Joko olet valmis 140€ YLE-veroon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap123
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap123

Vieras
Lähteiden mukaan nykyinen tv-maksu korvattaisiin erillisverolla, joka määräytyisi ansio- ja pääomatulojen perusteella. Myös yritysten osallistuminen Ylen rahoittamiseen on ollut esillä.

Veron suuruudeksi kaavaillaan 50–140 euroa vuodessa tulonsaajaa kohden.

Kahden työssäkäyvän aikuisen perhe maksaisi 280 euroa. Tämä on selvästi enemmän kuin ensi vuonna 252 euroon nouseva kotitalouskohtainen tv-maksu.

Tv-maksun tilalle Yle-vero – monelle lisälasku - Yle - Politiikka - HS.fi

On jotenkin niin väärin, että työssäkäyvät maksais ns. köyhien telkkumaksut, ihan kuin maksais muille 140e leffalippuja joka vuosi. Meillä ei edes ole telkkaria vaan ostetaan välillä DVD:t kaupasta.

Käymme molemmat töissä, on kaks lasta. 280€/vuosi on kyllä meillekin iso summa.

Silti olisin kyllä valmis maksamaan esim. terveyspaveluista, vanhusten hoidosta tai vaikka nuorten opintotuesta, mutta YLE... :(

On jotenkin niin väärin, että työssäkäyvät maksais ns. köyhien telkkumaksut, ihan kuin maksais muille 140e leffalippuja joka vuosi. Meillä ei edes ole telkkaria vaan ostetaan välillä DVD:t kaupasta.

Samaa mieltä, varsinkin kun siinä kahden työssäkäyvän perheessä todennäköisesti katsotaan paljon vähemmän telkkaria kuin siellä kahden työttömän perheessä.

Kun ei se ole pelkästään television katselu- vero.
Yle -maksuilla meillä on sitoutumaton, julkinen tiedotuskanava, jolla ei ole poliittisia tai taloudellsia intressejä eli voimme luottaa saavamme objektiivista tietoa (tästä voidaan sitten keskustella vielä lisää, mitä se on..) Samalla Yle antaa kanavan suomalaiselle kulttuurille, joka ei ole niin viihteellistä ja mainosmarkkinoille kelpaavaa. Pikkukakkonenkin on juuri saanut jonkin eurooppalaisen lastenkulttuuripalkinnon ja sitähän useimman muksut katsovat.

Mutta joo. Kamalaa kun perheellinen joutuu maksamaan saman kuin sinkku, eikös..

Itse kuulun niihin tulottomiin (itsestä riippumattomista syistä), joten en joudu maksamaan mitään. Kyllä mielestäni silti kaikki tällaiset maksut tulisi katsoa ihmisten tulojen mukaan. Voin kertoa, että nykyinen maksu on aika iso lovi opiskelevan yh:n budjetissa.

[QUOTE="diu";25229844]Kun ei se ole pelkästään television katselu- vero.
Yle -maksuilla meillä on sitoutumaton, julkinen tiedotuskanava, jolla ei ole poliittisia tai taloudellsia intressejä eli voimme luottaa saavamme objektiivista tietoa (tästä voidaan sitten keskustella vielä lisää, mitä se on..) Samalla Yle antaa kanavan suomalaiselle kulttuurille, joka ei ole niin viihteellistä ja mainosmarkkinoille kelpaavaa. Pikkukakkonenkin on juuri saanut jonkin eurooppalaisen lastenkulttuuripalkinnon ja sitähän useimman muksut katsovat.

Mutta joo. Kamalaa kun perheellinen joutuu maksamaan saman kuin sinkku, eikös..[/QUOTE]

Turha koittaa tänne selittää asian monimuotoisuutta kun joka toinen palstalla kykenee käsittämään asioita vain ja ainoastaan itsensä kannalta.

[QUOTE="vieras";25229856]Kyllä mielestäni silti kaikki tällaiset maksut tulisi katsoa ihmisten tulojen mukaan. [/QUOTE]

Ihan kaikkia maksuja ei kuitenkaan pitäisi suhteuttaa tuloihin. Meillä on jo progressiivinen verotus joka tasaa tuloeroja melko pitkälle ja sen lisäksi monia muita tuloihin sidottuja maksuja esim. hoitomaksut. Kun nyt jo pienituloiset joutuvat laskemaan että kannattaako ylipäätään töihin mennä niin pari tällaista tulosidonnaista maksua lisää ja ollaan siinä tilanteessa että matalapalkka-aloilla ei ole työntekijöitä ollenkaan kun ei vaan ole varaa käydä töissä.

Diu, siitä tv-katseluvarosta:

Et ehkä tiedä, mutta sekä sinkut, että kahden huoltajan perheet kannattavat monia hyviä asioita. Todella moni on hyvin epäitsekäs ja olisi valmis maksamaan jos kyse olisi järkevästä asiasta. Mutta telkkarin katsominen on juuri sitä mitä se on, viihdettä.

[QUOTE="diu";25229844]Kun ei se ole pelkästään television katselu- vero.

