jooko neuvoja jooko? Peikkiksen silmätulehduksesta kyssää :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Turkilmas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Turkilmas

Vieras
Meidän raasu 5,5 viikkoinen :'( . Posket on ruvella ja nypyssä, viime yönä sairastui kunnon flunssaan, vatsaa kipristää ja sattuu ja siihen vielä päälle silmätulehdus molemmissa silmissä :'( |O .

Mun käy niin sääliksi tuota pientä että ihan itkettää koko ajan. Vaan nyt ei kannata pillittää vaan koittaa olla järkevä.

Tuosta silmätulehduksesta ollaan oltu 2 kertaa yleislääkärillä ja saatu molemmilla kerroilla lääkkeet. Ei vaan lääkkeet auta, toisesta satsista silmät ärtyi pahemmaksi ja lopetettiin käyttö.

Nyt mietin että josko erikoislääkärille menis, mutta minne? Ja entäs tuo flunssa? Kertokaa ihmeessä hyviä vinkkejä jotka auttaa meidän pienokaista?

Silmätulehdus on helppo tulemaan joskus pienille jos ja kun on ahtaat kyynelkanavat. Kannattaa "pumpata" niitä silmiä tai siis koittaa saada kyynelkanavat auki. Eli kun putsaat niitä silmiä kostutetulla pumpulitupolla niin hellästi ulkosyrjästä sisäsyrjään päin viet sitä ja joka vedolla puhdasta pumpulia :-). Eli en siis välttämättä vielä miettisi erikoislääkärille menoa. Pystyasento helpottaa flunssaista oloa eli sängynpäätyjä ylös tai sitten koko ajan sylittelyä. Eihän siinä muuta voi noin pienen kanssa. Voimia!

Sellasta se on. Hormoninäppyä varmaan niissä kasvoissa. Mun mummo neuvoi putsaamaan niitä keitetyllä vedellä (tietenkin veden annettiin jäähtyä ensin huoneenlämpöiseksi!) ja kyllä se jotain auttoi.

Kiitos vinkeistä. Mä jo googletin vauvan silmätulehdus ja löysin informaatiota. Näemmä aikalailla turhaa mennä lekurille kun lähemmäs vuoden ikäisenä vasta availlaan kyynelkanavia. Tosiaan tukossa on nuo kanavat ja ilmeisesti hakkaa tulehdusta päälle koko ajan. Sielläkin luki että monta kertaa päivässä puhtain käsin putsataan vedellä silmiä. Mä kun olen putsannut vaan silloin kun silmät on oikein rähmäiset. Kaipa tää tästä vielä iloksi muuttuu. Sääliksi vaan käy pientä rähmäistä ja räkäistä peikkopoikaani :(

Meilläkin on Pirpanalla ahtaat kyynelkanavat.
Me ollaan jouduttu putsaamaan melkein joka vaipan vaihdon yhteydessä silmiä keitetyllä vedellä.
Ei se hääviä ole ollut.
Oikea silmä rähmii vieläkin jonkun verran ja ikää sentäs jo 6 kk. :kieh:

Silmätulehdukseen auttaa tosiaan toi et puhtalla pumpulitupolla, vaikka niillä pyöreillä lätkillä mitä ne nyt on pyyhit silmiä useamman kerran päivässä. Käytä keitettyä vettä jonka jäähdyttelet sopivan lämpöiseksi, saa siis olla lämmintä, muttei kuumaa.

Meillä ainakin tepsi paremmin kuin mikään muu. (siis silmätipat tai muut)

Ja kuten "Mie" tuumas, näpyt naamassa ovat hormoninäppyjä, niitä tulee yleensä kaikille vauvoille. Olen kuullut jonkun nimittävän niitä "ristiäisnäpyiksi" kun ne tulee n 1kk-2kk iässä eli silloin juuri kun on ristiäisten aika. :)

Iloa tiistai päivään!

Muista putsata vedellä monta kertaa päivässä. Lasten erikoislääkäri voisi tietää paremmin noi jutut. Ja näyte silmästä kannattaa ottaa jotta näkee mikä siellä kasvaa.

Muistuu mieleen kuopuksen rankka vauva-aika joka alkoi tolla silmätulehduksella joka jatkui huimat seitsemän viikkoa, iho ruvella kauttaaltaan, unta 20 min pätkissä läpi vuorokauden ja vihdoin 4kk iässä ratkaisu ongelmaan; laajat ruoka-aine allergiat * en maalaa piruja seinille, kunhan taas muistelen kuinka rankasta ajasta ollaan selvitty*

Niin ja siitä et jos menee kovin tukkoiseksi (räkäiseksi siis) niin kannattaa ostaa apteekista ns. räkäimuri, siinä on säiliö josta lähtee kaksi putkea, toinen lapsen nenään ja toinen omaan suuhun ja sit vaan imetään ne limat pois.
Toimii paremmin kuin mitkään muut rään poistajat. Eikä hintakaan ole kummoinen.

Joo kyllä nuo näpyt on varmasti just niitä hormoninäppyjä, niistä täällä jo eilenkin kyselin :ashamed: . Pitääpä käydä apteekin kautta kun saatan esikoisen kouluun. Räkäimuri ja Cuplaton ainakin ostoslistalla...kyllä mä tuon pikkuisen vielä kuntoon saan =) :heart:

Ja "maaria" meillä myös esikoisella oli allergioita, atooppista ihottumaa ja astma vauvana/pienenä. Siksi kai vähän varpaisillani olen nytkin. Kun siis aikalailla mahdollista että myös Peikkiksellä on/tulee olemaan :|

Meillä esikoisella oli kamalat näpyt ja muita ongelmia kasapäin, atopiaa, ihottumaa, koliikkia jne. Kuopusta en imettänyt, eikä hänellä ole ainuttakaan allergiaa, eikä astmaa, jotka esikoista riivaavat vielä kouluiässäkin. Itse en usko, että allergisen äidin kannattaa imettää.

