Joko viimeisin imetysuutinen on taisteltu? Köyhät ja nuoret äidit eivät tajua imettää vauvojaan.

"Minna"
[QUOTE="vieras";26231682]Miksi monien on niin vaikea myöntää, että kuuluvat johonkin ryhmään, johon liitetään jokin negatiivinen ominaisuus? Esim. nyt jos on yh ja ei juuri imettänyt, niin ei voi hyväksyä kuuluvansa siihen ryhmään, vaan on pakko keksiä selitys itselleen.[/QUOTE]

Miksi ei saisi kertoa syitä siihen miksi ei imettänyt? Miksi pitäisi antaa vain ruusunpunaista kuvaa imetyksestä ja antaa tulevien äitien uskoa, että kaikilla se onnistuu?

Selväähän tuo
Eikös ne ole yhtälailla usein hieman yksinkertaisempaa porukkaa, jotka tupakoivatkin raskausaikana. Älykkäämmät ihmiset nyt osaavat tehdä viisaampia valintoja. Minäkin olen ollut köyhä ja nuori äiti, kuitenkin pitkään imettänyt, kun en ole kuitenkaan yksinkertainen ja opintoni jatkuvat korkeammalle asteelle.

"mamma"
[QUOTE="Vieras";26231583]miksi pitää painottaa sitä toisen EPÄONNISTUMISTA. Ei ymmärrä. Tuleeko sulle jotenkin parempi fiilis että saat kailottaa kuinka SINÄ ONNISTUIT imetyksessä, ja toisten täytyy sitten oikeen myöntää että hei, mä epäonnistuin. Ihme skeidaa.[/QUOTE]

No voi kiesus!
Minä olen myöntänyt monta kertaa epäonnistuneeni jossakin. Mikä siinä nyt on niin vaikeaa? Ihme touhua nykyään ettei epäonistumistakaan voi ottaa silleen että toivottavasti joku oppii tästä jotakin. Jos ei kukaan muu niin ainakin itse.
Enkä ole tässä edes kertonut omasta imetyskokemuksistani mitään. Voihan olla että se on se ainoa asia mistä minulla on syytä olla ylpeä, tai sitten että se meni omalta osalta täysin vituralleen. Sama se. Pointti oli kuitenkin että jotta imetysperinteet tässä maassa muuttuu joskus parempaan on myönnettävä se että suomalaiset äidit imettää liian vähän ja jotta voitaisiin etsiä syitä siihen on ensin myönnettävä että olisi pitänyt imettää kauemmin.

"Minna"
Alkuperäinen kirjoittaja Selväähän tuo;26232360:
Eikös ne ole yhtälailla usein hieman yksinkertaisempaa porukkaa, jotka tupakoivatkin raskausaikana. Älykkäämmät ihmiset nyt osaavat tehdä viisaampia valintoja. Minäkin olen ollut köyhä ja nuori äiti, kuitenkin pitkään imettänyt, kun en ole kuitenkaan yksinkertainen ja opintoni jatkuvat korkeammalle asteelle.
Sun kirjoituksesta saa kuvan, että ihminen on yksinkertainen jos ei imetä. Aivan kuin se kaikilla olisi oma valinta ettei imetä.

Itse sain lapsen 23-vuotiaana eikä takana muuta kuin lukio ja töitä. En ole koskaan polttanut tupakkaa joten en polttanut raskausaikanakaan. Olisin halunnut imettää, mutta ei ollut mun valinta ettei se onnistunut. Kouluttautumista olen jatkanut lapsen saamisen jälkeen, että en mäkään mikään yksinkertainen ole.

"hmmm"
Puhutaanko nyt "nuorista" äideistä vai oikeasti nuorista äideistä, alle 18v?
20-25v "nuorista"?

No jokatapauksessa ihan sama, eipä tuo yksilötasolla kerro kenestäkään. :)
Tämäkin selittyy aika hyvin sillä, että mitä nuorempi äiti on, sitä todennäköisemmin lapsi on ensimmäinen=ei kokemusta aikaisemmasta imetyksestä, tadaa. Huoh miten tyhmä tutkimus.

