• Palvelimen ylläpitotöiden johdosta Kaksplussan keskustelut ovat pois käytöstä aamulla 8.10. n. klo 6.00-7.00. Pahoittelemme tästä mahdollisesti aiheutuvaa haittaa.

    Kaksplus-toimitus

jos 4,5v piirtää pääihmisiä niin pitäisikö huolestua?

  • Viestiketjun aloittaja Gluteus maximus
  • Ensimmäinen viesti
Gluteus maximus
siis sellaisia jossa on pää, silmät ja kädet lähtee päästä? Meidän poika on piirtänyt aina tosi paljon ja ihmisiä piirsi aikaisemmin ja niillä oli silloin vartalokin. Nyt kuitenkin päiväkodissa oli piirtänyt omakuvan ja siinä oli pää, silmät ja kädet lähti päästä. Kysyin hoitajilta, että pitäisikö huolestua niin sanoivat, että ei todellakaan, vaan katsotaan keväällä minkä omakuvan piirtää. Itse olen huolestunut, koska tiedän, että 5v neuvolassa kiinnittävät tuohon huomiota. On kyllä sellainen persoona, että piirtää juuri sitä mitä huvittaa. En tiedä. pisti vaan silmään tuo "omakuva" päiväkodin seinällä.
 
Gluteus maximus
Alkuperäinen kirjoittaja Sörhis:
Mä en nyt hiffaa, että mikä tuossa on se, mistä pitäisi huolestua?
no kun minulle on kerrottu että jos tuollaisen piirtää 5v neuvolassa niin joutuu johonkin seurantaa? Pitääkö paikkansa. Toki terkkareissakin on eroja, mutta työkaverini vaan sanoi, että lapsensa joutui psykologin seurantaan kun ei piirtänyt ihmiselle sormia?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
Alkuperäinen kirjoittaja Sörhis:
Mä en nyt hiffaa, että mikä tuossa on se, mistä pitäisi huolestua?
no kun minulle on kerrottu että jos tuollaisen piirtää 5v neuvolassa niin joutuu johonkin seurantaa? Pitääkö paikkansa. Toki terkkareissakin on eroja, mutta työkaverini vaan sanoi, että lapsensa joutui psykologin seurantaan kun ei piirtänyt ihmiselle sormia?
Siis miksi joutuisi seurantaan? *ihan ulalla*
 
Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
no kun minulle on kerrottu että jos tuollaisen piirtää 5v neuvolassa niin joutuu johonkin seurantaa? Pitääkö paikkansa. Toki terkkareissakin on eroja, mutta työkaverini vaan sanoi, että lapsensa joutui psykologin seurantaan kun ei piirtänyt ihmiselle sormia?
5 v neuvolassa piti kyllä piirtää ihminen, yksityiskohtaisesti, mutta onhan 4½-vuotiaalla siihen vielä aikaa.

En muista, missä vaiheessa meidän tytön ihmishahmot muuttuivat pääjalkaisista sellaisiksi, joilla on vartalo yms. Varmaan juuri tuossa 4½ v tienoilla.

Kotona piirtää enimmäkseen sellaisia, joilla ei ole sormia, varpaita yms vaan pelkät viiva-jalat ja kädet, mutta neuvolassa onnistui kyllä käskystä kaiken maailman silmäripset, kulmakarvat, sormet, korvat, korvakorut...

Jos työkaverin lapsi on joutunut psykologin seurantaan, niin olen melko varma siitä, että takana on jotain muutakin kuin se, ettei hän piirtänyt ihmiselle sormia. 5 v neuvola on tosi laaja, ja siellä testataan moninaisia asioita.
 
Mä en näe tuossa mitään syytä huoleen :) Piirtäähän isommatkin lapset välillä tikku-ukkoja, vaikka halutessaan osaisivat piirtää hienostikin ihmisen varpaineen, kulmakarvoineen ja oikeine mittasuhteineen... Poika tais vain olla sillä tuulella, että huvitti piirtää pääjalkainen :)
 
.
Meidän 5v ei piirtänyt neuvolassa mitään ukkeleita ( ei kiinnosta, ei "osaa" ) eikä me mihinkään seurantaan jouduttu... Poikaa kiinnostaa vaan muut asiat, ei piirtäminen!
 
Täällä piti jo 4 v neuvolassa ihminen osata piirtää, siitä en tiedä mitä ois seurannu jos ei ois poika osannu ihmistä piirtää ...

Ei meillä ainakaan poika ( vajaa 5 v ) kiireessä kunnolla piirrä mitään vaan jotakin sinne suuntaan vaikka varmasti osaa piirtää ihan hyvin jo =)
 
Gluteus maximus
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
no kun minulle on kerrottu että jos tuollaisen piirtää 5v neuvolassa niin joutuu johonkin seurantaa? Pitääkö paikkansa. Toki terkkareissakin on eroja, mutta työkaverini vaan sanoi, että lapsensa joutui psykologin seurantaan kun ei piirtänyt ihmiselle sormia?
5 v neuvolassa piti kyllä piirtää ihminen, yksityiskohtaisesti, mutta onhan 4½-vuotiaalla siihen vielä aikaa.

