Jonotuksesta - kauppareissulla mietittyä

• Viestiketjun aloittaja pepsodent
  • Ensimmäinen viesti
pepsodent
Tuossa ruokakaupassa kassalla törmäsin taas tuttuun ilmiöön. Kassoja oli auki vain yksi ja jono kasvoi suhteellisen pitkäksi. Siksipä toinen myyjä avasi myös viereisen kassan ruuhkan purkuun. Alkuperäisen jonon peräpäästä lähti useampikin henkilö kiiruhtamaan avatulle kassalle - kuin tulipalo pepun alla :)

Ajattelenko jotenkin hassusti kun mielestäni juuri pisimpään jonottaneilla (eli alkuperäisessä jonossa etupäässä olleilla) olisi mielestäni "etuoikeus" siirtyä ensin siihen uudelle kassalle? Kohteliaasti annettaisiin heille ensin ainakin edes mahdollisuus vaihtoon. Nykykäytäntö kun tuntuu olevan jokin ihmeen juoksukilpailu...

photo77
Tuossa ruokakaupassa kassalla törmäsin taas tuttuun ilmiöön. Kassoja oli auki vain yksi ja jono kasvoi suhteellisen pitkäksi. Siksipä toinen myyjä avasi myös viereisen kassan ruuhkan purkuun. Alkuperäisen jonon peräpäästä lähti useampikin henkilö kiiruhtamaan avatulle kassalle - kuin tulipalo pepun alla :)

Ajattelenko jotenkin hassusti kun mielestäni juuri pisimpään jonottaneilla (eli alkuperäisessä jonossa etupäässä olleilla) olisi mielestäni "etuoikeus" siirtyä ensin siihen uudelle kassalle? Kohteliaasti annettaisiin heille ensin ainakin edes mahdollisuus vaihtoon. Nykykäytäntö kun tuntuu olevan jokin ihmeen juoksukilpailu...
mutta jään siihen missä olin. Ei kiirettä ja ne muut menee sitten siitä eestä.

"Lettu"
NO minusta sillä pisimpään jonottaneella eli siis jonon ensimmäisellä, ei ole kiirusta siirtyä juuri avatulle kassalle, koska hän on jokatapauksessa seuraavana pääsemässä sille jonottamalleen kassalle!

En oo ruokakaupas vaan vaatekaupassa ja meillä on käytäntö et jonosta seuraava tulee ja jos porukka ohittele niin me ohjataan ne takas jonoon. Sen oon todennut et aikuiset ei osaa jonottaa ei kaupassa eikä liikentees. Välillä ihmettelen et miks ihmiset ei osaa muodostaa 1 jonoa josta jokainen vuorollaan pääsee vapautuvalle kassalle kun välillä on kolme jonoo kahdelle kassalle. Ja ai jestas kun ihmiset osaa suuttua ku niitä ohjeistetaan! Opetelkaa jonottamaan niin ei tartte opastaa!!!

Tuolaista se tuntuu olevan tosiaan, jonon häntäpäässä olevat rynnii vapaalle kassalle. :D
Mie jään yleensä siihen jonoon mis oonkin ollu.

Kiireinen ihminen
Rynnijä ilmoittautuu. Kiireinen elämäntilanne tekee kiireiseksi. Joskus olen miettinyt että mitä ne ihmiset tekee joilla ei näytä olevan koskaan kiire mihinkään. Aikaa ja rahaa tuntuu olevan.

Minulla työpäivät venyy usein liikaa ja kotona odottaa rutkasti lisää töitä. Ei minulla ole koko päivää aikaa odotella kassalla. Olen usein valittanut miksi cittarin ja prisman kassat on aina niin hitaita, ja vain muutama töissä. Lidlissä kun käyn niin jonosta huolimatta pääsen kassalle nopeasti.

Vierras
Ite kuulun siihen porukkaan joka kyttää kaupan puolelta tulevia myyjiä ja seuraan niitä jotta näen mille kassalle se on menossa. Ja menen siihen jonon ekaksi ennenku se ees on ehtiny avata kassaa. Joskus menee pieleen kyllä.

vauhtia elämään
Itse kuulun myös rynnijöihin, koska jos jään kohteliaasti odottamaan, että edelläolevat siirtyvät uuteen jonoon, niin lopulta käy niin, että uudessa jonossa on jo 10 nopeampaa ennen meitä, koska mun edellä olleet ovat niin kahvilla, että eivät ole tajunneet siirtyä ripeästi uuteen jonoon.

vie ras
Rynnijä ilmoittautuu. Kiireinen elämäntilanne tekee kiireiseksi. Joskus olen miettinyt että mitä ne ihmiset tekee joilla ei näytä olevan koskaan kiire mihinkään. Aikaa ja rahaa tuntuu olevan.

Minulla työpäivät venyy usein liikaa ja kotona odottaa rutkasti lisää töitä. Ei minulla ole koko päivää aikaa odotella kassalla. Olen usein valittanut miksi cittarin ja prisman kassat on aina niin hitaita, ja vain muutama töissä. Lidlissä kun käyn niin jonosta huolimatta pääsen kassalle nopeasti.
Sä voitat rynnimällä muutaman minuutin? Oikeasti, ei kenenkään elämä voi niin kiireistä olla, ettei jouda kassalla jonottaa.

Onneksi ikä korjaa tuonkin. Kun tajuat, että maailma pyörii kuten ennenkin vaikkei sua enää olis, turha kiire kaikkoaa. Mä mietin joskus kun katson miten ihmiset kaahailee autoillaan, että hautaanko niillä on kiire? Ilmeisesti.

Sä voitat rynnimällä muutaman minuutin? Oikeasti, ei kenenkään elämä voi niin kiireistä olla, ettei jouda kassalla jonottaa.

Onneksi ikä korjaa tuonkin. Kun tajuat, että maailma pyörii kuten ennenkin vaikkei sua enää olis, turha kiire kaikkoaa. Mä mietin joskus kun katson miten ihmiset kaahailee autoillaan, että hautaanko niillä on kiire? Ilmeisesti.
No ei taija ikä korjata kiirettä, ainakin jollain vanhuksilla tuntuu olevan aika kiire päästä ekana kassalle. :D

"kio"
Ei saa rynniä, mutta jos tuuri käy ja oma positio on sellainen että ehtii tyhjälle kassalle ennen muita jonottaneita, niin se on ihan ok.

Sellainen rynniminen on tosi noloa ja huonotapaista.

Yhteistyössä