Jonot Jorviin/naistenklinikan lapsettomuuspolille?!?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Uusi asiassa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

Uusi asiassa

Vieras
Moikka! Sain viime viikolla lähetteen lääkäriltäni lapsettomuusklinikalle ja ohjaavat kuulemma sitten joko Jorviin tai naistenklinikan lapsettomuuspolille. Onko kenelläkään tietoa minkälaiset jonot yleensä on eli kokemusta siitä kauan joutuu ensimmäistä kutsua pitää odottaa?! Nyt kun saimme asiat liikkeelle vihdoinkin, niin sitä haluaisi sinne tottakai mahdollisimman nopeasti...

Olisiko parempi tutkituttaa sperma etukäteen yksityisellä, onko ehdotuksia/tietoa missä pääkaupunkiseudulla onnistuu?

Jos tuonne kunnalliselle puolelle on todella pitkä odotusaika, aiomme hakeutua yksityiselle klinikalle eli olisiko kenelläkään hyvää kokemusta pääkaupunkiseudulta?

Terveyskeskusläkärin laittamasta lähetteestä saimme Jorviin ajan 5kk päähän. (hoitotakuu on muistaakseni 6kk). Heti seuravassa kierrossa ovulointiani seurattiin verikokein ja ultralla. Jorvissa ei saa aikoja yleensä peräkkäisille kuukausille, joten sitten tuli 2 kiertoa välilä kun ensin ei mahduttu aukiolotutkimukseen, ja sitten klinikka oli heinäkuun kiinni.

Elokuussa tehtiin aukiolotutkimus ja syyskuussa oli yhteenvetoaika. Miehen tulos käsiteltiin vasta silloin. (Miehellä oli siis koko kesä aikaa toimittaa näyte) Lokakuussa tehtiin ensimmäinen inssi. Sitten taas yksi välikierto ja toinen inssi jne.

Yksityiselle ei varmaan tarvitse jonottaa 5 kuukautta ensimmäistä käyntiä varten, mutta kierron seurantaan menee joka tapauksessa 2 kiertoa, ja ne on hyvä tehdä naiselle vaikka miehestä jokin vika löytyisikin.

Jorvissa ei ole muuta vikaa kuin äitiyspoliklinikan kanssa yhteinen ilmottautusmiluukku.

Tässä on tälläinen vähän erikoinen menneisyys, kun olen käynyt entisen miehen kanssa lapsettomuuspolilla tuolla naistenklinikalle ja sinne muistaakseni pääsi silloin melkein samantien. Minulle on kaikki mahdolliset tutkimukset tehty eli niitä ei varmaan aleta tekemään enää uudestaan: laparoskopia, kierronkartoitus verikokein ja ultraamalla ja munajohtimien aukiolotutkimus. Niistä ei löytynyt mitään poikkeavaa, mutta lasta ei vain tullut ja erosimme.

Nyt olemme uuden miehen kanssa yrittäneet vauvaa vähän yli vuoden verran ja kerran olen raskaana tässä välissä ollutkin, mutta päätyi keskenmenoon rv 9 (hoidettiin Jorvissa). Lääkäri kuitenkin laittoi labrakokeisiin marraskuussa, kun rinnoista tuli maitoa/nestettä eli tehtiin kartoitus verikokeista, jotka oli ok eli niiden mukaan ovuloin ja kaikki arvot olivat normaalit. Myös prolaktiini oli normaali minkä epäilivät olevan kohollaan ja siksi tuo neste. Silloin lääkäri sanoi, että laittaa lähetteen helmikuussa, jos ei ole tärpännyt, koska minulla on takana tuo 2 vuoden tulokseton yritys. Viime viikolla sitten soitteli, että onko tärpännyt ja pistääkö lähetteen eteenpäin.

Nyt sitten tässä pohdin, että pääsisinkö helpommalla, kun menisin yksityiselle, kun ainoa mikä on tutkimatta niin nykyisen miehen sperma?!

Moi!

Itse olen myös vastaavanlaisessa tilanteessa kanssasi. Kävin yksityisellä gynellä Espoossa 18.1. ja gyne kirjoitti lähetteen Jorviin. Sain muistaakseni jo seuraavalla viikolla Jorvista ajanvarauskirjeen. Aika ensi käynnille meni niinkin pitkälle kuin huhtikuun loppuun - mikä odottaminen! :\|

Olen tässä myös miettinyt, että joutuuko Jorvissa jonottamaan joka toimenpiteeseen vielä tämän jälkeen erikseen. Näin ainakin ymmärsin gynen puheista. Muistan kans täältä jostain pinosta lukeneeni, että esim. aukiolotutkimukseen joutuisi jonottamaan seuraavat 5 kk ensi käynnistä. Toivottavasti tämä ei pidä paikkaansa... Onko kellään siitä kokemusta?

