jokos vähän velliä?? käytännön kokemuksia,neuvolan ohjeet tiedetään:)

Poika on just ma 2kk ja korvikkella menny osittain ja nyt kokonaan. Ollut hyvä syömään alusta asti ja nyt alkaa korvikemäärät hipoa pikkasen yli litraa päivässä....illalla aattelin jos maitoa jo vähän paksuntais kun ysiltä 90ml ja nukkumaan, kympiltä toinen ja yheltätäosta vielä kolmas satsi. Sitten menee 2-2,5 tuntia ja samalla kaavalla aamuun asti. Ja todella on nälkäinen silloin tunnin välein. Päivällä on hyvin terhakka ja aktiivinen ja sillon 90ml 1,5 tunnin välein (noin). Et oottekos jo tossa iässä muut kokeilleet jos uni maittais vaik kerralla pidempään? :)

meil annettii pojalle jo 3 kk iässä velliä kun maito ei pitänyt enää nälkää loitolla, jos susta tuntuu tuo maitomäärä hurjalta nii ehkä alkaisin antamaan illasta vähän tukevampaa.

Tyttö ku oli 2 kk niin neuvolasta meillekin suosittelivat jo antamaan velliä. Tyttö söi hirvittävästi, jopa 1,5 litraa korviketta päivässä! :eek: Muutenkin oli vatsavaivoja joten sanoivat että jo tuollainen määrä korviketta saattaa niitä aiheuttaa joten kannattaa vahvistaa sitä korviketta vellillä.

Sen tarkemmin mä en muista että miten ja millä määrillä aloin sitä antamaan mutta suosittelisin kuitenkin että annat vaikka aamusta ekan satsin. Jos sattuu että tulee jotain vatsakipuja vauvalle niin ei mee ainakaan yö heti pilalle..

Muoks. Niin ja meillä tyttö veteli aina iso pullollisen eli 200 ml kerrallaan maitoa. Olisi 300 ml menny mutta liian suuri määrä taas saattoi aiheuttaa niitä vatsakipuja.

vieras
meillä ainakin aloitettiin vellit reippa 2kk:n iässä kun korviketta meni paljon,ja vähän väliä.
eikö juo enempää kerralla? meillä imas pullollisen ( 200ml ) sekin auttoi pidempiin väleihin.
Vellin aloitin pikkusen eka tuttelin sekaan, ja joka päivä lisää, kunnes oli jo puolet ja puolet, sitä rataa sit jonkun aikaa kunnes pelkkää velliä

omppu
anna kiinteitä vasta 3 kk. meillä oli täysin pullovauva, koska minulta maito loppui jo
sairaalassa. Makasin teholla viikolla. Tottui pulloon ja voimia ei olllut imetyksee enää ton viikon jälkeen. Ei noita vellejä anneta vielä noin nuorelle. Aloita vaikka 4 kk soseilla.
Kaupassa on hyvä valikoima.

vieras
En antaisi noin pienelle, tulee vain vatsavaivoja!! Kyllä minusta maidon pitäisi riittää tuossa iässä...ja jos haluaa antaa velliä, mielestäni se on sitä, et vanhemmat haluaa nukkua pitempään...mitenkähän sepalvelee sitä pientä vauvaa???

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
En antaisi noin pienelle, tulee vain vatsavaivoja!! Kyllä minusta maidon pitäisi riittää tuossa iässä...ja jos haluaa antaa velliä, mielestäni se on sitä, et vanhemmat haluaa nukkua pitempään...mitenkähän sepalvelee sitä pientä vauvaa???
Peesi, ei vellejä noin pienelle!!!!

