Jokohan sitä pitäis pikkuhiljaa palata ruotuun pyhien jälkeen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Aurinkokunta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Aurinkokunta

Aktiivinen jäsen
01.11.2006
11 030
1
36
Kouvolan peräkylä
Siis kun on olleet joulu, välipäivät ja uusi vuosi ja tästä syystä tuntuu takana olleen kamala "juhlaputki"...
- ruuat vähän sitä sun tätä (kaiken maailman herkkuja )
- nukkumaan menot varsinkin lapsilla on venyneet
- aamulla ollaan löijätty (tai ainakin lapset ovat) pitkään
- pyykkikoria ei ole kukaan kahteen päivään vilkaissutkaan :ashamed:
- imuria on talutettu päivittäin kyllä pariinkin otteeseen, mutta kokolailla keskilattialla vaan
- jne

Ja yks harmikin mulla on. Isännyys vaihtoi tietokoneen uuteen, ja antoi vanhan pojalle... ja siinä vaihdon yhteydessä miehen piti siirtää kaikki tärkeät talteen.
No, kaikki muut siirtyi, paitsi mun ruokalistani :kieh: - eli nyt pitäs sit vaan aloittaa alusta *huokaus*, kun ei niitä enää löytynyt tuolta pojalle luovutesta koneestakaan, kun ne oli jo poistettu.
Enkä mie kyllä ees tiedä, että oisko windowsin jollain ohjelmalla tehdyt dokumentit näkyneet macillä.
Että siis oisko siitä siirrosta edes ollut hyötyä, jos ne eivät ois tunnistuneet kuitenkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Aurinkokunta:
Siis kun on olleet joulu, välipäivät ja uusi vuosi ja tästä syystä tuntuu takana olleen kamala "juhlaputki"...
- ruuat vähän sitä sun tätä (kaiken maailman herkkuja )
- nukkumaan menot varsinkin lapsilla on venyneet
- aamulla ollaan löijätty (tai ainakin lapset ovat) pitkään
- pyykkikoria ei ole kukaan kahteen päivään vilkaissutkaan :ashamed:
- imuria on talutettu päivittäin kyllä pariinkin otteeseen, mutta kokolailla keskilattialla vaan
- jne

Ja yks harmikin mulla on. Isännyys vaihtoi tietokoneen uuteen, ja antoi vanhan pojalle... ja siinä vaihdon yhteydessä miehen piti siirtää kaikki tärkeät talteen.
No, kaikki muut siirtyi, paitsi mun ruokalistani :kieh: - eli nyt pitäs sit vaan aloittaa alusta *huokaus*, kun ei niitä enää löytynyt tuolta pojalle luovutesta koneestakaan, kun ne oli jo poistettu.
Enkä mie kyllä ees tiedä, että oisko windowsin jollain ohjelmalla tehdyt dokumentit näkyneet macillä.
Että siis oisko siitä siirrosta edes ollut hyötyä, jos ne eivät ois tunnistuneet kuitenkaan.

Oisko roskakori käytössä? Jos ne ois siellä vielä tallessa?

MA Kanapata Riisi Porkkana-appelsiiniraaste
TI Uunikala Perunat Marjakiisseli
KE Makkarakastike Perunat Tomaatti-sipulisalaatti
TO Lasagne Mozzarellasalaatti
PE Kalakeitto Ruisleipä Vispipuuro
LA Broilerpasta Vihersalaatti
SU Juurespihvit Perunamuusi Kaali-puolukkaraaste

MA Kaalilaatikko Tomaatti, kurkku
TI Kanankoipia riisi-kasvispedillä Marjarahka
KE Nakkistroganoff Perunamuusi Porkkana-omenaraaste
TO Perunasosevuoka Suolakurkkua ja punajuuria
PE Tomaattikeitto Juustoleivät Hedelmä
LA Tonnikalalaatikko Tomaatti-sipulisalaatti
SU Lihapullat Perunamuusi Porkkana-puolukkaraaste

MA Ruokaisa makaronisalaatti Sämpylät Appelsiinikiisseli
TI Broiler-kasvislaatikko Porkkana-ananasraaste
KE Pinaattilätyt Perunamuusi Kukkakaaligratiini
TO Lohipasta Vihersalaatti
PE Jauhelihapihvit Lohkoperunat Kasvislohkot uunissa
LA Kanawok Mansikka-ananastuorepuuro
SU Nakkikeitto Napostelukasviksia

MA Jauhelihakastike Pasta / perunat Porkkanaraaste + raejuusto
TI Kasvissosekeitto Sämpylät Hedelmäsalaatti
KE Maksalaatikko Kaali-puolukkaraaste
TO Hernekeitto Pannari
PE Uuniperunoita ja katkarapukastiketta Isoäidin salaatti (munaa, lehtisalaattia, kurkkua, kerma/etikkavaahtoa)
LA Karjalanpaisti Perunamuusi Porkkana-puolukkaraaste
SU Kanahampurilaiset Lohkoperunat Vihersalaatti