Alkuperäinen kirjoittaja turkilmas:
Ja "maaria" meillä myös esikoisella oli allergioita, atooppista ihottumaa ja astma vauvana/pienenä. Siksi kai vähän varpaisillani olen nytkin. Kun siis aikalailla mahdollista että myös Peikkiksellä on/tulee olemaan :|

Toivon todella että peikkis selviäsi ilman noita edellä mainittuja!! Meillä kuopus on 3v ja käyttää kuutta ruoka-ainetta joten ihan ohi ei meidän taistelu allergiaa/astmaa vastaan ole mutta parempaan suuntaan menossa!!

Meillä tytöllä kanssa rähmi silmät ja oli tulehdusta. Tosiaan monta kertaa päivässä täytyy puhdistaa. Annettiin ohjeet että keitetyllä vedellä ja joka vedolla puhdas sideharsotaitos. Pumpulista voi kuulemma helposti jäädä kuituja silmään joten sellainen sideharsotaitos on parempi. Apteekissa myydään, ostin sellaisia 5cmx5cm jollaisilla sairaalassakin puhdistettiin silmiä.
Joka päivä vaihdoin pukluliinan joka on vauvan sängyssä pään alle laitettuna ja sen liinan joka oli hoitoalustalla. Silmätulehdus voi tarttua siihen myös sellaisesta liinasta jos siihen on päässyt sitä rähmää. Meilllä oli desinfiointiainetta jäänyt esikoisen vauva-ajalta ja aina kun oltin puhdistettu (ja ennenkin) silmät niin desinfioitiin kädet, koska silmätulehdus tosiaan tarttuu helposti.
Neuvolassa käskettiin myös painamaan kevyesti nenän pielustaa, siis siitä silmänurkan kohdalta, auttaa kuulemma niihin tukkeutuneisiin kyynelkanaviin.

Ilmavaivoja on täälläkin. Iltahuuto alkaa n. klo 21 ja jatkuu 4-5h. Tiedän että huuto pahenee kuukauden päästä kun 2kk tulee täyteen :( . Tyttö kyllä ilmoittaa heti jos olen syönyt jotain sopimatonta. Viikonloppuna join hiilihapollista vettä (kaupassa ei ollut tavallista) vaikka tiesin että ei saisi ja huutoahan siitä seurasi...

Joku jo suositteli nenä-Fridaa (räkäimuri, jossa on letku) jonka voi ostaa apteekista. Se toimi ainakin pojalla hyvin. Pinnasängyn yläpuolelle vähän sipulia niin se kanssa auttaa tukkoisuuteen. Itse laitoin esikoisella sipulia sellaiseen verkkopesupussiin ja sen roikkumaan mobilen varresta.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras harmaana nyt oikeasti harmaana:
Meillä tytöllä kanssa rähmi silmät ja oli tulehdusta. Tosiaan monta kertaa päivässä täytyy puhdistaa. Annettiin ohjeet että keitetyllä vedellä ja joka vedolla puhdas sideharsotaitos. Pumpulista voi kuulemma helposti jäädä kuituja silmään joten sellainen sideharsotaitos on parempi. Apteekissa myydään, ostin sellaisia 5cmx5cm jollaisilla sairaalassakin puhdistettiin silmiä.
Joka päivä vaihdoin pukluliinan joka on vauvan sängyssä pään alle laitettuna ja sen liinan joka oli hoitoalustalla. Silmätulehdus voi tarttua siihen myös sellaisesta liinasta jos siihen on päässyt sitä rähmää. Meilllä oli desinfiointiainetta jäänyt esikoisen vauva-ajalta ja aina kun oltin puhdistettu (ja ennenkin) silmät niin desinfioitiin kädet, koska silmätulehdus tosiaan tarttuu helposti.
Neuvolassa käskettiin myös painamaan kevyesti nenän pielustaa, siis siitä silmänurkan kohdalta, auttaa kuulemma niihin tukkeutuneisiin kyynelkanaviin.

Ilmavaivoja on täälläkin. Iltahuuto alkaa n. klo 21 ja jatkuu 4-5h. Tiedän että huuto pahenee kuukauden päästä kun 2kk tulee täyteen :( . Tyttö kyllä ilmoittaa heti jos olen syönyt jotain sopimatonta. Viikonloppuna join hiilihapollista vettä (kaupassa ei ollut tavallista) vaikka tiesin että ei saisi ja huutoahan siitä seurasi...

Joku jo suositteli nenä-Fridaa (räkäimuri, jossa on letku) jonka voi ostaa apteekista. Se toimi ainakin pojalla hyvin. Pinnasängyn yläpuolelle vähän sipulia niin se kanssa auttaa tukkoisuuteen. Itse laitoin esikoisella sipulia sellaiseen verkkopesupussiin ja sen roikkumaan mobilen varresta.

Niin juu, Disflatylia käytetään meillä ilmavaivoihin. Relatippojakin voi kokeilla.

Nyt voi tulla kakkaa niskaan... mutta jätin aikoinaan kuukaudeksi tai pariksi pojalta D-vitamiinin pois koska se aiheutti ilmavaivoja myös. Kokeiltiin 2 merkkiä ja kumpikaan ei sopinut. Tytöllä en ole vielä aloittanut vitamiinien antamista. Annan aluksi Disflatylia säännöllisesti ja sitten pain viikon päästä vasta kokeilen D-vitaaminien antamista.

Yhteistyössä