Joko 3-vuotiaalta pitää ottaa potta pois?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja muija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

muija

Vieras
Meillä on juuri 3v. täyttänyt tyttö, ja ollaan saatu kauhisteluja siitä, kun hän edelleen tekee tarpeensa pottaan eikä pönttöön. Itse en ollut ajatellut vielä hätäillä pöntölle siirtymisen kanssa kun kuivaksi oppiminen oli muutenkin työlästä, mutta onko todella niin että 3-vuotias on liian vanha käymään potalla?

Ei minusta liian vanha, mutta 3-vuotias voi hyvinkin käydä jo pöntöllä. Moni mun tutuista on laittanut 2,5-vuotiailta jo potat pois ja kyllä meidänkin 2v käy suurimmaks osaks pöntöllä, lähinnä siks että pääsee itse helpommalla! Etenkin isomman hädän kanssa.. Jos kuivaks oppiminen ollu hankalaa, en kiiruhtais pöntölle siirtymisen kanssa.

Meidän pian 4-vuotias tyttö käy pöntöllä pissalla mutta kakkaa pottaan. Saa siinä kuulemma rennomman asennon :) En ole nähnyt mitään syytä painostaa tyttöä pöntölle asioilleen, eiköhän se itse jossakin vaiheessa jätä pottailun kokonaan

No ei tosiaankaan tarvi. Meidän kolmivuotiasta ei ainakaan päästetä pytylle vielä aikoihin. Kerran kävi ja holahti reiästä sisälle. :) Pienentäjähän poistaisi toki tuon ongelman, mutta lattialle putoamista ei sekään estä..

Esikoinen taisi siirtyä pytylle joskus nelivuotiaana.

Ihan sama. Eipä sillä kiirettä ole. Meillä 4 v tyttö käy kotona pöntöllä (ilman supistajaa), mutta mökillä on potta käytössä, koska ei halua mennä ulkohuussiin.

no onhan se aika iso käymään potalla. eikö lasta ite nolota? kyllä ne tossa iässä yleensä haluaa olla niin isoja niin isoja.

mutta kyllä meillä vielä tytön 4-vuotissynttäreilläkin yksi saman ikäinen lapsivieras marssi kesken herkkujen syömisen muitta mutkitta vessaan, haki itse potan ja väänsi sinne tortut ja vieläpä kailotti minua pyyhkimään. :x

Just tänään esikoinen (3v3kk ) vei potat oravavauvoille. Ei siis aikaisemmin suostunut menemään lainkaan pöntölle. Kaupoissa ym. on ollut pissalla käyminen hankalaa, kun joka paikassa ei pottia ole. Hyvin on tänään pöntöllä kököttänyt. =)

Alkuperäinen kirjoittaja täti:
no onhan se aika iso käymään potalla. eikö lasta ite nolota? kyllä ne tossa iässä yleensä haluaa olla niin isoja niin isoja.

mutta kyllä meillä vielä tytön 4-vuotissynttäreilläkin yksi saman ikäinen lapsivieras marssi kesken herkkujen syömisen muitta mutkitta vessaan, haki itse potan ja väänsi sinne tortut ja vieläpä kailotti minua pyyhkimään. :x

Hyi helkutti! Pitää tuon ikäisen osata jo pöntöllä käydä ja itse pyyhkiä :x

Alkuperäinen kirjoittaja täti:

:laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No ei tarvi ottaa mun mielestä vielä pois, meidän 5-vuotias poika käy välillä jos yöllä herää niin potalla pissalla..

Meillä 5v. tyttö käy potalla, ei suostu pöntölle :o Täytyy vissiin eskariin laittaa potta mukaan :D ( sit vuoden päästä )

Alkuperäinen kirjoittaja Äiti68:
No ei tarvi ottaa mun mielestä vielä pois, meidän 5-vuotias poika käy välillä jos yöllä herää niin potalla pissalla..

Meillä 5v. tyttö käy potalla, ei suostu pöntölle :o Täytyy vissiin eskariin laittaa potta mukaan :D ( sit vuoden päästä )

sitä se kotihoito teettää!!!

Kauhistellaan sitten rauhassa, meillä ei yläkerrassa ole vessaa, ja siellä on 2 makkaria. Pojat 5 ja 7 veet käyttävät illalla / yöllä pottaa huoneessaan, jos on tarvetta käydä vessassa.

Eli ei, minusta 3 vee ei ole liian iso potalle :saint:

Alkuperäinen kirjoittaja apua:

no huhhuh :headwall:

No sanoin yöllä, kun yleensä pissaa seisaaltaan ja öisin on niin väsynyt ja kastelee vielä välillä öisin niin joskus suostuu vaan helpommin pissalle kun vien potan sängyn viereen jos joudun herättämään keskellä yötä kun ei väsyneenä jaksa kävellä vessaan, on kai se parempi että pissaa kun kastelee sänkyyn....

Ihan ymmärrettävää. Yöllä on usein niin tokkurassa, ettei olisi kovinkaan helppo kaahia korkealle pytylle. On varmasti turvallisempaa silloin istahtaa potalle.

Meidän kuopus oppi kuivaksi vasta hieman yli 3v. Siinä teille kauhisteltavaa. B) Minusta 3 v on vielä tosi pieni ja pönttö voi tuntua pelottavalta. Jos lapsi itse on innokas kokeilemaan niin mikäs siinä. Onhan se kivempi kun ei tarvi pottaa pestä mutta turha tehdä asiasta isoa numeroa. Meillä molemmat ovat siirtyneet käymään pöntöllä oma-aloitteisesti n. 3.5 vuotiaina.

No sanoin yöllä, kun yleensä pissaa seisaaltaan ja öisin on niin väsynyt ja kastelee vielä välillä öisin niin joskus suostuu vaan helpommin pissalle kun vien potan sängyn viereen jos joudun herättämään keskellä yötä kun ei väsyneenä jaksa kävellä vessaan, on kai se parempi että pissaa kun kastelee sänkyyn....

jaa.muutenkin jälkeenjäänyt siis.

Alkuperäinen kirjoittaja yök:

Mitäs tekemistä kotihoidolla on yöllisten pissaamisten kans potalle? meidään poika ei ole pelkästään ollut kotihoidossa vaan päiväkodissa oli vuoden kun olin töissä...

jaa.muutenkin jälkeenjäänyt siis.

Et varmaan oo koskaan kuullut yökastelusta... ja tätäkin tapahtuu nykyisin onneksi harvemmin

Mitäs tekemistä kotihoidolla on yöllisten pissaamisten kans potalle? meidään poika ei ole pelkästään ollut kotihoidossa vaan päiväkodissa oli vuoden kun olin töissä...

5v tyttö käy vaan potalla päivin öin ei suostu pöntölle.selkeästi kotihoidettu.ei tarhassa annettaisi ison ämmän pottaan paskantaa.

Näinhän se varmaankin on. Olen kotiäiti ja ylpeä siitä, mutta tyttö on niin pikkiriikkinen, ettei jalat yllä lattiaan vielä pitkään aikaan, palli meillä on mutta hän ei vaan uskalla vielä. Ihmettele sinä siellä aivan rauhassa :D

Yhteistyössä