joku roti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tännekin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tännekin

Vieras
Tällainen äitien keskustelu- ja vinkkipalsta on aivan nerokas keksintö, kunhan vain muistaa pitää järjen kädessä eikä usko ihan kaikkea. Mutta pahoilla mielin olen huomannut, että osa tämä forumin jutuista on aivan järkyttävää luettavaa.

Mikä teitä ilkeitä ihmisiä oikein vaivaa? Luulisi aikuisella ihmisellä olevan sen verran itsekritiikkiä ja viestintätaitoja, että törkeää toisten mielipiteiden kumoamista, suoranaista haukkumista ja nimittelyä sekä toinen toistaan ilkeämpiä kommentteja ei tarvitsisi täältä lukea. Näissä paljon tunteita herättävissä keskusteluissa (alkoholi ja tupakka, imetys, lapsen hoitoon vieminen, kuritus ym.) ongelma korostuu: keskustelut ovat ala-arvoista juupas-eipäs -laatua. Vaikka monet itseään täydellisinä pitävät ihmiset kokevat oikeudekseen haukkua täällä huonompiaan ja tällä tavoin kohottaa omaa egoaan, väittäisin, että se kertoo enemmänkin jonkinlaisesta pahasta olosta ja turhautumisesta eikä niinkään täydellisestä äitiydestä. Joku mättää ja pahasti.

Vaikka en sananvapauden rajoittamista keskusteluissa tai pakollista rekisteröitymistä sivustoille pääasiassa kannatakaan, mielestäni ne alkavat olla pakolliset keinot tämän forumin siistimiseen, koska monilta tuntuu itsesensuuri puuttuvan kokonaan ja nimimerkin suojista ilman kasvokkaiskontaktia on kiva potkia toisia päähän sanallisesti. Paljon tiukemmalla kädellä pitäisi ainakin karsia ilkeitä kommentteja viestiketjuista pois, jotta ne eivät yllyttäisi lisäämään ilkeilyä.

Oikeasti, ihmiset, laskekaa kymmeneen ennen kuin kommentoitte mitään täällä. Ja yhä pitäisi muistaa, että se oma mielipide ja oma napa ei aina ole se ainoa ja oikea. Onneksi näitä juttuja ei ole kenekään pakko lukea, mutta olisi reilua, että tällainen ilmainen ajatustenvaihtopaikka pidettäisiin siedettävänä paikkana kaikille.

Olen aivan samaa mieltä kanssasi, niin kuin varmaan suurin osa muukin näitä lukeva. Itse sain tarpeekseni taannoin enkä aikoihin viitsinyt edes käydä näillä sivuilla. suurinosa kommenteista on toki ihan asiallisia, mutta nämä ""täydelliset mammat"" pilaavat vain näiden sivujen fiilikset. Että josko nyt pidettäis ne toisten nälvimiset oman pään sisällä ja jaettais järkeviä ja rakentavia ajatuksia toisillekkin. Samassa veneessähän tässä ollaan.Eiks ni?

Juuri näin. Koitan työkseni mm. kannustaa murkkuikäisiä oikeaan netikettiin ja välillä hävettää täällä viljelty tyyli. Tuskinpa kasvokkaisessa vuorovaikutuksessa näin moni olisi näin kyvytön korrektiin keskusteluun? Onneksi tuntuu, että nuo ""vertaisketjut"" (jouluvauvat yms.) ovat säästyneet pahimmilta provoilta. Niissä henki on oikeasti kannustava ja asiallinen.

Ihan totta! Mutta täällä on niin älyttömän helppoa laukoa ""viisauksia"" jonkin nimimerkin takaa... Sitä en kyllä ymmärrä, että mitkä kicksit joku siitä saa...

Juu..

Pääosin täällä kai kuitenkin ihan mukavata sakkia ja huumorimielellä mennään.
Tietty tälläinen kliininen tapa vaihtaa ajatuksia on ongelmainen.
Kirjoitetusta tekstistä kun ei käy ilmi kirjoittajan ilmeet, eleet ja ruumiinkiäli, joka noin naamatusten läpistessä usein auttaa ymmärtämään vastapeluria paremmin.

Sitäpaitti. Mut ainakin kaikenlaine julkinen paheksunta ja nuhtelu pitää ikäänkun ruodussa ja virkeenä!

Alkuperäinen on muuten varsin oikeassa käyttäytymisen suhteen, mutta usein joku voi ottaa vaikkapa minun kirjoitukseni piruiluna tai ilkeilynä, kun minä olisin tarkoittanut sen kevyeksi huumoriletkautukseksi.

Toki oikeaa ilkeilyä esiintyy, sitä en kiellä, mutta kun netissä ei näe toisen elekieltä eikä kuule äänensävyjä, niin joskus kirjoitettu viesti saakin lukijassa aikaan erilaisen käsityksen kuin mitä kirjoittaja tarkoittikaan. Ja näin syntyy helposti väärinkäsityksiä, joista paisuu viesti viestiltä aina isompi riita.

Pidän itseäni kyllä sen verran huumorintajuisena ihmisenä, että helposti kyllä erotan leikkimielisen ja vakavan päänaukomisen. Ja huumori on todella ok.

Itse myös kannatan tiukkaakin keskustelua, mutta kuten sanottu, tuollainen juupa-eipäs- ja mutku-jankkaaminen eivät ole mielestäni keskustelua lainkaan. Usein vain ladotaan omia mielipiteitä tiskiin sen kummemmin edes lukematta vastakkaisia ajatuksia. Myöskään haistattelu ja haukkuminen eivät ole keskustelua.

Minä olen huomannut, että kaikki mitä kirjoitan huumorimielellä, otetaan piruiluna, ja siitä soppa syntyy. Se on harmillista ja usein kun se soppa on saatu aikaan, sitä ei paikkailla ja koko ketju yleensä kaatuu.. :(

Uusimmat

Yhteistyössä