Aina on muuten ollut äitejä jotka eivät syystä tai toisesta voi imettää. Isoäitini on kertonut kylien sijaisimettäjistä ja kuinka maitovelliä keiteltiin jo ihan pienille vauvoille. Silloin ei vain tehty tälläisiä tutkimuksia.

Selväähän tuo
[QUOTE="Minna";26232391]Sun kirjoituksesta saa kuvan, että ihminen on yksinkertainen jos ei imetä. Aivan kuin se kaikilla olisi oma valinta ettei imetä.

Itse sain lapsen 23-vuotiaana eikä takana muuta kuin lukio ja töitä. En ole koskaan polttanut tupakkaa joten en polttanut raskausaikanakaan. Olisin halunnut imettää, mutta ei ollut mun valinta ettei se onnistunut. Kouluttautumista olen jatkanut lapsen saamisen jälkeen, että en mäkään mikään yksinkertainen ole.[/QUOTE]

Hyvin usein siellä on joku yksinkertaisuuden huipentumana syynä, kuten klassinen maito ei riitä. Todellisuudessa hyvin pienellä prosentilla maito ei oikeasti riitä, mutta joko ei vaan jakseta imettää, ei ymmärretä tai haluta ymmärtää että se voi hetkeksi sitoakin hyvin paljon ja tosi usein näkee väittämiä, että kun ei saa edes pumpattua maitoa - eikä asianomaiset sitten usko, että pumppaustulos ei kerro maidon riittävyydestä yhtään mitään. Toinen yleinen luulo on se, että jos vauva haluaa olla koko ajan rinnalla, maito ei taaskaan riitä. Jotenkin yleinen asenne on, että imettäminen on kuin jotain rakettitiedettä, vaikka rennommalla ja suotuisammalla asenteella se kyllä onnistuisi lähes poikkeuksetta äidiltä kuin äidiltä. Imetysvaikeuksiakin voi olla ja niistäkin voi selvitä, ilman että imetys niihin täysin päättyy.

Kouluja käyneet/käyvät ihmiset luultavasti hankkivat tietoa enemmän, eivätkä niin herkästi väärän ohjeistuksen vuoksi luovuta imettämisen suhteen.

• Tykkää
Reactions: Namppis88
"mamma"
[QUOTE="Minna";26232295]Älä kuitenkaan yleistä. Itse olisin todella mielelläni imettänyt, mutta ei siinä auttanut mun itkut kun ei onnistunut niin ei onnistunut. Pakko oli kuitenkin lapsi jollakin ruokkia.

Käsittämätöntä, että Suomen kaltaisessa sivistysvaltiossa ei tajuta sellaista asiaa, että kaikilla ei imetys onnistu erinäisistä syistä johtuen. Joillakin ei ikinä edes tule maitoa. Maidontulo voi loppua, ei ehkä kuin seinään, mutta vähitellen hiipuu. Yritä siinä sitten ruokkia kasvavaa vauvaa vähenevällä maitomäärällä.[/QUOTE]

Voi luoja tätä järjen juoksua!!
Maito ei vaan lopu. Siinä toimii kysynnän ja tajonnan laki. Mitä enemmän sitä menee sitä enemmän sitä myös tulee. Jos lapsi on tiheästi rinnalla se nostattaa maitomääriä jos taas lapsi on harvoin rinnalla ja haluat jatkaa imetystä niin sitten pitää pumpata välillä ettei maidontulo tyrehdy.
Jos vähän vaivautuisi ottamaan selvää asioista ei tällaista pötyä tänne kirjoitettaisi.

