joko olette puhuneet isyysloman pitämisestä??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja marleena83
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Tyttö kuin taivas:
Heti lapsen synnyttyä jää lomalle, ei vielä tietoa pitääkö koko loman putkeen vai pitääkö myöhemmin loput.

Mitä mä olen lukenut niin eikös se ole 75% palkasta mitä saa siltä ajalta?

*Saa korjata*

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/300307123813HL?openDocument

tuolta löytyy laskukaava

Alkuperäinen kirjoittaja Weatherwax:
Alkuperäinen kirjoittaja Tyttö kuin taivas:
Heti lapsen synnyttyä jää lomalle, ei vielä tietoa pitääkö koko loman putkeen vai pitääkö myöhemmin loput.

Mitä mä olen lukenut niin eikös se ole 75% palkasta mitä saa siltä ajalta?

*Saa korjata*

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/300307123813HL?openDocument

tuolta löytyy laskukaava

Kiitos tosi paljon :flower: Tuota oon yritänyt etsiäkkin kelan sivuilta mutta en ole löytänyt.

Meillä mies ei pahemmin lomaile, muuta kuin joulun aikaan on "pakkoloma". En muista nyt noista aiemmista, tais vaan vähentää työntekoa eli teki lyhyempiä päiviä. Olikohan peräti kaksi päivää lomalla... :whistle: Nyt tästä nuorimmaisesta kuulemma ottaa sen 18 päivää lomaa ens juhannuksen tienoilla, lapsi syntyi siis viime lokakuun alussa. Ja se 18 päivääkään ei tarkoita välttämättä sitä etteikö silti jotain työtehtäviä tekis. Näin meillä. :whistle:

Tästä on jo pari vuotta, kun meillä sai mies tuota rahaa. Se oli silloin, kun mun ä.rahatkin oli vain sen 70%. Nyt varmaan noussut siihen 75%, kun ä.rahatkin nousi...Hyvä juttu. Meilläkin on taas kesällä ajankohtainen sitä hakea.

Alkuperäinen kirjoittaja Nalletar:
Alkuperäinen kirjoittaja JenniK:
Meillä mies oli ekan lapsen kohdalla pari viikkoa lapsen synnyttyä isyyslomalla ja olisko ollut pari viikkoa puolen vuoden päästä siitä. Ne neljä viikkoa sai tietyn prosenttiosuuden palkasta kelalta. Oli se ainakin 70%?

Pienituloiset saavat sellaiset 70%, isompi tuloisilla painuu 50%...

Osaatko sanoa missä se raja menee?

Heh, ei valitettavasti aavistustakaan, kelasta kuitenkin saa tarkat luvut. Isompi tuloinen tarkoittaa tässä mun tulkinnassa hyviä tuloja, ei mitään 2500e tuloja. Kyllä mulla ja miehellä molemmilla oli vanhempainrahat kaukana tuosta mainostetusta 70%:sta.

Yksi asiaan vaikuttava seikka on verotulot, minkä pohjalta laskelmat tehdään. Jos palkkatulot eivät ole nousseet 20% siitä, niin kela ei loksauta korviaan. Nykyään kyllä 20% palkankorotukset ovat hyvin harvinaisia, mulla taisi olla palkka noussut vain 15%.... Sitten tosiaan noita lisät/bonuksia/tms ei aina voida ottaa täysin huomioon, jos ne eivät ole säännöllisiä ja hyvin ennustettavia.

muoks* korjataampa sanomisia: tuolla kelan linkissä olikin vastausta. 30000e jälkeen hieman kaavat muuttuu, 46000e vuosituloilla entisestään... Snif

Alkuperäinen kirjoittaja hannamaria:
Alkuperäinen kirjoittaja JenniK:
Meillä mies oli ekan lapsen kohdalla pari viikkoa lapsen synnyttyä isyyslomalla ja olisko ollut pari viikkoa puolen vuoden päästä siitä. Ne neljä viikkoa sai tietyn prosenttiosuuden palkasta kelalta. Oli se ainakin 70%?

Pienituloiset saavat sellaiset 70%, isompi tuloisilla painuu 50%...

Osaatko sanoa missä se raja menee?

Siis kaikki saa 75% brutto. Mutta mitä siitä sitte jää käteen, niin isompituloisilla menee isommin veroa, kun kelan % on suurempi kuin henkilön palkkatulosta.

Ei tässä mistään käteen jäävästä rahasta nyt puhuttu...

