyhien syy, yrittäkää nyt muistaa että tässä tekevät rahaa ihan muut, syyllistätte ihan väärää jengiä. Joku tolkku tähän.

(yksiö oli kiva, sai olla ihan liki rakkaitaan) Joo varmaan pari viikkoa, ei esim teini-ikäisten kanssa.
Vuokrat ovat kalliita, se ei ole köyhien syy, yrittäkää nyt muistaa että tässä tekevät rahaa ihan muut, syyllistätte ihan väärää jengiä. Joku tolkku tähän.
Eikö se ny ole aika selvä yhtälö, että sen mukaisesti asutaan mihin varaa on. EI ole varaa valittaa teinin kanssa huoneen jakamisesta jos rahat on loppu. MUA NIIN ärsyttää tää kermaperseily. Työn tekeminen on ihan kannattamatonta kun ilman työtäkin voi pistää metrin listan missä ja miten haluaa asua, Kaikkine vitun perusteluineen "Kun mumman kummin kaiman setä asuu seitsemän metrin päässä".

YLLÄRI me työssä käyvät EMME voi laatia moisia listoja vaan on mentävä sen mukaan mihin tulot riittää.

Sinivuorten yö, siellä uuras työ se on päättynyt, jo on juhla nyt...
Shit! Mä oon yrittäjä ja elätän miestäni ja lastani. Mies on työtön ja saa 500+ käteen.
Luojan kiitos että olen yrittäjä. Voin painaa töitä 7 päivää viikossa, 10 h päivässä. Siis osa silloin kun lapsi vielä nukkuu yöuniaan. En tosin tee kuin n. 55-60 h viikossa. Viivan alle jää täällä periferiassa jopa 3000 € kuussa. Leveästi eletään. Säästöjä on.
Mikseivät ihmiset tyydy siihen mitä on jolleivat yritä?

Mä mitään syyllistänyt! En vaan ymmärrä, enkä hitossa tule ymmärtämäänkään, miksi joku rahan vuoksi itsensä tappaa.

Mun tilannetta tuo kyllä parantais huimasti. Nyt elää sillä 500e kuussa.
Ja mun milestä perustulo kuuluu kaikille.
Kukaan ei voi sanoa et toisilla on oikeus elää ja asua ja toisilla ei.

Perustulo pitää ehdottomasti olla, jolla saa katon päänpäälle ja ruokaa.

On ihan ok, että jos haluaa sitten enemmän, tekee enemmän. Tasavertaista.
Jos hankkii lapsia, pitää olla varaa ylimääräsiin kustannuksiin.

Vaikka en silti sano, et summa ois ihmeellinen kun kaikki maksaa niin paljon nykyään.

Nelihenkinen perhe asuu vallan mainiosti kaksiossa. Kuten muutkin ovat tässä ketjussa todenneet: älä viitsi kermaperseillä muiden tienaamilla rahoilla. Et voi olettaa saavasi samanlaista elintasoa työttömänä kuin työssäkäyvänä.

• Tykkää
Reactions: kekkari
Ite painan töitä tukka putkella ja käteen jää verojen jälkeen just 2000 e, kyllä kelpais ap:n tulot tekemättä mitään. Mielelläni minäkin löhöilisin himassa ja miettisin mihin kaikkeen tukieuroni tuhlaisin. Häpeäisit. Mene töihin!

Nelihenkinen perhe asuu vallan mainiosti kaksiossa. Kuten muutkin ovat tässä ketjussa todenneet: älä viitsi kermaperseillä muiden tienaamilla rahoilla. Et voi olettaa saavasi samanlaista elintasoa työttömänä kuin työssäkäyvänä.
Monet ilmeisesti haluavat inner city ilmiön Suomeenkin. Mamut asuvat lähellä keskustaa koska ovat ainoita jotka siellä pystyvät asumaan, suomalaiset muuttavat kauas lähiöihin. Mielestäni se ei ole hyvä suunta ja takuuvarmasti aiheuttaa ghettoutumista. On pakko olla joku muu keino kun pakottaa tavalliset ihmiset periferiaan. Kuinka ei ymmärretä että asuminen on kallista ja se tavallinen suomalainenkin haluaa kuitenkin asua suhtkoht mukavasti eikä kitkutellen lopun elämäänsä. Enkä tarkoita mitään luksusta.

Sovitaan niin että kun itse jäät työttömäksi niin älä tule itkemään keskustelupalstoille. Oma syysi vitun luuseri. Vai mitä? Kukaan ei tässä olekaan esittänyt että pitää elintaso olla parempi kuin työssäkäyvällä mutta jonkinlainen elintaso pitää olla. Työtön on maksanut kovat verot työssäoloaikanaan, ja muut maksut mitkä ovat pakollisia. Kukaan ei ole korvaamaton, et sinäkään.