Me edetään sillä taktiikalla, että ollaan yksityisellä otettu kaikki verikokeet ja nyt lähiaikoina miehen simppatesti. Me ollaan käytetty Mehiläistä.

Kokemusta ei ole (vielä?) mistään lapsettomuusklinikoista, mutta tuttavamme kehuivat kovasti Felicitasta. Täytyy mahdollisesti kääntyä sellaisen puoleen, jos jonot alkavat älyttömästi venymään Jorvissa.

Minä siis olen alkuperäinen kirjoittaja...Eilen surffailin etsien tietoa yksityisistä ja kiinnitin huomiota tuohon Felicitas- klinikkaan. Ajattelin ensin odottaa sitä lähetettä ja pitää peukkuja, että ohjaisivat meidät naisten klinikan polille, koska siellä aikaisemmin oli niin nopeat jonot. Sitten jos menee tosi pitkälle ajan saanti niin tarvitsee löytää joku paikka. Muistelen kuulleeni jostain huippuhyvästä klinikasta Tapiolasta, mutta en löydä netistä, kun en muista sen nimeä. No, mutta ainakin tuo miehen näyte kannattaa ensimmäiseksi käydä ottaa yksityisellä niin saa stressin hänen tunnoltaa pois. Hän, kun on varma, että vika on hänessä, koska minut on niin tarkkaan tutkittu.

Felicitas on tosi hyvä mutta myös aika kallis. Jorvissa tehtiin meille perustutkimukset jonka jälkeen siirryttiin Felicitakseen ja nyt tehty yks inssi kustannukset lääkkeineen yht. n. 800e. Siinä oli kyllä yksi ylimääräinen ultra mutta kuitenkin. Aikoja saa juuri silloin kun haluaa ja palvelu tosi mukavaa. suosittelen!

Kyllä sinne on näköjään pitkä jono, siis Jorviin. Perjantaina tuli kutsu, mutta vastaanottoaika vasta 7.5. joten varasin sitten ajan tuonne Felicitas-klinikalle lisäksi. Sinne päästään 28.2. joten ajateltiin käydä siellä teettämässä simppatesti ja katsomassa mitä vaihtoehtoja he ehdottavat!

heippa !! tässä sulle pieni vinkki jos haluat nopeempaa toimintaa !!!
jyväskylässä ja kuopiossa on in-tiimi klinikka .
sinne pääsee ilman lähetteitä ja siellä on kuulemma nopeaa toimintaa
yksityinen kyllä, mut halvempaa pikkasen , kun esim: ava - klinikalla.
mikä parasta ei jonoo !!!! =)

ja ieni lisäys ... meidä olisi pitänyt yleisellä jonottaa yli vuoden ja soitin ava-klinikalle ja sehän on yksityinen ja siellä olis pitäny jonottaa 8kk ja tyydyin sitten siihen , KUNNES mä löysin in-tiimiklinikan !! =)
helpotti todella mun oloo, ja masennusta !! =)
meillä toki on melki 4ookm sinne , mutta mielummin menee kauas , kun pikemmin tulee tulosta jos tulee !!!

Ei se matkustaminenkaan ole ilmaista... Ja mitenköhän sinne 400km päähän mennään pahimmassa tapauksessa 2-3krt viikossa, jos on joitakin hoitoja, joissa pitää seurata esim, munisten kasvua.
Oletkos työssä, meinasitko ottaa aina koko päivän vapaaksi? Milläs meinasit kulkea ja tuleeko myös miehesi aina mukaan. Nämähän ovat periaatteessa palkattomia.
Perustutkimuksissakin pitää käydä useamman kerran ihan lääkärillä. Toki he voivat kirjoittaa avoimen lähetteen joissa voit kokeissa käydä missä halua, mutta hinta on aina kyseisen labran hinnastosta. Helsingissä on kaikki kalliimpaa.
Felicitas on hyvä ja kallis. Jos sinne menee, pitää kyllä olla sen verran rahaa, että ihan satastenkaan perään ei tarvitse laskeskella..

mutta me nyt vasta alotetan sinne meno ja meillä pitäs muuten jo olla kaikki kunnossa , meidät on turkittu jo !!
meille nyt luultavasti tehään keinohedelmöitys luovutetuilla siittiöilä !!
miehessä vika , mulla kaikki ok ! ja kilometriä tarkalleen oli 340 km , et aika palio!!

Sani Kiitos vinkistä, mutta ei oikein töiden ym. takia olla valmiita lähtemään noin pitkälle.

