Joku varasti mun rahat :/

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";27851353]Inhottava juttu. Mutta miten oikeasti pitäis toimia jos jossain automaatilla on rahat "tiskissä" eikä näköpiirissä ihmistä joka olisi siinä asioinut? Jos ei ite niitä ota mukaan niin joku muu ottaa, mutta mihin ne kuuluis ees palauttaa? Vai jättää siihen ja etsiä toinen automaatti jotta voi itse noston tehdä? Voidaanko ihmisiä velvottaa selvittelemään (esim. soittamalla pankkiin tai siihen automaatissa olevaan numeroon) kuka siinä on noston tehnyt ja rahat jättänyt? Yleensä automaatit ei edes ole pankin seinässä vaan ihan muualla. Eikä pankitkaan aina auki ole.
En itse osaisi rahoista nauttia jos noin kävisi mutta oikeasti mietin mikä olisi oikea toimintatapa? Ei kai oo varastamista ottaa jos joku on johonkin jättänyt kun omistajaa ei ole mahdollista siinä selvittää?![/QUOTE]

Odotat siinä automaatin edessä siihen asti, että automaatti imaisee setelit takaisin. Se käy kyllä aika nopeasti (1-2 min ehkä?), koska usein on tapauksia, että joku hitaamman puoleinen ihminen jää tutkiskelemaan saldokuittiaan/lompakkoaan/kaivamaan nenäänsä automaatille ja siinä ajassa rahat ehtivät imeytyä takaisin.

Onpahan poliisilaitoksella saaneet päivän naurut...ei niilläkään oo varmaan muutakaan tekemistä siellä kun ettiä sun 40e omistajaa, noo, siitähän niille maksetaan..

[QUOTE="vieras";27851368]Sorry, en tiennyt että automaatti ottaa rahat takaisin jos ei niitä tietyssä ajassa luukusta ota. Tässä siis vastaus mun pohtimaan asiaan. :)[/QUOTE]

Minäkään en ole tiennyt että se vetäisee rahat takaisin. No aina oppii jotain uutta :)

Toivottavasti ap:n asiaa selviää.

• Tykkää
Reactions: Zucchini
Outo juttu. Mulla on joskus jäänyt kortti siihen luukulle, huomasin että kortti puuttuu ja käännyin takas, mutta kortti oli poissa. Automaatti oli pankin kyljessä joten menin suoraan sinne ja sainkin korttini takas. Sielä sanoivat että automaatti vetää tosi nopeasti rahat ja kortin sisäänsä, jopa kuulemman niin että seuraava jonossa ei niitä kerkeä saamaan, jos ei syöksy siihen niitä ottamaan...

jack_nicholson_lol_gif.gif

• Tykkää
Reactions: Tepadj
Outo juttu. Mulla on joskus jäänyt kortti siihen luukulle, huomasin että kortti puuttuu ja käännyin takas, mutta kortti oli poissa. Automaatti oli pankin kyljessä joten menin suoraan sinne ja sainkin korttini takas. Sielä sanoivat että automaatti vetää tosi nopeasti rahat ja kortin sisäänsä, jopa kuulemman niin että seuraava jonossa ei niitä kerkeä saamaan, jos ei syöksy siihen niitä ottamaan...

nopeesti imaisee takaisin, joskus itsellekin käynyt, että jäänyt siihen vähäksi aikaa miettimään ja jo alkaa kone piippaamaan...

muistaako ap oliko ketään takanasi jonossa?

Jäisin siihen odottamaan että kone vetää rahat takaisin ja ne palautuvat omistajansa tilille.

Entä jos kone ei vedä rahoja takaisin? Heittäisitkö rahat menemään, ilmottaisit poliisille, että löysit automaatista "jonkun rahoja", vai kävelisitkö toiselle automaatille, koska aiempaa et voi käyttää sinun takiasi joka jätti rahansa koneeseen kiinni?

Musta ainakin aika kamalaa, jos seuraavalla tyypillä ollut kiire ja siinä sitten mieluummin laittanut rahat lompakkoon kun heittänyt maahan ja saa nyt syytteen varastamisesta.

[QUOTE="vieras";27851648]nopeesti imaisee takaisin, joskus itsellekin käynyt, että jäänyt siihen vähäksi aikaa miettimään ja jo alkaa kone piippaamaan...

muistaako ap oliko ketään takanasi jonossa?[/QUOTE]

Entä jos seuraava asiakas ei ole huomannut rahoja vaan laittanut kortin sisään, valinnut luvun ja ihmetellyt kun setelit on niin nopeesti ulkona ja vielä, että lisää tulee tms. Entä jos seuraava asiakas vaikka vanhus tai lapsi?

