Jonsered

Noita sun ketjuja lukeneena alkoi kiinnostamaan shamanismi, googlettamalla löyty kaikenlaista mutta miten toi sun usko näkyy ihan arkipäivän asioissa? Tyyliin rukoiletko tai palvotko jotain, tai asioita mitä et tee mistään hinnasta?
 
JONSERED Karhunkantaja
Vaikean heitit... :D

En koe olevani missään uskossa tai uskovainen. Silti suoritan toisinaan rituaaleja: ruokauhreja hengille tai Mannun väelle lähinnä. Sillä ei nähdäkseni ole muuta merkitystä, kuin muistuttaa minulle itselleni mikä on paikkani tässä elämässä: olen osa jatkumoa, en sen enempää, enkä sen vähempää.

Kotonani on "alttari", tai "henkipöytä", kuten IRA sanoo. Siinä on valokuvia kuolleista läheisistä, buddhan kuva, Shivan patsas, luolakarhun jalkapöydän luu, suitsukkeita, kynttilä, lasissa vettä tai viiniä tai vaikka whiskyä ja toisinaan myös ruokaa.

Pyydän toisinaan asioita, lähinnä siis rukoilen. Esim. pyysin, että olisi taloudellisesti mahdollista tehdä itselleni tärkeitä asioita ja laitoin Loton vetämään. Sain juuri sen verran rahaa, että pääsin erääseen minulle tärkeään tapahtumaan, ostettua kirjan, jonka halusin ja rahaa polttoaineeseen :LOL:

Kyseessä on kokonaisvaltainen tapa hahmottaa ja jäsentää olevaista, kvanttifysiikka on aika lähellä ajatusmallia.
 
JONSERED Karhunkantaja
Tässä. Kopioin tämän siis vanhemmasta ketjusta:


Yritän nyt vähän jäsentää ajatelmia shamanismista.

Shamanistisessa maailmankuvassa on kolme eri tasoa: tämä maailma, Ylinen ja Alinen. Kaikki ovat samaan aikaan kaikkialla, vain eri tietoisuuden tasoilla, siis kaikki on NYT. Aikaa lineaarisena jatkumona ei ole. Näiden kolmen ulottuvuuden välillä voidaan matkustaa. (Hindujen Ganesh/Ganesha kuvataan siksi pulleaksi, että hänessä on samaan aikaan läsnä kaikki kolme universumia: menneisyys, nykyisyys ja tulevaisuus. Tämä ihan kurisioteettina)

Joidenkin tiedemiesten mielestä ei ole olemassa lineaarisesti kulkevaa aikaa, vaan enemmänkin tippaleipämäinen sumu, jonka liepeet voivat olla toistensa päällä tai hipaista toisiaan ja näiden kautta ns. madonrei'istä voidaan päästä kulkemaan.

Kumpikaan ei ota kantaa maailman syntyyn.

Shamaanimatkalla shamaani siirtyy tarpeen mukaan eri todellisuuteen, yleensä rummutuksen säestyksellä. Matkalla hän kohtaa erilaisia henkiä ja etsii vastausta.

Tieteellisesti sama asia selitetään sillä, että tietyt äänen taajuudet ja rytmit vaikuttavat aivoaaltoihin ja muuttavat tajuntaa. Eli aivosähkökäyrässä näkyy muutoksia ja aivot työskentelevät eri tavalla. Ilmeisesti alitajunta ja intuitio pääsevät toimimaan ilman ns. normaaleja pidäkkeitä, jolloin ihminen käsittelee asioita eri tavalla ja saataa löytää symbolisella tasolla vastauksia.

Voimaeläin on henkiauttaja, jonka tehtävä on suojella ja toimia ihmisen kumppanina. Shamaani voi löytää oman tai toisen ihmisen voimaeläimen shamaanimatkalla.