Kyllähän sitä antais,mutta kun ei syö enempää...välillä jää siitäkin yli. Meillä ollut vatsavaivoja alusta asti ja nyt ootellaan maitoallergian tuloksia ja tutteli omneota syöty 2vko. Kakka kamalan vihreen sävystä ja paukut haisee pahalle,onneks niitä nyt tulee,kun on hotkiasyömäri niin se ilma ei ensin meinannu tulla ulos. Ja vyöhyketerapiasta saatiin iso apu =)

IhanPihallaSONE
Alkuperäinen kirjoittaja Äippä- 76:
Kyllähän sitä antais,mutta kun ei syö enempää...välillä jää siitäkin yli. Meillä ollut vatsavaivoja alusta asti ja nyt ootellaan maitoallergian tuloksia ja tutteli omneota syöty 2vko. Kakka kamalan vihreen sävystä ja paukut haisee pahalle,onneks niitä nyt tulee,kun on hotkiasyömäri niin se ilma ei ensin meinannu tulla ulos. Ja vyöhyketerapiasta saatiin iso apu =)
Toivottavasti vaan ei mee sit ojasta allikkoon, jos antaa kiinteitä noin pienelle niin ne masuvaivat voi pahentua, siis jos tuntuu muutenkin olevan herkkä suolisto. Päätös on tietenkin sinun, mutta itse en vielä antaisi vaan yritettäisiin mennä sillä maidolla. Meillä oli tiheän imun kausina ihan koko ajan syöpöttelyä, mutta se siitä siiten tasottu viikoosa kahdessa kunnes seuraava tiheä imu.

matkailija
No tuota, muistelin et eikö siinä korvikkeenkin juomisessa ollut joku raja, olisko ollu 1-1,5l vuorokaudessa? Isot määrät teki tiukkaa pienen munuaisille.. Korjatkaa nyt joku jos oon vääärässä, mut itse aloitin muksulle vellin/soseen kun alkoi mennä yli litran päivässä tuota korviketta. Asiasta neuvoteltiin neuvolan kanssa ja täti "antoi siunauksensa" kiinteiden aloitukselle. Muksu taisi silloin olla jotain vähän vaille 3kk.

Meillä tää nuorin tais olla just ja just 2 kk kun alkoi saamaan velliä meni korvikketta meinaan sellainen määrä päivässä että :eek: Ei tullut vatsa kipeeksi ja oltiin ihan ihmeissämme kun neiti nukkui ekaa kertaa päivällä 3 h yhtä soittoa.

Vieras
Vellit ei ole juurikaan sen tukusampia kuin korvikekaan, katsos vaikka kalorimääriä. En antais velliä, omille olen aloitellut 4kk iässä peruna-porkkanavellillä. Viljojahan suositellaan vasta 6kk iästä, eiks jee?

matkailija
No voi himpura, mihis se mun viesti katosi. Uudestaan.. Muistelen et siinä korvikkeen juomisessakin joku roti, muistelen et neuvolatädin kans puhuttiin jonkin 1-1,5l olevan se maksimi noin pienelle kun munuaiset on kuitenkin aika kehittymättömät. Meillä alkoi mennä ihan järkiään yli litran verran korviketta päivässä, niin aloitettiin sitten pepovellillä kiinteät vähän alle kolmikuisena. Korjatkaa joku jos oon väärässä ton korvikkeenantoylärajan kans, en oikeesti muista :snotty:

vieras
Mahavaivoihin maitohappobakteereja esim. lachtophilus jauhe on tosi hyvä..ainakin meillä. Meillä on saman ikänen poika ja syö aika samaan tyyliin,enempää ei vaan saa kerralla menemään vaikka kuinka tyrkyttää..aattelin kuitenkin että en alota vellejä ennenku 3kk iässä.Mutta jos tästä nyt vielä hulinammaksi menee ni sitten kyllä kokeilen.

matkailija
Tuossa keskustelussa on joku laittant oman neuvolansa ohjetaulukon muuten noista korvikemääristä.. http://kaksplus.fi/keskustelu/t1056178

Niin äidinmaitoahan vauva saa tosiaan syödä niin paljon kuin napa vetää :)

vieras
Anna sitä maitoa enemmän kerrallaan, on munkin vinkkini. Mä imetän ja silti sen lisäksi menee pullosta vaihtelevasti 60-100ml päälle ja rinnoistakin tulee maitoa ihan hyvin, mutta ei kuitenkaan tarpeeksi. Ei vellejä vielä noin pienelle.

Yhteistyössä