Huhtikuussakin on liukkaita kelejä
Renkaidenvaihtoon ei vielä kiirettä
Turun Sanomat 6.4 2010 02:29:02
Jos talvi ei enää näytä voimiaan, renkaiden vaihtosesonki starttaa viikko pääsiäisen jälkeen.
Turun keskustan Euromasterilla kävivät hätäisemmät vaihdattamassa kesärenkaat alle ennen pääsiäistä, mutta kaiken kaikkiaan vaihtorintamalla on ollut hiljaista.
-?Sesonki alkaa varmasti viikko pääsiäisen jälkeen, ja siitä vähän eteenpäin on jo täysi tohina, kertoo myyntipisteen päällikkö Mika Pesonen.
Autonrengasliiton rengasasiantuntija Jarmo Nuora laittaa innokkaimmille renkaiden vaihtajille vielä jäitä hattuun. Hän muistuttaa, että huhtikuu on vielä kevättä, jolloin myös kelit ovat vaihtelevia. Pääsiäisen jälkeen kannattaa vielä odotella ja seurata sääennustuksia.
Nastarenkaita voi käyttää marraskuun alusta maaliskuun loppuun tai toisen pääsiäispäivän jälkeiseen maanantaihin eli tänä vuonna 12.4. asti. Nastarenkaita saa kuitenkin käyttää aina, kun keli sitä edellyttää. Nastattomia talvirenkaita voi halutessaan käyttää ympäri vuoden.
Vaihtajan
valttikortit
Jos renkaat vaihtaa itse, kannattaa muistaa, että peräkontista löytyvä auton oma tunkki on tarkoitettu vain tilapäiseen käyttöön.
-?Auton tunkki on yleensä hutera, tukeminen ei onnistu kunnolla, ja auto saattaa rämähtää alas. Kevyt hallitunkki olisi aina parempi, Nuora tähdentää.
-?Toki he, jotka ovat paljon autojen kanssa tekemisissä, tekevät vaihdot varmasti mieluimmin itse. Mutta suositus on, että renkaat vaihdettaisiin ammattiliikkeissä.
Vain oikeat, vanteenmukaiset pultit ja oikein tehty asennus takaavat turvalliset kilometrit.
-?Oikeat pultit katoavat jonnekin autotallin kätköihin, ja sen vuoksi vanteisiin kokeillaan hieman mitä sattuu. Mitenkään poikkeuksellista ei ole, että alumiinivanteisiin on ruuvattu peltivanteiden pultteja, mikä pahimmillaan on johtanut pyörän irtoamiseen, Jarmo Nuora kertoo.
Eikä pidä unohtaa noin 150 kilometrin jälkeen erityisesti alumiinivanteille tarpeen olevaa jälkikiristystä, tai oikeammin jälkitarkastusta. Peltivanteita ei tarvitse kiristellä, mutta eipä tarkastuksesta haittaakaan ole.
Lain mukaan minimiurasyvyys kesärenkaalle on 1,6 millimetriä, mikä on varsin riittämätön esimerkiksi ajettaessa sateisissa olosuhteissa, jolloin vaara joutua vesiliirtoon kasvaa. Suosituksena onkin vähintään 4 millimetrin urasyvyys.
http://www.ts.fi/teemat/liikenne/122654.htm