TI Kalapuikot Perunamuusi Katkarapusalaatti
KE Broileria currykastikkeessa Riisi Hedelmä
TO Jauheliha-kasvislaatikko Porkkana-appelsiiniraaste
PE Kasvispasta Suklaakiisseli
LA Uunimakkara/nakit Ranskalaiset perunat Hemapa-kaaliraaste
SU Lohilaatikko Suolakurkkuja

MA Jauheliharisotto Uunitomaatteja
TI Nakkikastike Peruna Vihersalaatti
KE Pinaattikeitto Kananmuna Pannari
TO Tonnikalapasta Porkkanaraaste + raejuusto
PE Pizza Tomaatti-sipuli-mozzarellasalaatti
LA Jauhelihakeitto Sämpylät Marjarahka
SU Broilerkeitto Patonki Napostelukasviksia

Tämäkö? vai ihan ohjeita? =)

Siis ne reseptit, joita mie oon lähettänyt, ne on tallessa levyllä.
Mulla oli ruokalistat tammikuulle, helmikuulle jne muutaman kuukauden ajaksi - kaikki aamupaloista, välipaloista, päivällisruuasta iltapalaan listoina.

Ei ne olleet roskakorissakaan, ja ne on varmaan sit jo jääneet johonkin "alle" kun poika on omia pelejään ja ohjelmiaan sille kiintolevylle (onks se edes kiintolevy nimeltään? :ashamed: ) ladannut ja tallentanut.

Mutta ei se kyllä ihan niin vakavaa oo... mie kyllä tykkään väsätä listoja - ei sillä, mutta harmittaa vähän silti.
Nyt ois ollut mukava katsoa ensviikolle listasta ruuat ilman, että pitää erikseen asiaa pohtia.

Alkuperäinen kirjoittaja Aurinkokunta:
Siis ne reseptit, joita mie oon lähettänyt, ne on tallessa levyllä.
Mulla oli ruokalistat tammikuulle, helmikuulle jne muutaman kuukauden ajaksi - kaikki aamupaloista, välipaloista, päivällisruuasta iltapalaan listoina.

Ei ne olleet roskakorissakaan, ja ne on varmaan sit jo jääneet johonkin "alle" kun poika on omia pelejään ja ohjelmiaan sille kiintolevylle (onks se edes kiintolevy nimeltään? :ashamed: ) ladannut ja tallentanut.

Mutta ei se kyllä ihan niin vakavaa oo... mie kyllä tykkään väsätä listoja - ei sillä, mutta harmittaa vähän silti.
Nyt ois ollut mukava katsoa ensviikolle listasta ruuat ilman, että pitää erikseen asiaa pohtia.

Oivoi, no SITÄ mulla ei taida olla... =/

No innolla sitte listojen kimppuun =)

Alkuperäinen kirjoittaja mona:
Mitä tarkottaa ruokalistat?

Tuontyyppistä listausta, kun Footti on laitanut, mutta sisältäen myös aamu-, väli- ja iltapalat.
Helpottaa meinaan suuresti välillä arkea, ja kun viikon lista on aina esillä keittiössä, niin isossakin perheessä jossa jääkaapin ovi käy tiuhaankin välillä, pysyy joku roti esim. välipaloissa, eikä tarvii sit aina jääkaapin oven itse avatessa todeta, että eipä meillä ollutkaan jogurttipurkkia kerholaiselle evääksi, tai makkaraa kastikkeeseen, tai jotain muuta ylläriä.

Meillä ollaan tämän joululoman aikana lapset saaneet valvoa niin pitkään kuin ovat halunneet:) noooh, ovat valvoneet 24, jopa lähemmäs yhteenkin..:)
Ovat nukkuneet koko loman ajan yli 10:een, muutaman kerran yli 11:sta:)
Viikko vielä lomaa heillä jäljellä, ja rytmin saan helposti vaihdettua:)
Herkuteltu on, eilen, ja joulun pyhäpäivinä, että kyllä ei tee pahaa parin päivän keitto_linja :D

Ei sitä perunaakaan pidä unohtaa. Teen arkiruuaksi uunimuusia jopa kerran viikossa. Onnistuu kokemattomammaltakin kokilta.

Perunat kuoritaan, pilkotaan lohkoiksi ja keitetään vähässä suolattomassa vedessä ja muussataan keittoveteen. Lisätään tarvittaessa 77 asteista vettä. Muusi jäähdytetään alle 80 asteiseksi ja lisätään jauho. Muusia seisotetaan 77 asteisessa uunissa 2½-3½ tuntia. Muusi saa seisottamisen aikana aromikkaan maun.

Uunissa seisottamisen jälkeen lisätään suola, voi ja maitoa niin että muusista tulee notkeahkoa puuroa. Ei vaadi maustamista mutta voi maustaakin.

Kaadetaan vuokaan ja pinnalle voidaan lisätä korppujauhoa ja voinokareita. Uunimuusia paistetaan 130-160 asteisessa uunissa 2-3 tuntia.

Helppo arkinen ruoka ja sitä voi valmistaa vaikka kerran viikossa ja useamminkin.

Yhteistyössä