Jokohan uskaltaa vaihtaa kesärenkaat?

vierailija
Tuota en millään usko että @Lispetti olisi sanonut noin. Miten on Lissu?

Onhan se just toisinpäin. Nastarenkaita voisi verrata wanhanajan luistimiin aloittelijoille, joissa on 2 terää rinnakkain. Tai kolmipyöräisiin prätkiin, kyllä naurattaa kun niitä näkee ylipainoisten poninhäntä-karvanaamojen alla, eihän ne muuten edes pysyisi pystyssä
Tottakai kitkat on hyvät siellä etelässä, jossa lunta ja jäätä oli viime talvenakin maanantaina.. vai oliko se tiistai.
Siinäpä iltalehti uutisoi vuodesta toiseen, kuinka hiihtolomalaiset ajelee penkkoja pitkin oikeassa talvessa.

oikea vetomies pärjää hätätilassa vaikka kesärenkailla…
….jos polttoainetta riittää ja ei tule vilu siellä hankien keskellä niin pärjää, kunnes Setis saapuu hinaamaan lukittavalla nelivedolla kitkarenkain 😏

Siellähän Bemun renkaat kiillottaa lunta kun kitkaa ei vaan ole ja vesihöyryä nousee kumien lyödessä joutavaa 🤣

vierailija
….jos polttoainetta riittää ja ei tule vilu siellä hankien keskellä niin pärjää, kunnes Setis saapuu hinaamaan lukittavalla nelivedolla kitkarenkain

Siellähän Bemun renkaat kiillottaa lunta kun kitkaa ei vaan ole ja vesihöyryä nousee kumien lyödessä joutavaa
En epäile ettet olisi hinaaja mutta voisi sen pitää ihan omana tietona.

• Haha
Reactions: kruuttis
Tottakai kitkat on hyvät siellä etelässä, jossa lunta ja jäätä oli viime talvenakin maanantaina.. vai oliko se tiistai.
Siinäpä iltalehti uutisoi vuodesta toiseen, kuinka hiihtolomalaiset ajelee penkkoja pitkin oikeassa talvessa.
Ne jotka ei ikinä ole kokeilleet niin eivät tiedä kuinka erinomaiset kitkat on sellaisessa pohjolan talvikelissä, kun suolaa ei onneksi ajeta maanteille ja alla on tiukkaa lunta ja jäätä, .pito on kuin kesäkelillä kuten jo aiemmin kirjoitin. Tuo on sellainen samanlainen väärä ennakkoluulo niin kuin suuri osa suomalaisista tuntuu pelkäävän automaattivaihteisen auton hankkimista.

Olen kyllä käynyt Kuusamossa laskettelemassa eestaas ajaen, ei ollut minkäänlaisia pito-ongelmia. Ja aah, se hiljaisuus. Ei minkäänlaista rengasmelua ollut.

se kolmipyöränen mopo on keksitty siks että se ei kaadu kun pysää esim. liikennevaloihin

liikkeellä ollessa pystyssäpysyminen ei ole ongelma vaikka olis palmikot
Se on kehitetty nykyajan lihaksettomille hampurilaisnössöille. Kyllä ne ennen pysyi pystyssä, mitälie +60 v olen prätkiä nähnyt pysähtyvän ajosta.

Ne jotka ei ikinä ole kokeilleet niin eivät tiedä kuinka erinomaiset kitkat on sellaisessa pohjolan talvikelissä, kun suolaa ei onneksi ajeta maanteille ja alla on tiukkaa lunta ja jäätä, .pito on kuin kesäkelillä kuten jo aiemmin kirjoitin. Tuo on sellainen samanlainen väärä ennakkoluulo niin kuin suuri osa suomalaisista tuntuu pelkäävän automaattivaihteisen auton hankkimista.

Olen kyllä käynyt Kuusamossa laskettelemassa eestaas ajaen, ei ollut minkäänlaisia pito-ongelmia. Ja aah, se hiljaisuus. Ei minkäänlaista rengasmelua ollut.
oot oikeaassa, lumen tai valkosen jään päällä nastat ei tuo yhtään lisää pitoa

ne auttaa vaan kirkkaalla vetisellä jäällä

oot oikeaassa, lumen tai valkosen jään päällä nastat ei tuo yhtään lisää pitoa

ne auttaa vaan kirkkaalla vetisellä jäällä
Ei silloinkaan aina. Kössi parkkeerasi kerran nastarenkailla mäkeen, sitten se lähti luisumaan 15 m alas perä edellä ja päätyi ojaan. Sen jälkeen hän käveli autokauppaan ja pisti tilaukseen nelivetoisen. Ihan kuin se nyt sitten olisi siinä tapauksessa mitään auttanut 😅

Itselle kävi tuohon tyyliin joskus vuosikymmeniä sitten kun oli eka työsuhdeauto nastarenkain, metsätie oli kupera ja jäinen ja se vaan lähti luisumaan pysähtyessä mutta onneksi pysyi tiellä.

vierailija
On vaihdettu.
On ollut myös näitä kitkarenkaita.
Ei siinä auta mitkään ajotaidot, jos tiet ovat kunnolla jäässä ylä-ja alamäessä koko tien leveydeltä.
Vaihdettiin nastoihin turvallisuuden takia, ei voi jäädä kotiin odottelemaan parempia kitkarenkaille sopivia lumisia kelejä.

mikään ei auta aina

onhan nyt muuten kaikille tullut selväksi että setiksellä on ollut työsuhdeauto?
”Joku” täällä muistaa mainita jostain bemustaan vähän väliä. No ei mitään pahaa siinä faktassa. Mutta Setis ei näköjään saisi ”jonkun” mielestä mainita että on ollut mahdollisuus työsuhdeautoon.