Edellistä Frankin vastausta lukuun ottamatta hassua, kun puhutaan pelkästään isyyslomasta. Eikä siis mitään keskustelua VANHEMPAINloman jakamisesta. Eihän se "äitiys"loma ole kokonaisuudessaan äitiyslomaa vaan äitiyslomaa ja VANHEMPAINlomaa.

Meillä isä piti esikoiselta ja tulee pitämään nyt pikkukakkoselta n. 2-3 kk vanhempainloman lopusta. Esikoiselta palasin töihin kun hän oli 7kk. (Ja imetys oli minusta riippumattomista syistä loppunut tuolloin...) Nyt olen varmaankin aavistuksen pidempään kotona. Isyysloman (3 vk) piti ja pitää heti lapsen synnyttyä.

Meillä isyysloma ei ole ajankohtaine, joten nyt ei ole puhuttu. Esikoisen kohdalla mies oli heti 3 viikkoa putkeen joista kaksi sai palkkaa ja vikan kelan päivärahoilla. Kuopuksen kanssa piti heti 2 viikkoa ja myöhemmin viikon. Palkan suhteen sama kuin esikolla.

Alkuperäinen kirjoittaja Kata-76:
Edellistä Frankin vastausta lukuun ottamatta hassua, kun puhutaan pelkästään isyyslomasta. Eikä siis mitään keskustelua VANHEMPAINloman jakamisesta. Eihän se "äitiys"loma ole kokonaisuudessaan äitiyslomaa vaan äitiyslomaa ja VANHEMPAINlomaa.
.

Mutta tässä ketjussa oli puhe vain isyyslomasta, isyysloma ja vanhenpainloma on 2 eri asiaa ja voit toki aloittaa uuden ketjun vanhenpainlomasta jos tahdot ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Villi viisikko:
Mies on pitänyt lapsen syntymän jälkeen pari viikkoa lomaa.
Siltä ajalta saa Kelasta isyyspäivärahaa, mutta ei palkkaa.

Mun miehellä on kiinteä kuukausipalkka (plus siihen lisät ja ylityöt erikseen). Mies oli isyyslomalla ekat 2 viikkoa ja sitten viikon töissä ja viikon lomalla. Mies sai ihan normaalin palkan ja työnantaja sai ne kelan roposet. Passasi siis vallan hyvin meille =) Riippuu siis pitkälti työnantajasta, että saako palkan vai ei.

Alkuperäinen kirjoittaja vv:
Alkuperäinen kirjoittaja Kata-76:
.

Mutta tässä ketjussa oli puhe vain isyyslomasta, isyysloma ja vanhenpainloma on 2 eri asiaa ja voit toki aloittaa uuden ketjun vanhenpainlomasta jos tahdot ;)

No mutta harvemmin ne isät pitääkään muuta kuin isyyslomaa... Siksi sen halusinkin nostaa tähän keskusteluun, että kun mietitään isyysloman pitämistä, niin samalla voisi miettiä vanhempainloman jakamista... :)

Isyysloma on 18vrk ja 6 päivää viikossa eli siis 3 viikkoa. Se isyysloma ei vaikuta mitenkään äitiysloman pituuteen tai äitiysrahaan tai mihinkään. Ne isäkuukaudet on sitten asia erikseen ja niistä en mitään tiedä. Meillä ei sitä edes harkita, kun aion kuitenkin jonkun aikaa äitiysloman loputtua kotiäitinä taas olla...

Noista lisien huomioon ottamisesta vielä...Meillä on mies isyysloma rahat saanut toissa vuoden verotietojen mukaan. Ja siitä summasta osa on ollut lisiä, mutta kaikki on otettu huomioon. Työnkuva on kyllä sellanen, että siinä työssä on säännöllisen epäsäännöllisesti lisiä, päivärahoja ja sellasia (kapiainen on).

Alkuperäinen kirjoittaja Villi viisikko:
Mies on pitänyt lapsen syntymän jälkeen pari viikkoa lomaa.
Siltä ajalta saa Kelasta isyyspäivärahaa, mutta ei palkkaa.

Sehän nyt riippuu ihan työnanatajasta, meillä kyllä on aina saanu ukko... yksityisellä kun on töissä niin edut voi neuvotella itse!

Isyyslomaa on pitänyt aina, kun oon joutunut olemaan pitkään sairaalassa vauvan kanssa heti syntymän jälkeen ja kotona on ollut muita kaitsettavia. Nyt en tiedä, miten onnistuu, kun vauva syntyy kiireimpään aikaan eikä kunnalta välttämättä saa navettaan lomittajaa, vaikka tahtoisikin.

Yhteistyössä