Monet ilmeisesti haluavat inner city ilmiön Suomeenkin. Mamut asuvat lähellä keskustaa koska ovat ainoita jotka siellä pystyvät asumaan, suomalaiset muuttavat kauas lähiöihin. Mielestäni se ei ole hyvä suunta ja takuuvarmasti aiheuttaa ghettoutumista. On pakko olla joku muu keino kun pakottaa tavalliset ihmiset periferiaan. Kuinka ei ymmärretä että asuminen on kallista ja se tavallinen suomalainenkin haluaa kuitenkin asua suhtkoht mukavasti eikä kitkutellen lopun elämäänsä. Enkä tarkoita mitään luksusta.
Elämäntapatyötön sossun tuilla elävä ei ole tavallinen suomalainen vaan poikkeustapaus. Sossun tuilla kuuluukin "kitkutella", muuten ei olisi mitään järkeä tehdä töitä. Itänaapurissa se jo todettiin, että jos työnteosta ei palkita, ei työ työntekijöitä juurikaan kiinnosta. Sossun tuilla eläjät pitää aina ajatella poikkeustapauksiksi, joille pitää näyttää keppiä ja porkkanaa, jotta sossun tuilla eläminen muuttuu työnteoksi. Ja se mikä Suomessa katsotaan "kitkutteluksi" on suurimmassa osassa maapalloa luksusta. Monessa maassa asuu suomalaisen yksiön kokoisessa asunnossa sukua parikin sukupolvea.

Elämäntapatyötön sossun tuilla elävä ei ole tavallinen suomalainen vaan poikkeustapaus. Sossun tuilla kuuluukin "kitkutella", muuten ei olisi mitään järkeä tehdä töitä. Itänaapurissa se jo todettiin, että jos työnteosta ei palkita, ei työ työntekijöitä juurikaan kiinnosta. Sossun tuilla eläjät pitää aina ajatella poikkeustapauksiksi, joille pitää näyttää keppiä ja porkkanaa, jotta sossun tuilla eläminen muuttuu työnteoksi. Ja se mikä Suomessa katsotaan "kitkutteluksi" on suurimmassa osassa maapalloa luksusta. Monessa maassa asuu suomalaisen yksiön kokoisessa asunnossa sukua parikin sukupolvea.

No tänäpäivänä en ole sitä mieltä, että sossutuilla eläjä oisi poikkeus.

Samaa mieltä kuitenkin siitä, että ihmiset selviöisivät pienemmissäkin asunnoissa. Yleensä jopa asunnot ovat isoja mutta kovin tyhjillään. Kodeiksi niitä voisi kutsuakkaan.
Musta tuntuu et on kyllä tosiaan elänyt ja syntynyt sellanen kermaperseheimo, että ei ymmärretä olla tyytyväisiä mihinkään.
On oikeasti ihmisiä jotka asuu siellä täällä ja käy leipäjonoissa.

Tyyppi valittaa kun tulot/tuet hieman omalla perseellä laskee, kun on totuttu tuhlailemaan.

Pienempi asunto ja vähemmän turhuuksia. Pärjää varmasti. Ja jos niitä lapsia on nykypäivänä pakko puskea niin holtittomasti kai äidit tajuaa, että maailma muuttuu?
Kandeis miettiä ennenkun tottuu.

Kyllä on menty pienessä kaksiossa hienosti neljän ihmisen kanssa.
Eikä tajuttu mitään valitella. Kun perusasiat hyvin.

Juuri tollasten kermaperseiden takia oikeasti köyhemmät saa vihat niskaansa, kun valitat turhista.

Sovitaan niin että kun itse jäät työttömäksi niin älä tule itkemään keskustelupalstoille. Oma syysi vitun luuseri. Vai mitä? Kukaan ei tässä olekaan esittänyt että pitää elintaso olla parempi kuin työssäkäyvällä mutta jonkinlainen elintaso pitää olla. Työtön on maksanut kovat verot työssäoloaikanaan, ja muut maksut mitkä ovat pakollisia. Kukaan ei ole korvaamaton, et sinäkään.
No itse asiassa olen työtön, mutta en ole ilmoittautunut työttömäksi, koska minusta on moraalitonta hakea tukia, kun en aktiivisesti hae työtä. En siis ole saanut tänä vuonna rahaa mistään suunnasta sen jälkeen kun tammikuussa lopetin työt. Minusta olisi täysin väärin kuvitella kenenkään muun elättävän minut, kun voisin ihan hyvin mennä töihinkin. Olen aina elänyt pihisti, harrastukseni ovat ilmaisia, syön halpaa ruokaa enkä törsää turhaan. Pihisti elämällä minulla on koko ikäni jäänyt rahaa aina säästöön, oli palkka sitten miten pieni tahansa. Joten ei, en tule itkemään työttömyydestäni keskustelupalstoille. Päinvastoin, olen perin tyytyväinen elämääni, koska osaan järjestää sen niin, etten työttömänäkään tarvitse yhteiskunnan tukia. Se tosin ärsytti, että työssäkäyvänä minun piti maksaa veroja elättääkseni sellaisia työttömiä, jotka eivät osaa elämäänsä vastaavasti järjestää.

Yhteistyössä