Olin jo unohtanut, että kyllähän se on aina ollut harvojen ja valittujen oikeus, ja aiheutti sekä ihailua, että varsinkin kateutta. Kuten nyt nuo kaksi reppanaa tuossa yllä todistivat 😏 🤣

Väännänpä vielä puukkoa heidän haavoissaan ja sirottelen vielä suolaakin päälle 🤭

Minulla oli joka työpaikassa sitä ensimmäistä lukuunottamatta kloppina ollessa, kun en tarvinnut sellaista, ja vieläpä vapaa autoetu kaikissa niissä myöhemmissä!

No siinä ensimmäisessäkin olisi tullut muutamien vuosien päästä kun kysyttiin että haluaisinko ylennyksen ja toimenkuva olisi muuttunut. En ottanut sitä vastaan koska palkka olisi ollut turhan matala, joten vaihdoin sitten toisaalle paremmin palkattuun.

Piti oikein ynnätä, ja niitä autoja ehti olla tasan 10. Olisi niitä ollut toinenkin mokoma lisää mutta päätin siirtyä omaan 2000 luvun alussa, niin sain sellaisen kuin halusin (nelivedon automaatilla), ja kyllähän niillä kilometrikorvauksilla tienasi ihan mukavasti verotonta palkan päälle. Plus tietysti jokaiselta päivältä vähintään puolipäiväraha.

*kateellisten hyökkäyksiä ootellessa* 🤣

Viimeksi muokattu:
vierailija
Itellä ollut aina nastat, mutta paljon niitä kitkoja miettinyt. Minulla ei ole työsuhdeautoa, mutta muuten tullut kitkoillakin ajettua. Mutta onko se sitten niin, että etuvedossa kitkat ei riitä?

Ensi talvelle pitää ostaa uudet talvirenkaat ja tosissaan olen toiseen autoon kitkoja miettinyt. Mutta kun asun maalla ja tuossa on aika huonoa ja täysin hiekoittamatonta tietä aina ekat 5 kilsaa, niin arveluttaa.

Sano nyt Setis asiantuntijan mielipide. En varmasti ole veroisesi kuski, mutta naisten sarjassa ihan kohtuullinen.

Kuka on Kössi?

Tuota en millään usko että @Lispetti olisi sanonut noin. Miten on Lissu?

Onhan se just toisinpäin. Nastarenkaita voisi verrata wanhanajan luistimiin aloittelijoille, joissa on 2 terää rinnakkain. Tai kolmipyöräisiin prätkiin, kyllä naurattaa kun niitä näkee ylipainoisten poninhäntä-karvanaamojen alla, eihän ne muuten edes pysyisi pystyssä
Kun on hyvä tuntuma autoon niin sitähän nyt pyörittelee miten päin vain, kelillä kuin kelillä.
Olen käynyt radallakin pyörittelemässä.

Ei ole ollut käyttöä nastoille.😬 Tosin, täällä vetelässähän sitä enimmäkseen tulee ajeltua.

• Tykkää
Reactions: Setis.
Itellä ollut aina nastat, mutta paljon niitä kitkoja miettinyt. Minulla ei ole työsuhdeautoa, mutta muuten tullut kitkoillakin ajettua. Mutta onko se sitten niin, että etuvedossa kitkat ei riitä?

Ensi talvelle pitää ostaa uudet talvirenkaat ja tosissaan olen toiseen autoon kitkoja miettinyt. Mutta kun asun maalla ja tuossa on aika huonoa ja täysin hiekoittamatonta tietä aina ekat 5 kilsaa, niin arveluttaa.

Sano nyt Setis asiantuntijan mielipide. En varmasti ole veroisesi kuski, mutta naisten sarjassa ihan kohtuullinen.

Kuka on Kössi?
No jos ei ole jyrkkiä mäkiä niin miksei kitkat. Naapurin epävarma tien tukkona valtatiellä ajeleva täti 70+ joutui vaihtamaan takaisin nastoihin, täällä kun pihoihin johtava pikkutien mäki keväisin välillä jäätyy luistinradaksi. Sanoisin että itse olisin päässyt sillä vajaavetoisella autollaan vaivatta ylös.

Eli harkinnan mukaan, kun en tiedä maasto-olosuhteita siellä. Entäs jos vaihtaisit toisen auton nelivetoiseen, niin tuskin jäät koskaan kodin vangiksi pahoissakaan keleissä. Ja jos, niin valitse lukittavalla nelivedolla oleva, jossa kunnon maavara jos lunta tulee paljon eikä aurauskalusto ehdi hoitaa hommiaan siellä.

Jos Annie on nimenä tuttu, niin Kössi on hänen partnerinsa.

Kun on hyvä tuntuma autoon niin sitähän nyt pyörittelee miten päin vain, kelillä kuin kelillä.
Olen käynyt radallakin pyörittelemässä.

Ei ole ollut käyttöä nastoille. Tosin, täällä vetelässähän sitä enimmäkseen tulee ajeltua.
Taas tuli käräytettyä yksi valehteleva lady-🧟‍♀️ hame nilkoissa 🤣

Itse komppaan Lispettiä ja echoa kitkojen håmåudesta. Kyllä tosimies ajaa nastoilla.
Lady V8
🙄

• Haha
Reactions: Lispetti

Yhteistyössä