jokos olette kylväneet?

jokos moni on kylvänyt kesäkukkan siemeniä suoraan pihalle? ja mitä?

mä täällä eteläsuomessa jo uskaltauduin ja peukut ja varpaat pystyssä toivon, ettei yöpakkasia (ainakaan kovia) enää tulisi. unikkoa, kesämalvikkia ja ruiskaunokkeja tuli laitettua. esikasvatetuista auringonkukat lykkäsin jo maahan, krassit ja hajuherneet vielä odottelee aikaa parempaa.
 
Mä kylvin krassit ulos ruukkuun, elämänlankakukkaa esikasvatin sisällä mutta nekin ovat jo ulkona ruukussa. Maahan olen laittanut sit muuta ku kukkia- salaatti, tilli, pinaatti, herne yms.. Monivuotinen persilja on jo puskenut aika päiviä sitten maasta ja ruohosipulikin on jo tosi korkeaa!

Ja Pirkanmaalla asustellaan.
 
Tänään kävin ostelemassa yrttejä, huomenna sitten kylvän ne. :) Mä en jostain syystä ole innostunut itse kasvattamaan, tulee ostettua kesäkukat valmiina taimina ja ne sitten istuttelen sinkkiämpäreihin.
 
Mä kylvin auringonkukkaa, tilliä, aurankukkaa, laventelia, iisoppia, tuoksuresedaa, valkoresedaa,kosmoskukkaa ja muutamaa muuta sorttia ulos jo huhtikuun puolivälissä. Ainakin herneet on noussut, samoin maisemointiseos, jossa virnoja ja apiloita. Perunatkin on jo pinnassa!
Omassa pihassa kukkii kohta perheomenapuu, kolmea eri lajia omenaa tulee, neljäs laji ei vielä kuki tänä vuonna.
 
multasormi
Niissä siemenpusseissahan lukee milloin ne kesäkukat ja vihannekset kannattaa kylvää suoraan maahan. Jos siemenestä olis halunnut esikasvattaa vaikkapa Pelargoneja, niin nehän olis pitänyt laittaa jo kauan sitten.

Mulla esikasvatuksessa tuollaisia perennoja, joiden juurakot tilasin Hobby Hallista. Olivat alkaneet jo paketissa itää, että nyt nousevat kohinalla. Mäkään en kyllä tiedä milloin ne vois istuttaa ulos ruukkuihin?

Hyvä muistisääntö on noille kesäkukille mitä ostaa valmiina taimina vaikkapa just Pelargoniat, että laittaa ne 10. kesäkuuta maahan. Sittenkin voi vielä tulla hallaa, mutta riski on otettava ja hallanarat taimet voi peittää.
 
sormet alkaa syyhyymään kun näitä lukee! :D ois niin kiva vaan möyriä tuolla pihalla nyt ja istutella kaikkee, jos vaan aika riittäis. meillä vielä tuo pihakin osin keskeneräinen ja mulla ois NIIN paljon ideoita, kun pääsis toteuttamaan... :p
 
Kyllä syyhyttäis jo päästä ulos kylvämään kukansiemeniä,mutta ei täällä oulun seudulla kyllä vielä tohdi sellaista....
Sisällä alkaa näyttää kasvihuoneelta kun joka paikassa pursuaa kukkien taimia. =)
Innolla odottelen yöpakkasten loppumista ja maan lämpenemistä :flower:
 
No monivuotiset köynnökset ja perennathan ovat vuoden ympäri ulkona joten ne voi hyvinkin jo istuttaa. Jos ostaa sipulikukkia (siis esim. gladioluksia tai daalioita) niin pussista pois, esiskasvatukseen sisälle ruukkuun ja kun maa on lämmennyt ja hallanvaara ohi niin sitten siirto "ulkoruokintaan". sisätiloissa on esikasvatuksessa vaikka mitä, ulos kylvän vasta kesäkuulla, toissayönä oli vielä -2 =)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.05.2007 klo 14:42 saga79 kirjoitti:
Onkos tuo jalokärhö yksi vai monivuotinen? En ole kuullutkaan moisesta.
Kärhöt on aina monivuotisia köynnöksiä. Jalokärhö (lostokärhö) on ikäänkuin yleisnimitys pitkälle jalostetulle (talvehtii sitä huonommin mitä pohjoisempaan mennään) kärhölle. Eli ihan "peruskärhöt" (vaikkapa kiinankärhö) menestyvät kutakuinkin koko maassa ja jalokärhöt joille on jalostettu esim. valtavan kokoiset kukat eivät ihan niin hyviä talvenkestoltaan. Itse olen vitosvyöhykkeellä kokeillut kolmesti saada Jackmanniin menemään talven yli mutta turhaan :/
 

Yhteistyössä