Hirveä moraali teillä ja useimmat vielä äiti-ihmisiä! Ei tulis mieleenkään ottaa toisen rahoja. "Mut ku ei sitä omistajaa tiedä ja löydä jne jne... " Kyllä nerokas, rehellinen ja hyväsydäminen ihminen etsii rahansa kadottaneen jos haluaa. Jos ei siis tiedä, että kone imaisee takasin ne rahat kun vaan malttaa odottaa hetken.

Kumpi on pahempaa: unohtaa vai varastaa? Kaikki unohtaa joskus jotakin, mutta varastaminen on omantunnon kysymys. Jos on mätä sisältä niin on mätä, yäk.

Minä näin kerran cittarilla kun pariskunta nosti rahaa automaatilta,ja mies unohti rahansa siihen. Juoksin kyllä perään,ja tosiaan useampi satanen siinä oli.Mies oli ihan hölmistyneen näköinen :D

Mä olen pari vuotta sitten unohtanut tolkuttomassa kiireessä (Hki-Vantaalla...) ottaa mukaani nostamani setelit, ja silloin piti ainakin ihan itse ilmoittaa pankille automaatin numero (löytyy fyysisesti siitä automaatista), päivämäärä ja kellonaika, jolloin unohtuminen on tapahtunut. Ei mulle kukaan osannut heti sanoa, onko automaatti vai joku toinen napannut ne rahat. Onneksi mun tilanteessa ne oli palautunu automaattiin, ja rahat palasivat tililleni KYLLÄKIN vasta parin viikon kuluttua ILMOITTAMISESTANI.

Olikohan ne nyt ihan kartalla siellä, minne soitit?

Niin joo, sellainen vielä, että itse en olisi kyllä tullut mihinkään poliisille ilmoittaneeksi (summa sama), vaan ihan itseäni vain sätin hopussa unohtamisestani.

Mutta kukin tavallaan.

Itse kyllä päinvastaisessa tilanteessa kiikuttaisin setelit poliisille (tai pankkiin, siis ennen kuin tiesin, että automaatti vetää ne takaisin), ja löytölompakoita olen kiikuttanutkin.

Minäkin olen joskus jonottanut automaatille, johon edellinen unohti 60e ja kuitin. Juoksin perään ja annoin rahat. Toivottavasti sun "ryöstäjä" jää kiinni, onhan tuo todella moraalitonta. Mutta voi kyllä olla, että vienyt rahat jonnekin neuvontaan tms, mistä niitä ei tod. näk. enää löydy.

Aika pöyristyttäviä kommentteja.
Varastaminen on rikos, oli summa 4 tai 40 eur. Tottakai se on poliisiasia.
Ihan sama kuin sanoisitte jonkun varastettua auton että mitäs jätit sen siihen.
Toivottavasti saat rahasi takaisin!

Siihen on muuten joku euroraja, joka katsotaan ettei tarvitse viedä löytörahaa poliisille tms. Eli jos ap kerran itse hukkaa pari kymppiä, niin niiden löytäjä sais mun mielestä pitää ne.

Oliko automaatilla jonoa sun takana?
Menikö joku heti sun jälkeen siihen?

Emmätiiä, jotenkin mä ajattelen että jos omat rahansa hukkaa niin oma moka ja siinä sitten kärsitään. :( riippuu tietenkin summasta mutta esim. kaksikymppisen perään en mitään poliiseja ryhtyisi soittamaan jos itse ei osaa rahoistaan huolehtia.

Tyhmästä päästä kärsii aina koko lompakko.

Onneksi vain 40€. Ja siis paljon mieluummin menetän 40€, kuin 400€. Mutta enempi tämä nyt periaatteen tasolla ärsyttää. Jos huomaan, että joltakulta putoaa euro, niin huomautan asiasta. Ja täten toivoisin myös muiden toimivan. Mutta kun ei :kieh:

Exactly.

Tuli muuten mieleen, jos joskus itelle käy niin että edelliseltä on jääny rahat automaattiin, mutta ei tiedä keneltä, mitä pitää tehdä? Kauan kestää, että se automaatti ottaa ne takasin sisään?

Yhteistyössä