Meillä on kuitenkin se tilanne ettei tarvitse tehdä mitään muita tutkimuksia kuin tuo miehen testi ja se ei nyt kauhean hintainen ole. Käydään nyt tuo pari kiertoa tuolla Felicitas- klinikalla ja kuunnellaan mitä he ovat mieltä ennen kuin siirrytään Jorviin toukokuussa. Saa ainakin asian eteenpäin ja jospa tärppäis niin ei tarvisi mennä Jorviin ollenkaan ;) Hintaa en ole edes miettinyt, olisin valmis maksamaan melkein mitä vaan...

Malttamaton, ollaan vähän samanlaisessa tilanteessa kuin tekin eli Jorviin tosiaan jonotetaan (aika huhtikuun lopussa) ja Felicitasta taas harkitaan. Mieheltä otettiin viime viikolla simppatesti Mehiläisessä ja nyt odotellaan sen tuloksia. Jos niissä on pienintäkin vikaa, en kyllä aio odottaa tuonne Jorviin aikaan asti, vaan varaan kyllä ajan Felicitakseen.

Saimme lähetteem naistenklinikalle syyskuussa, aika tuli tammikuulle. 5 päivän päästä olin jo Hssg:ssä ja siitä n. 5 päivän päästä piti olla eka inssi. Mutta meni mönkään kun ovuloin perjantai-iltana...

kkk Olen kuullut tosi paljon kehuja Felicitas klinikasta, joten toivotaan että ne pitää paikkaansa. Pidämme kuitenkin tuo Jorvinkin ajan, koska aikaisemmin olen ollut potilaana naistenklinikalla ja siellä oli tosi hyvää palvelua, mutta kun en jaksa odottaa... Käsittääkseni Jorvin inssit yms tehdään naistenklinikalla ja Jorvissa vaan normaalit käynnit?! Niin ainakin lääkärini sanoi.

Mulla tehty perustutkimukset Jorvissa viime syksynä. Niihinkin sai jonottaa puol vuotta. Ja heti aukiolotukimukseen menin Felicitakseen kun jorvista ei siihen kiertoon saanut aikaa, ajattelin että mistäs sitä tietää saako seuraavaankaan... Nyt ollaan Felicitaksessa hoidoissa, tosi kallista eka inssi takana ja rahaa on kulunut n. 900?. Tokaan ollaan vielä menossa. Jos joudutaan rankempiin hoitoihin aion kyllä pyytää lähetteen Jorviin koska siihen ei enää pienet säästöt riitä. Tällä hetkellä oon tosi tyytyväinen hoitoon ja henkilökuntaan Felicitaksessa, suosittelen!

Hei "malttamaton"

Olen raskaana, rv 22 ja oltiin mieheni kanssa hoidoissa Helsingin Felicitas-klinikalla. Ensimmäisen kerran menimme lääkärille toukokuussa 06 ja plussasin kahden ICSI-hoidon jälkeen. Eli tosi nopeasti kaikki meni ja meidän tapauksessa ei ole mitenkään helpointa raskautua.

Felicitas on ihana paikka, tosi ammattitaitoiset lääkärit, suosittelen Tuija Foudilaa ja henkilökunta ihanaa. Ja vaikka yksityisellä hoidot maksaa, rahalle saa vastinetta. Meidän tapauksessakin tekivät kaikkensa, vaikka onnistumismahdollisuus olikin erittäin epätodennäköistä.....mutta kuinkas kävikään :)

Olen niin tyytyväinen klinikkaan, että olen siellä myös neuvolassa, vaikka sekin maksaa....

onnea yritykseen.

Meillä on lääkärinä Tarja Olkinuora, tosi mukava lääkäri. Se onkin tosi kiva Felicitaksessa että aina on sama lääkäri. Silloin kun vielä olin Jorvissa tutkimuksissa kävin Felicitaksessa aukiolotutkimuksessa ja silloin mulla oli toinen lääkäri mutta hänkin oli tosi mukava (mies).

Me saatiin lääkäriksi Merja Tuomi-Nikula ja ensimmäinen aika on 28.2. se on kierron kp 23 eli elättelen toivoa, että päästäisiin jo heti seuraavassa kierrossa tosi toimiin. Mies vie huomenna näytteen, joten sekin pitäisi olla tutkittuna jo ensimmäistä kertaa varten. Olen pyytänyt omat tietoni naisten klinikan potilasarkistosta ja niidenkin kyllä pitäisi saapua tuohon mennessä eli pystyn näyttämään kaikki omat tutkimustulokset. Eli kaikki valmiina ;)

Hei Malttamaton,

Kyllä varmasti pääsette heti seuraavassa kierrossa tosi toimiin. Meillä nyt menossa toinen inssi kierto. Eli heti ekan kierron jälkeen alko tämä seuraava ei mitään välikiertoja tms. Lääkäri soitti apteekkiin lääkkeet kun menkat alko perjantaina ja piikittely alko sitten maanantaina ja kaiken järjen mukaan ens viikolla inssiin. Tosi nopeaa toimintaa Felicitaksessa vaikka hiihtolomaviikko meneillään ja heillä vain 2 lääkäriä töissä!

