joko olette puhuneet isyysloman pitämisestä??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja marleena83
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
meillä mies piti viimeksi isyysloman ja talviloman heti kun kotiuduttiin eli 4 viikkoa. sitten ku lähdin töihin, hän piti isyyskuukauden. varmaan tällä kertaa pitää osan kesälomasta ja isyysloman ja varmasti pitää tuon kuukaudenkin sitten. isompien kohdalla aikanaan ex ei pitänyt päivääkään vapaata, joten aivan luxusta tämän nykyisen hommat.

Meillä mies oli ekan lapsen kohdalla pari viikkoa lapsen synnyttyä isyyslomalla ja olisko ollut pari viikkoa puolen vuoden päästä siitä. Ne neljä viikkoa sai tietyn prosenttiosuuden palkasta kelalta. Oli se ainakin 70%?

Joo kela maksaa sen jälkikäteen. Mun mies piti isyysloman heti kun kotiuduttiin sairaalasta, olin niin huonossa kunnossa että oli pakko olla apu vauvanhoidossa. Ja kyllä kuulemma siitäkin oli tosi palkitsevaa olla 3 vkoa kotona juuri kun vauva niin pieni, siinä kun vielä tutustutaan puolin ja toisin :)

Se lasketaan tuloista ja jos on hyvät tulot niin se on prosentuaalisesti huomattavasti vähemmän, meillä esim. 5 tuhannen tuloilla sai vain 1500 korvausta eli ei ole puoliakaan palkasta.

Ollaan puhuttu, miehellä vaihteleva työ, joten varmaksi ei osata vielä sanoa, mutta isyysloman pitää varmaankin kesän aikana, mahdollisesti heti vauvan syntymän jälkeen.

Mulla on paremmat tulot kuin miehellä, joten hän jää varmaan hoitovapaalle kotiin, sitten kun minä olen pitänyt äitiysloman ja vanhempainloman.

Mieheni aikoo nauttia palkkaa myös isyysloman ajalla. Hän on tämän viikon lomalla ja sitten on viikon töissä ja sitten pitää loput lomapäivistä pois.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Se lasketaan tuloista ja jos on hyvät tulot niin se on prosentuaalisesti huomattavasti vähemmän, meillä esim. 5 tuhannen tuloilla sai vain 1500 korvausta eli ei ole puoliakaan palkasta.

Miten siitä noin vähän jäi? Toki siinä on joku katto paljonko ottavat tuloista huomioon, mutta mun mielestä meillä sai mies enempi ja tulot oli silloin kelassa laskettu n.2600e/kk siis bruttona.

Alkuperäinen kirjoittaja Nalletar:

Miten siitä noin vähän jäi? Toki siinä on joku katto paljonko ottavat tuloista huomioon, mutta mun mielestä meillä sai mies enempi ja tulot oli silloin kelassa laskettu n.2600e/kk siis bruttona.

Katoppa kun miehellä on pitkä työmatka niin se vähennettiin siitä pois, kun ei ole työmatkakuluja. Emme sitten myyneet autoa pois niiden muutaman viikon takia että lähes oli samat menot autosta vaikkei käynytkään sillä töissä. Kela on kiva kaveri!

Mitenhän teillä on oikein laskettu se koska kyllä meillä tuon kokoluokan tuloilla enemmän 3 viikosta tuli.

Katoppa kun miehellä on pitkä työmatka niin se vähennettiin siitä pois, kun ei ole työmatkakuluja. Emme sitten myyneet autoa pois niiden muutaman viikon takia että lähes oli samat menot autosta vaikkei käynytkään sillä töissä. Kela on kiva kaveri!

Just. Meillä ei tullut minkäänlaisia matkakuluja miehelle, joten ei ollut sellasia asioita vaikuttamassa.

Alkuperäinen kirjoittaja hannamaria:
Alkuperäinen kirjoittaja Weatherwax:

Mitenhän teillä on oikein laskettu se koska kyllä meillä tuon kokoluokan tuloilla enemmän 3 viikosta tuli.

Meilläki tuli tosi vähän. Johtuu siitä et kela ei laske ilta- yö- ja viikonloppulisiä.

Ei meillä sellasia lisiä ole, mutta noi matkat tekee paljon, minä itekki sairaspäivärahalle tippuessani sain todella vähän kelalta, myös pitkä matka.

Meillä mies piti isyysloman kahdessa jaksossa. Ensimmäisen osan pojan ollessa reilu 2kk ja loput sitten vasta pojan ollessa "jo" reilu 7kk. Miehen töihin ei oikein sopinut, että olisi jäänyt isyyslomalle heti vauvan synnyttyä. Mutta toisaalta oli ihan kiva, että sitä lomaa oli tuolla myöhemminkin, kun jo poikakin osasi nauttia isän kotonaolosta ja leikistä.

Kyllä meillä laski lisätkin mun mielestäni. Ne laski sellasen keskimääräsen palkan. Miehen peruspalkka ei silloin ollut, kun jonkun 1900e/kk ja loput 700e kertyy niistä lisistä. Jotka se ansaitsee milloin sattuu esim. jonain kuukautena ei lainkaan ja joskus enempi. En mä nyt ihan vannomaan mene.

Hoitolisää hakiessa kela ainakin ihan varmasti otti huomioon myös lisät. Tietysti se oli niiden edun mukasta...Ja mun ä.rahat oli laskettu niin, että lisät oli mukana. Näistä olen 100% varma, mutta tietenkin nämä on ihan eri tuetkin.

Meillä mies oli ekan lapsen kohdalla pari viikkoa lapsen synnyttyä isyyslomalla ja olisko ollut pari viikkoa puolen vuoden päästä siitä. Ne neljä viikkoa sai tietyn prosenttiosuuden palkasta kelalta. Oli se ainakin 70%?

Pienituloiset saavat sellaiset 70%, isompi tuloisilla painuu 50%... Ja sitten ne katsoo vielä palkan usein sieltä valmistuneesta verotuksesta, joka tietty on nykyistä palkkaa pienempi. Palkan pitäisi olla kasvanut 20%, jotta verotuksen tuloksiin perustuvaa lausuntoa muutettaisiin. Mutta sama pätee myös naisiin ja äitiys/vanhempainrahaan.

Just. Meillä ei tullut minkäänlaisia matkakuluja miehelle, joten ei ollut sellasia asioita vaikuttamassa.

Öh, eihän työmatkakulut mitään palkkaa ole vaan kulukorvauksia ja eihän niitä tietenkään oteta laskuihin mukaan... Meillä ainakin se laskettiin viimeisimmän vahvistetun verotuksen mukaan.

Alkuperäinen kirjoittaja JenniK:

Pienituloiset saavat sellaiset 70%, isompi tuloisilla painuu 50%...

Osaatko sanoa missä se raja menee?

Yhteistyössä