En muista, missä vaiheessa meidän tytön ihmishahmot muuttuivat pääjalkaisista sellaisiksi, joilla on vartalo yms. Varmaan juuri tuossa 4½ v tienoilla.

Kotona piirtää enimmäkseen sellaisia, joilla ei ole sormia, varpaita yms vaan pelkät viiva-jalat ja kädet, mutta neuvolassa onnistui kyllä käskystä kaiken maailman silmäripset, kulmakarvat, sormet, korvat, korvakorut...

Jos työkaverin lapsi on joutunut psykologin seurantaan, niin olen melko varma siitä, että takana on jotain muutakin kuin se, ettei hän piirtänyt ihmiselle sormia. 5 v neuvola on tosi laaja, ja siellä testataan moninaisia asioita.
Joo.
 
ämmä
Tää menee nyt vähän aiheen ohi, mutta ei kai mihkään kehityksen seurantaan "jouduta", eikö se oo niin että tarvittaessa pääsee? Että varmistetaan että kaikki on hyvin ja kehitys etenee normaalisti?
 
Kyllä
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Kotona piirtää enimmäkseen sellaisia, joilla ei ole sormia, varpaita yms vaan pelkät viiva-jalat ja kädet, mutta neuvolassa onnistui kyllä käskystä kaiken maailman silmäripset, kulmakarvat, sormet, korvat, korvakorut...

Jos työkaverin lapsi on joutunut psykologin seurantaan, niin olen melko varma siitä, että takana on jotain muutakin kuin se, ettei hän piirtänyt ihmiselle sormia. 5 v neuvola on tosi laaja, ja siellä testataan moninaisia asioita.
Pointtihan ei ole siinä että pitää piirtää täydellisiä ihmisiä joilta löytyy kaikki mahdollinen, vaan se että PYYDETTÄESSÄ osaa piirtää vaikkapa ne sormet. Jos viisivuotias ei tiedä missä ihmisellä on sormet, ei osaa hahmottaa ihmiskehoa siinä määrin että ymmärtää ettei jalat lähde päästä, ei pysty nimeämään vaikka korvan kohtaa tms. motoriikka ei riitä pienten yksityiskohtien (=sormet) piirtämiseen vaan huitoo isoja pääympyröitä ja tikkuraajoja - silloin on syytä huoleen.

Eli se PIIRTÄMINEN ei ole se pointti, vaan ihmiskehon (ja yleensäkin ympäristön) hahmottaminen. Tuo piirtäminen on vaan keino selvittää tuo asia.
 
mä vaan
Meiän 4,5 vuotias piirtää edelleenki "pelkkää suttua" ei siinä ole ihmishahmoista tietoakaan!!! Eikä meille ole kyllä kukaan asiasta maininnut... pitäsköhät sitä itekki ny huolestua? vai onko nää taas näitä "jokainen lapsi kehittyy omalla tavallaan" juttuja?
 
Alkuperäinen kirjoittaja ämmä:
Tää menee nyt vähän aiheen ohi, mutta ei kai mihkään kehityksen seurantaan "jouduta", eikö se oo niin että tarvittaessa pääsee? Että varmistetaan että kaikki on hyvin ja kehitys etenee normaalisti?
Onhan se varmasti hyvä että seurataan jos jotain on vialla kehityksessä mutta tuntuu että nuo testit ovat osittain kiinni siitä kuka neuvolan tädeistä on paikalla milloinkin, mitä testejä tekee, kuinka tarkka on jne

Meilläkin on ollu pojalla aivan eri testejä verrattuna tyttöjen tekemiin testeihin kuten tämä ihmisen piirtäminenkin, tytöt teki 5 v neuvolassa mutta pojan piti jo 4 v neuvolassa tämä osata =)

 
Heh
meidän esikoinen oli nelivuotistarkastuksessa 11 vuotta sitten ja silloin täti käski piirtää vaikka oman kuvan. Poika piirsi pylväitä ja sähköjohdot niiden väliin. Täti vielä yritti, että piirtäisikö poika sinne ihmisen sinne sähkölinjojen alle, siellähän voisi kävellä joku ihminen. Tähän poika kylmän viileesti: "Ei siellä oo ihmistä." Ja siihen loppui se kotkotus ihmisen piirtämisestä. Samainen poika voitti katsastuskonttorilla olleen piirustuskilpailun teoksellaan "Vesiletkuohje." Siis erivärisiä viivoja kiemurteli paperilla ja sillä irtosi katsastusmiehiltä pyöräilykypärä. Nykyisin on erinomaisen fiksu 15-vuotias.
 

Yhteistyössä