jopa kouluja voidaan alkaa sulkea sikalunssan vuoksi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja plääh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

plääh

Aktiivinen jäsen
05.12.2007
15 531
1
36
http://www.aamulehti.fi/uutiset/kotimaa/sikainfluenssaepidemia-koulut-kiinni/148940

Jopa kunnan kaikki koulut voidaan sulkea, jos sikainfluenssan ensimmäinen aalto iskee vahvana elo-syyskuussa. Koulujen ja esimerkiksi varuskuntien sulkemiset olisivat järeän pään keino rajata H1N1-influenssan leviämistä.

Matkassa on kuitenkin monta "jossia". Kaikki riippuu siitä, miten tauti etenee. Koulujen alkamiseen liittyen mitään ratkaisuja ei ole vielä tehty.

- Lähiviikot näyttävät, miten tartunnat etenevät. Koulujenkin sulkeminen on mahdollista ja siihen on varauduttu, kertoo tartuntatautilääkäri Antti Alitalo Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselta.

Kouluikäisten tartuntojen taltuttamisella on laajemmin merkitystä. Lapsista influenssa tarttuu edelleen vanhempiin ja töistä joudutaan olemaan pois joko oman tai lapsen sairauden vuoksi.

- Influenssat ovat etenkin lasten tauteja ja leviävät helposti kouluyhteisöissä, jos kädet jäävät pesemättä niistämisen jälkeen. Maailmalla on suljettu kouluja. Meilläkin voidaan tehdä niin, jos aihetta tulee, sanoo Alitalo.

Alitalon mukaan koulujen sulkemiseen ei edellytetä mitään tiettyä määrää tartuntoja. Jos jonkin luokan tai koulun sisällä todetaan tartuntaketjuja, kunnat voivat päättää sulkemisista itsenäisesti.

Koulu on suljettava vähintään viikoksi, jotta influenssan itämis- ja sairastamisaika ehtivät mennä ohi.

Lisää aamulehden sivuilla

Mut entä jos koulun ollessa kiinni, perhe matkustaa vaikka Suomenkin sisällä ja saa uuden tartunnan? Kun koulut taas palaavat, on uusi tartuttava oppilas koulussa ja näin ollen koulu suljetaan uudestaan? Montako viikkoa niitä voidaan pitää kiinni?

Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Mut entä jos koulun ollessa kiinni, perhe matkustaa vaikka Suomenkin sisällä ja saa uuden tartunnan? Kun koulut taas palaavat, on uusi tartuttava oppilas koulussa ja näin ollen koulu suljetaan uudestaan? Montako viikkoa niitä voidaan pitää kiinni?

ja mä mietin mites koululaisten vanhemmat, palkattomalla hoitamassa kotona lapsia :|

Tää alkaa olemaan jo tavallaan aika.. No, en mä pelkää. Mutt sanoisin että vakavaa. Tavallaan mä olen juuri nyt onnellinen, että en ole vielä töissä: mun varaan ei kukaan laske mitään, eikä mene meiltä talous, jos jouduttaisiinkin pitkälle sairas/varautumislomalle kotiin lasten kanssa. Monille voi seurata ongelmia, taloudellisia tollasesta tilanteesta.

Meillä yksi kollega tulossa Jenkeistä ens viikolla töihin, jotenkin tuntuu siltä, et olis kivempi jos ei tulis suoraan tänne duuniin vaan olis kotona viikon "karanteenissa" mitähän pomo tuumais jos ehdottaisin :)

Mä en tajua miksi ihmisten pitää juuri nyt matkustaa ihan kuten ennenkin. Ei kaikki ole pakollisilla työmatkailla, vaan ihan huvilomalla käyvät. Tulevat sitten tänne kotimaahan tartuttamaan muita.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Onko tästä mitään ennustetta, että muuttuuko sikainfluenssa ärhäkämmäksi ja alkaa vaatimaan kuolonuhreja...

Sitä ei meistä lopulta tiedä kukaan, kuka siihen menehtyy ja kuka ei, vai menehtyykö kukaan.Jos elinpäivät eivät ole täynnä, niin siihen ei kuole.Murehtimalla kukaan ei voi lisätä elinpäiviensä määrää.

Mä en tajua miksi ihmisten pitää juuri nyt matkustaa ihan kuten ennenkin. Ei kaikki ole pakollisilla työmatkailla, vaan ihan huvilomalla käyvät. Tulevat sitten tänne kotimaahan tartuttamaan muita.

En mäkään tajua, mutta... Mä olenkin outo.

Koska myöskään mikrobitasoisille terroristeille ei saa antaa käsitystä, että he ovat voittaneet. Elämä jatkuu.