Mutta joo. Kamalaa kun perheellinen joutuu maksamaan saman kuin sinkku, eikös..[/QUOTE]

Vaikka hyväksynkin tämän veroluonteisen maksun, niin siitä objektiivisesta tiedosta ei aina voi olla niin varma. Kulloinenkin koulutuspoliittinen suuntaus ja toimittajien poliittinen näkemys vaikuttaa kyllä YLE:ssäkin ja on aina vaikuttanut. Nytkin, kun niistä vanhemmista äärikommaritoimittajista on hiljakseen päästy, niin nuoret vihreän aatteen toimittajat ovat ottaneet heidän paikkansa. Se siitä objektiivisuudesta.

On myös jotenkin väärin että minä kustannan maksamillani verovaroilla oopperataloja joissa pyylevät tantat minkkiturkkeineen ja somine pikku kiikareineen käyvät nauttimassa kulttuuripläjäyksensä.

En myöskään haluaisi rahoittaa Kiasmaa ja siellä omituisia häkkyröitä ja juostenkustuja palikka-asetelmia taiteena esitteleviä hippejä jotka elävät apurahoilla joita minä maksan verojen muodossa.

Että kyllä se töllövero on ihan pikkujuttu.

Miksei sitä vaan voida ottaa valtion budjetista, kuten kaikki muukin?
Itse toivoisin telkkaria, mistä maksua vastaan katsoisi ne ohjelmat/tai kanavat mitä itse haluaa.
Tv-maksun olen maksanut aina, vääryys on jos keskituloisella palkansaajalla maksu taas kerran nousee.
Ihan niinkuin nyt kaikki...diesel, sähkö, asuminen, tv:n katsominen, varmaan kohta hoitomaksut jne.
Kohta mun on kannattavampaa ottaa lapset kotihoitoon ja ruveta työttömäksi ku käydä töissä.

Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;25230165:
On myös jotenkin väärin että minä kustannan maksamillani verovaroilla oopperataloja joissa pyylevät tantat minkkiturkkeineen ja somine pikku kiikareineen käyvät nauttimassa kulttuuripläjäyksensä.

En myöskään haluaisi rahoittaa Kiasmaa ja siellä omituisia häkkyröitä ja juostenkustuja palikka-asetelmia taiteena esitteleviä hippejä jotka elävät apurahoilla joita minä maksan verojen muodossa.

Että kyllä se töllövero on ihan pikkujuttu.

Peesi tähän. Lapsettomat maksavat tukea lapsiperheille vaikka eivät hyödy siitä mitään, esimerkkejä on lukuisia.

Juu, tuo objektiivisuus ei ole kovin yksiselitteinen. Totta kai siellä heijastuu ajan kuva ja toimitushan se valitsee mielestään tärkeät poiminnat tapahtumista.

Ja mielestäni uutiset, opetusohjelmat, elävä arkisto yms., eivät ole pelkästään viihdettä.

Sitoutumattomuus vaarantuu kyllä jatkossa jos ja kun maksu-uudistus toteutuu ennustetulla tavalla.

Mä löydän turhempiakin kohteita veroeuroilleni - ei sillä ettei viisaampiakin, mutta koen ylen (koko) tuotannon tärkeänä.

Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;25230165:
On myös jotenkin väärin että minä kustannan maksamillani verovaroilla oopperataloja... Että kyllä se töllövero on ihan pikkujuttu.

Harvassa asiassa toimii tuo perustelu että epäkohtaan ei kannata puuttua koska jossain toisessa asiassa on vielä suurempi epäkohta... Mun mielestä reilua olisi että jos kerran kaikki maksavat niin maksaisivat sitten saman verran. Silloin kukaan ei joutuisi maksamaan tuota 140 euroa.

Mun puolesta koko ylen voisi lakkauttaa.

Varmaan tässäkin tulorajat säädetään taas kerran niin alhaisiksi, että missä tahansa kokopäivätyössä käyvän pariskunnan/perheen maksu on korkein mahdollinen. Näinhän on myös päivähoitomaksun suhteen. Loppupeleissä varmasti kirpaisee keskituloisia kovimmin, kuten kaikissa muissakin maksuissa.

Voiskos niihin tuloihin ottaa huomioon myös menot? Verotuksessahan näkyy esim. maksetut asuntolainan korot.

Ei ne suuret tulot, vaan ne suuret menot. Ja joo, itse ollaan itsemme tähän "jamaan" ajettu.

Joskus vaan tympii, että yrittää ja yrittää - käy töissä josta ei niin pidä, roudaa lapset päivähoitoon ja kitkuttaa sitten palkalla eteenpäin. Itse olen keskituloinen ja miehen palkka menee varmasti ylikin, MUTTA maksaakin sitten veroja vuodessa yhden keskituloisen palkansaajan verran joten käteen ei jää loppujenlopuksi kovinkaan mainittavasti paljon enempää kuin minullakaan.

Että maksetaan nyt sitten työttömien tv:n katselukin. Seuraavaksi varmaan tulee kulttuurivero, että nämä työttömät pääsevät ilmaiseksi oopperaan yms. koska kulttuuri kuuluu kaikille :D

Että maksetaan nyt sitten työttömien tv:n katselukin. Seuraavaksi varmaan tulee kulttuurivero, että nämä työttömät pääsevät ilmaiseksi oopperaan yms. koska kulttuuri kuuluu kaikille :D

Joo, miten olis alkoholivero jokaiselle vakiosti, käytit alkoholia tahi et? Työttömät vois sitten hakea handelista pari pulloa jallua ilmaiseksi kuukaudessa. Matkavero, jotta työttömätkin pääsisivät kerran vuodessa ilmaiseksi kanarialle?

Yhteistyössä