• Tykkää
Reactions: Namppis88
"mamma"
[QUOTE="leena";26232302]Olen maisterisnainen ja kahden lapsen täysimettänyt äiti. Siitä huolimatta olen sitä mieltä, että Suomessa ei ole kovin radikaalia eroa, imettääkö vaiko ruokkiiko lasta pullosta. Eri asia kehitysmaissa, joissa ravinto ja hygieniataso ovat huonoja.[/QUOTE]

Ei hyvää Joulua!!
Eihän kehitysmaissa imetys lopu edes siihen kun lapsi menee kouluu jos ei nuorempaa sisarusta ole. Se WHO:n suositus koskee juurikin teollistuneita maita.

pupupöksyssä
[QUOTE="mamma";26232455]Voi luoja tätä järjen juoksua!!
Maito ei vaan lopu. Siinä toimii kysynnän ja tajonnan laki. Mitä enemmän sitä menee sitä enemmän sitä myös tulee. Jos lapsi on tiheästi rinnalla se nostattaa maitomääriä jos taas lapsi on harvoin rinnalla ja haluat jatkaa imetystä niin sitten pitää pumpata välillä ettei maidontulo tyrehdy.
Jos vähän vaivautuisi ottamaan selvää asioista ei tällaista pötyä tänne kirjoitettaisi.[/QUOTE]

Mikset ninaTT kirjoita omalla nikilläsi?

"vieras"
[QUOTE="hmmm";2623240]

No jokatapauksessa ihan sama, eipä tuo yksilötasolla kerro kenestäkään. :)
Tämäkin selittyy aika hyvin sillä, että mitä nuorempi äiti on, sitä todennäköisemmin lapsi on ensimmäinen=ei kokemusta aikaisemmasta imetyksestä, tadaa. Huoh miten tyhmä tutkimus.[/QUOTE] Pyhä yksinkertaisuus...

"haha"
Aloituksessa lukee, ettei köyhät ja nuoret äidit tajua imettää, tämä on valhe. Jos oltaisi totuudenmukaisia voitaisiin sanoa ett on todennäköisempää ettei nuorena äidiksi tullut imetä yhtä kauan kuin vanhempi. Eikä tästä voi vetää yhtä ainutta johtopäätöstä esimerkiksi minun imetyksestä naapurin parikymmpisestä äidistä eikä koulutetusta 40v mammasta vierustalossa, vaikka tietysti niin toivoisitte jotta saisitte mitä naurettavammalla tavalla loistaa. :D

"Minna"
[QUOTE="mamma";26232455]Voi luoja tätä järjen juoksua!!
Jos vähän vaivautuisi ottamaan selvää asioista ei tällaista pötyä tänne kirjoitettaisi.[/QUOTE]

Kyllä todellakin voi maidontulo loppua ja aika yksinkertainen pitää ihmisen olla jos ei tuota asiaa tajua. Joidenkin maitorauhaset toimii moitteettomasti ja maitoa ylitarpeiden, joillakin toimii ns. normaalisti ja maitoa tulee sen verran kun tarvitaan, joillakin taas rauhaset ei toimi normaalisti ja maito ehkä nousee rintoihin mutta sitä ei tule tarpeeksi. Sitten on tietysti se pieni osa joilla maitoa ei tule koskaan, mutta se nyt on harvinaisempaa.

Tiedän äidin joka imetti, imetti ja imetti ja väliajoilla pumppasi maitoa, mutta sitä vain tullut paljon mitään. Ja se vähäinenki määrä alkoi vähentyä.

Kyllä se olit sinä joka kirjoitti pötyä.

"mamma"
[QUOTE="Minna";26232567]Kyllä todellakin voi maidontulo loppua ja aika yksinkertainen pitää ihmisen olla jos ei tuota asiaa tajua. Joidenkin maitorauhaset toimii moitteettomasti ja maitoa ylitarpeiden, joillakin toimii ns. normaalisti ja maitoa tulee sen verran kun tarvitaan, joillakin taas rauhaset ei toimi normaalisti ja maito ehkä nousee rintoihin mutta sitä ei tule tarpeeksi. Sitten on tietysti se pieni osa joilla maitoa ei tule koskaan, mutta se nyt on harvinaisempaa.