Onnea hoitoihin ja plussatuulia kaikille!

Hei.

Mun gyne laittoi musta tammikuussa lähetteen naistenklinikalle Helsinkiin ja eka aika oli jo 3 viikon päästä. Että eipä sinne aina tarvi kauaa odottaa. Tämä tosin oli vasta ensikäynti. Varmasti sitten jos jotain hoitoja tulee niin niihin on pidempi jonotusaika.

Eilen käytiin sitten Felicitaksessa. Miehen testi oli enemmän kuin loistava siittiöiden määrä 267 milj., joten sieltä ei vikaa löytynyt. Ultratessa sitten löytyikin ongelma ja siis minusta eli PCO. Lääkäri näki yhden ison munasolun, joka oli juuri irronut tai juuri irtoamassa. Kp oli kuitenkin eilen jo 23 eli taitaa mennä liian myöhäiseksi kiinnittyäkseen. Ohje oli kuitenkin hyödyntää munasolu kaikin tavoin. Tämän yhden ison munasolun lisäksi näkyi useita pienempiä, jotka olivat kauniisti "helminauhassa". Lisäksi marraskuussa otetut verikokeet tukivat diagnoosia, jotka olivat siis terveyskeskuslääkärin mielestä ok, mutta ei ollut huomannut verrata joidenkin arvojen suhdetta toisiinsa.

Oli oikeasti ihan mieletön lääkäri: Merja Tuomi-Nikula! Jos ja kun sitten lähdetään ensi kiertoon, otetaan kierron 2-4 pv lisäverikokeet ja sen mukaan suunnitellaan Metmorfiini- lääkitys.

Eilen olin äimänä koko päivän, kun mussa nyt olikin vikaa. Teki mieli soittaa joka ikiselle naistenklinikan lääkärille, joka minut on ultrannut, että ettekö te nyt #&%?$!* osannut ultrata ja nähdä tuota helminauhamaisuutta! Pääasia, että nyt asia on otettu hoidettavaksi ja loistavassa paikassa, emme enää edes harkitse Jorviin siirtymisestä vaan kaikki hoidot/tutkimukset tullaan tekemään Felicitaksessa :)

Hei kaikki!

Itse olin mieheni kanssa Jorvissa tutkimuksissa ja kyllähän siihen aikaa vierähti. Tosin mulla löytyikin silloin myoma, jonka vuoksi jouduin leikkausjonoon ennen tutkimusten loppuunvientiä. Nykyisin on tosiaan 6kk hoitotakuu, jossa ajassa pitäisi hoitoon päästä. Tosin Jorvissa ei tehdä varsinaisia lapsettomuushoitoja, vaan ostavat palvelun Naistenklinikalta. Tutkimusten jälkeen on sitten siis mahdollisesti taas 6kk jonotus varsinaiseen hoitoon.

Meillä kävi asian suhteen tuuri, sillä Naistenklinikalla ei ollut tarjota meille hoitoa hoitotakuun sisällä ja niinpä saimme mahdollisuuden päästä kunnallisen puolen maksusitoumuksella Väestöliiton asiakkaiksi. Olemme olleet VL:n hoitoihin erittäin tyytyväisiä.

Ja onhan pk-seudulla tosiaan noita yksityisiä palveluntarjoajia, jos ei ole rahasta kiinni. Silloin tuskin joutuu jonottamaan yhtä pitkiä aikoja kuin julkisella puolella.

Malttamaton, pahoitteluni sinulta löydetyistä pco-havainnoista. Oli kyllä mielenkiintoista kaikin puolin lukea kokemuksistasi Felicitaksessa. Jos nyt ei mitään muuta posiviitista voi sanoa, niin ainakin sen, että saat varmaan parasta mahdollista hoitoa tilanteeseesi. Tiedä sitä, mitä itseltä tulee löytymään... Toistaiseksi emme ole aikaa varanneet Felicitakseen, kun olen tämän viikon tässä piinaillut. Nyt kuitenkin näyttää uhkaavasti siltä, että täti on tulossa TAAS kyläilemään. Täytynee ottaa järeämmät aseet käyttöön, kun vuoden rajakin alkaa tuossa häämöttämään.

Voisitko kertoa vielä sen, että pystyittekö jollain tapaa hyödyntämään aikaisemmin otettuja verikokeita (ilmeisesti sellaisia sulla oli otettu?), ettei niitä tarvinnut kaikkia enää uudestaan ottaa? Entäs miehen simppatesti - otettiinko se suoraan Felicitaksella?

Yhteistyössä