Psykologiselta kannalta ajatellen voimaeläin on tapa ulkoistaa tiettyjä ominaisuuksia, joita pystyy käsittelemään tämän voimaeläimen kautta.m Toisaalta siihen voidaan myös projisoida sellaisia piirteitä, jotka ihminen kokee negatiivisiksi tai myös sellaisia, joita kokee tarvitsevansa. Voimaeläin on tavallaan varasto, josta itsesuggestiolla voi ottaa käyttöön tarvitsemiaan asioita ja johon voi siirtää asioita, joita ei halua.

Parantaessaan shamaani pyrkii saamaan ihmisen takaisin tasapainoon ohjaamalla tälle joko lisää energiaa tai poistamalla negatiivista energiaa. Shamaani ei tee ihmeitä. Ei paranna katkenneita luita tai poista syöpää tms, mutta auttaa kehoa auttamaan itseään.

Tämänkin voi halutessaan tulkita itsesuggestioksi: kun ihminen tietää ja uskoo, että hänelle annetaan energiaa, hän parantaa itse itsensä. Ja alitajunta tai intuitio valitsevat sopivan eläimen sen mukaan, mitä siltä halutaan ja millaisia ominaisuuksia siihen liitetään.


Shamanistisen näkemyksen mukaan kaikki on yhtä ja samaa, yhteydessä toisiinsa. Saman energian ilmentymiä.

Tieteelliseltä kannalta ajatellen kaikki muodostuu samoista atomeista ja niiden liikkeestä, energiasta.

Shamaani voi siirtää energiaa ajatuksen ja keskittymisen voimalla.

Tieteellisesti kyseessä voisi olla vaikkapa kvanttifysiikan tuntema peilautuminen tai kietoutuminen.


Kysyä saa, vastailen parhaan kykyni mukaan. Muistutan vielä, että shamanismi ei ole uskonto, vaan tapa hahmottaa olevaa. Kuten tiedekin.
 
JONSERED Karhunkantaja
Alkuperäinen kirjoittaja Ällövaroitus:
Osaatko tehdä tuollasen shamaanimatkan? Vaatiiko opettelua tai harjottelua vai osaako sen "luonnostaan"? Kertooko tuo `sulle "osoitettu" voimaeläin siitä millainen ihminen on itse?
p.s kiitos tekstistä, oli valaiseva
Lapsena osasin ihan ilman ponnisteluja. Nykyyänkin se on helppoa. Joillakin kestää kauemmin, kuin toisilla oppia.

Voimaeläin ei varsinaisesti kerro ihmisestä mitään, jos shamanistiselta kantilta analysoidaan ja se voi vaihtua matkan varrella. Niitä voi myös tulla lisää. Tai joku niistä voi jättäytyä taka-alalle joksikin aikaa.
 
JONSERED Karhunkantaja
En usko, että olen mitenkään muuttunut, sillä olen aina, alitajuisesti elänyt saman ideologian mukaan ja tehnyt samoja asioita. Ne vain ovat olleet välillä piilossa... Vuosituhansia olen tätä polkua tallannut.

Toki nyt on helpompaa, kun polku on niin selkeä ja olen riittävän kauan elänyt ymmärtääkseni enemmän.

Olen aina ollut... outo. :D
 
JONSERED Karhunkantaja
Alkuperäinen kirjoittaja Ällövaroitus:
Asioita mitä et saa tehdä? (vrt. esim kristittyjen 10 käskyä )

Ei sellaisia olekaan
:kieh: Siis samassa mielessä, kuin joillain uskonnoilla on.

Ei saa toimia vastoin omaa vakaumustaan ja parempaa tietoaan. Ei saa unohtaa esivanhempia ja omaa paikkaansa. Nämä ovat siis minun ajatuksiani, eivät mitään virallisia linjauksia. Näihin sisältyy elämän kunnioittaminen.
 
JONSERED Karhunkantaja
http://kaksplus.fi/keskustelu/t1742547

Tuossa on se ketju, josta kopioin vastaukseni. Sieltäkin saattaa löytyä jokunen hyvä linkki.

Etkä sinä vaivannut. :D Vastaan kyllä aiheeseen kuin aiheeseen, jos vain tunnen osaavani.
 

Yhteistyössä