Tiedän äidin joka imetti, imetti ja imetti ja väliajoilla pumppasi maitoa, mutta sitä vain tullut paljon mitään. Ja se vähäinenki määrä alkoi vähentyä.

Kyllä se olit sinä joka kirjoitti pötyä.[/QUOTE]

Turha on asioista kiistellä. Asiasta on tutkittua tietoakin. Imetystuen sivuilla voi käydä lukemassa ihan itse.

"Minna"
[QUOTE="mamma";26232604]Turha on asioista kiistellä. Asiasta on tutkittua tietoakin. Imetystuen sivuilla voi käydä lukemassa ihan itse.[/QUOTE]

Onko todellakin noin vaikea uskoa, että jokaisen naiset rinnat ei toimi samalla tavalla.

"vieras"
Jaajaa. Mitenkäs sitte tällänen amk-tutkinnon suorittanu joka imettää vielä kohta 2 vuotta täyttävää muksua?
No jos olet yhtään lukutaitoinen, moni on jo tähänkin kirjoittanut, että eihän tutkimuksissa ikinä todeta (tai harvoissa todetaan), että sata prosenttia populasta tekee jotain. Aina on poikkeuksia, tutkimuksessa kuitenkin todetaan että pääsääntöisesti huonommin kouluttauutuneet/huonotuloiset/nuoret äidit imettää vähemmän.

"..."
[QUOTE="vieras";26228683]Ihan turha tällä palstalla keskustella yhdestäkään tutkimuksesta. Täältä löytyy vastaevidenssiä jokaiseen tutkimustulokseen "Minä ainakin!! Minä en ainakaan!! Ei meillä vain!!"[/QUOTE]

Joo, tämä on kyllä uskomatonta. Aina kun joku tutkimus kertoo, että vaikkapa 89% suomalaisista tekee jotain, niin täällä mammat huutaa, että "no en minä ainakaan tee, ihan paska tutkimus"...

"mamma"
[QUOTE="Minna";26232626]Onko todellakin noin vaikea uskoa, että jokaisen naiset rinnat ei toimi samalla tavalla.[/QUOTE]

Käy lukemassa itse mitä siellä lukee. Turha minulle on kiukutella. Kun et kuitenkaa viitsi vaivautua niin voin kertoa että keskimäärin 2% naisista ei pysty imettämään tarpeeksi tai ollenkaan. Se että jotkut joutuu tekemään enemmän sen eteen että imetys onnistuu onkin sitten aivan toinen asia.

"vieras"
[QUOTE="mamma";26232383]No voi kiesus!
Minä olen myöntänyt monta kertaa epäonnistuneeni jossakin. Mikä siinä nyt on niin vaikeaa? Ihme touhua nykyään ettei epäonistumistakaan voi ottaa silleen että toivottavasti joku oppii tästä jotakin. Jos ei kukaan muu niin ainakin itse.
Enkä ole tässä edes kertonut omasta imetyskokemuksistani mitään. Voihan olla että se on se ainoa asia mistä minulla on syytä olla ylpeä, tai sitten että se meni omalta osalta täysin vituralleen. Sama se. Pointti oli kuitenkin että jotta imetysperinteet tässä maassa muuttuu joskus parempaan on myönnettävä se että suomalaiset äidit imettää liian vähän ja jotta voitaisiin etsiä syitä siihen on ensin myönnettävä että olisi pitänyt imettää kauemmin.[/QUOTE]

Miksi muiden pitäisi myöntää SULLE niitä epäonnistumisiaan? Se ettei joku avaudu sulle kuinka kokee että epäonnistui asiassa, ei silti tarkoita etteikö hän pohtisi itsekseen miksi niin kävi. Idiootti. Muutenkin ällöttäviä ihmisiä on sunlaiset jotka aina haluaa painottaa sitä kuinka joku on äitiydessä onnistunut tai epäonnistunut jossain asiassa. Kaiken täytyy olla suurta suoritusta josta jaetaan onnistumispisteet.

Yhteistyössä