Jos tää influenssa muoto muuttuu vakavammaksi ja siihen kuolee enemmän ihmisiä, niin ymmärrän koulujen sulkemisen jne. Mutta jos taas pysyy tällaisenä suht lievänä kuten nyt on (kuolleet ovat olleet muutenkin sairaita, ja sitten taas valtaosalla sairastuneista on lieviä oireita ja kotihoito riittää ), en ymmärrä vouhkaamista. Eihän tavallisen influenssankaan aikana kouluja suljeta, ja siihen sairastuu rajuin oirein paljon ihmisiä joka vuosi, ja kuoleekin ties kuinka monia tuhansia ihmisiä (maailmanlaajuisesti siis). Kun ei niillä koulujen sulkemisilla kuitenkaan pystytä epidemiaa katkaisemaan. Tosin kouluissa voitaisiin kiinnittää kyllä enemmän huomiota lasten käsienpesuun esim ennen ruokailua, ja ottaa käsidesit käyttöön, jos tauti kunnolla alkaa jylläämään.

Kyllä se leviää joka tapauksessa matkustetaan tai ei. Ehkä matkustelu voi jonkin verran nopeuttaa leviämistä, mutta ei se tilannetta tule muuttamaan.
Sairastellaan tämä lievä flunssa pois ja sitten se on kärsitty. Nuhaneniä ja kuumeilua on joka työpaikalla, koulussa ja päiväkodissa oli sitten flunssaepidemia tai ei.

Näillä jotka nyt ovat sairastuneet se on aiheuttanut muutaman päivän levon kotioloissa kuten jokavuotiset syys/talviflunssatkin. Ei sen enempää.

No miks oikeastaan matkustaa lainkaan? Se tuhoaa julmewtusti luonnonvaroja ja kun pallo kärsii, vaikuttaa se meihinkin...

Ja flunssahan se nyt vaan on.

Aiempaan kysymykseen sen verran vielä, että meikäläisellä ainakin duunit vähenesivät, elleivät kokonaan loppuisi tilapäisesti, eli eipäs tulisi hoito-ongelmiakaan. Kai silloin lähes koko maailma pysähtyy toviksi. (oisko se niin kauhean paha?)

Tämän pilven kultainen reunus:

Jos ja kun uusi maailmanlaajuinen influenssaepidemia uhkaa vuosikymmenten päästä, sikalentsun sairastaneet ovat mahdollisesti sille uudelle immuuneja!

Alkuperäinen kirjoittaja Maine Coon:
Onko tästä mitään ennustetta, että muuttuuko sikainfluenssa ärhäkämmäksi ja alkaa vaatimaan kuolonuhreja...

Sitä ei meistä lopulta tiedä kukaan, kuka siihen menehtyy ja kuka ei, vai menehtyykö kukaan.Jos elinpäivät eivät ole täynnä, niin siihen ei kuole.Murehtimalla kukaan ei voi lisätä elinpäiviensä määrää.

Niin, sitähän en tarkoittanutkaan, että saisin tietää tuleeko sikainfluenssa tappamaan minut ja perheeni.

Kuuntelin, toissapäivänä alueuutisia puolella korvalla ja siinä puhuttiin, että pahempi aalto (ja kun en ole varma, sanoiko hän, että muoto) tulee juuri elokuun puolen välin jälkeen, kun koulut alkaa. Ja nyt jäi epäselväksi, tarkoittiko tämä infektiolääkäri, että virus todennäköisesti muuntuu, kun koulut alkaa niin vaikeampaan muotoon, koska se käy niin monen kehon läpi, vai tarkoittiko vain laajempaa epidemiaa.

Onkin oikein mukavaa lähteä 3 viikon päästä töihin päiväkotiin hoitovapaalta ja viedä omat lapset hoitoon toiseen päiväkotiin. Mistähän sitä sitten tietää onko possuflunssa vai tavallinen flunssa?? Se tavallinen nyt ainakin iskee joka tapauksessa, mutta eihän aikuinen sen takia lääkäriin mene, jos olo ei ole aivan kaamea. Pitääkin muistaa käydä apteekista ostamassa kunnon käsihuuhteet kotiin ja muistaa käyttää niitä koko porukka.

Tuohan iskee aika herkästi alle kolmekymppisiin? Voi hyvin olla, että tarhalaisista ja koululaisista jopa yli puolet sairastuu, kun miettii kuinka helposti kaikki muutkin pöpöt leviävät isossa lapsikatraassa. Ja sikaflunssa kun kuulemma leviääkin aika helposti.

Syksyllä sen sitten näkee. :|

Minua huolettavat vain ne, joilla on jokin sairaus tai tila, jonka takia eivät ole yhtä vahvoja taistelemaan virusta vastaan. Kyllä sitä terve nuori ihminen kestää pari viikkoa kotona flunssan kourissa, mutta entä ne heikot yksilöt?

Sepä se... tämä kun juuri eroaa tavalisesta influenssasta siinä, että " kuoleman vaarassa " ovat
ne, jotka eivät normaalisti influenssaan menehdy. Eli terveet lapset ja koululaiset. Siksi
rokotusta harkitaan heille annettavaksi ensin.

Yhteistyössä