Joku mahtava leivän ohje mulle

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Marya
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä tein just äsken ohrapuuron jämistä sämpylöitä ja tuli kyllä tosi hyviä, ihanan mehukkaita! Ohjetta ei ole, kun pistin vähän sitä sun tätä, enkä mittaillut. Mutta voin hakea yhden ohjeen tuolta kaapista ja kopsata tänne :)

Tätä teen usein

Valkea vuokaleipä

25g hiivaa
25g margariinia tai 2 rkl öljyä
6dl vettä
1tl suolaa
2tl sokeria
n.1 ½ litraa vehnäjauhoja

Murenna hiiva kulhoon. Sulata margariini kattilassa ja lisää vesi. Jos käytät öljyä, lisää se suoraan veteen. Lämmitä neste kädenlämpöiseksi. Kaada tilkka nestettä hiivan päälle ja sekoita, kunnes hiiva on liuennut. Lisää loppu nesteestä, suola, sokeri ja suurin osa jauhoista. Säästä ½-1 dl leivontaan. Vaivaa taikinaa 3-5 min, muttä älä kauempaa, kuin 5 min, koska sitkeä gluteeniverkosto voi muutoin menettää kimmoisuutensa, eikä taikina enää kohoa. Ripottele hieman jauhoja taikinan pinnalle ja peita leivinliinalla. Anna kohota kaksinkertaiseksi, 30-40min.
Vaivaa koneella taikinaa muutama minuutti, kunnes se vetäytyy kasaan. Kumoa jauhotetulle työlaudalle. Taikina ei saa tarttua käsiin tai työlautaan.
Jaa taikina kahtia ja leivo palat sileiksi tangoiksi. Nosta ne voideltuihin 1½ litran vetoisiin, pitkänomaisiin vuokiin (voi olla toki muunkin muotoinen tai välttämättä vuokaa ei tarvitse ollenkaan). Peitä leivät ja kohota kaksinkertaisiksi, 30-40min.
Paista ritilällä uunin pohjalla 200 asteessa 15 minuuttia. Siirrä ritilä ylöspäin seuraavalle korkeudelle ja paista 15 minuuttia. Voitele leivät vedellä juuri ennen, kuin otat ne uunista. Anna vuokien olla muutama minuutti ja kumoa leivät ritilälle. Peitä liinalla.
Leipä säilyy leipälaatikossa tai muovipussissa 3-5 päivää, pakastimessa n.9 kuukautta.

Leivistä tulee kuohkeita ja suurihuokoisia ja niissä on rapea kuori.

http://www.myllynparas.fi/portal/suomi/kuluttajat/reseptit/suolaiset_leivonnaiset/leivat_ja_sampylat/juustosampylat/

toi on sämpyläohje mut vaivaap sen enemmällä jauhoja hiukan napakammaksi ja laittaa vuokaan ja paistaa 225asteessa(toisiksi alimmainen taso) sopivan väriseksi(n.30-40min)..kypsyyden tietää siitä että kun ottaa sen leivän vuuasta pois ja koputtaa pohjaa niin tulee kumea ääni.

(ja muistaa antaa sen jäähtyä tarpeeksi ennen leikkaamista)

Alkuperäinen kirjoittaja Pömppiäisten äiti:
En tiiä ohjetta mutta nuo kaupan Myslipuikulat on ihania.

TÖRKEETÄ!!!! Isku vasten mun kasvoja!! :D Ja mä kun yritän kaikkeni että onnistuisin säästämään näin leipomisen muodossa... Teen kaikkeni että oppisin tykkäämään leipomisesta.... :headwall: :laugh:

Mut siis joo, nekin on hyviä, mutta oma tekoiset ne vasta ihania ovatkin!! (isken takaisin! B) )

Alkuperäinen kirjoittaja Marya:
Voinks mä tehdä nuo vuokaleivät jossain tyyliin lasagne vuoassa, kun en omista leipävuokia...? :headwall:

ei tarvii vuokia välttämättä ollenkaan.. en miekää aina niitä käytä..teen vaan kapean ja korkean leivän ja paistan ihan leivinpaperin päällä pellillä

Alkuperäinen kirjoittaja Marya:
Voinks mä tehdä nuo vuokaleivät jossain tyyliin lasagne vuoassa, kun en omista leipävuokia...? :headwall:

Ei vuokaa välttis tartte ollenkaan ja olen mä tehnyt leivät ihan tavallisessa pyöreässä uunivuoassakin. Voitelee vaan kunnolla, ettei tartu kiinni tai tekee suoraan leivinpaperille pellille.

Yhteistyössä