Jokaisellahan on omat rytminsä, sen ymmärrän, mutta silti en.....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mietin vain
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mietin vain

Vieras
aina voi ymmärtää miten miehellä on unirytmit menneet ihan vinksinvonksin?

Hänellä on jo ollut hyvän aikaa - ainakin vapaalla - sellainen unirytmi, että hän tykkää valvoa yömyöhään (kahteen-kolmeen) asti telkkaria katsellen. Aina ennen hän meni ihan normiaikaan kymmenen - yhdentoista aikaan iltayöstä nukkumaan.

En minä muuten olisi huolissani, mutta kun hän on ns. työnarkomaani, niin välillä mietin, että kuinka kauan hänen kroppansa moista menoa kestää. Nytkin hän on ollut koko talven ja vielä ties' kuinka ja kauan reissuhommissa. Sanoo, että työt hän aloittaa aamulla ja lopettaa vasta noin iltayhdeksän aikaan.

Kun hän sitten on kotona ja täällä lähiseudulla töissä, niin hän silloinkin aamusta aloittaa työt ja kanssa painaa duunia iltaan asti (seitsemään-yhdeksään asti) + usein hän on joko lauantain tai sunnuntainkin töissä.

Voi jaksaa vuosiakin. Riippuu ihan ihmisestä. Pitkät työpäivät kyllä helposti aiheuttaa sen, että vapaa-aikaa joutuu ottamaan yöunista. Jos siis haluaa tehdä vapaa-ajallaan muutakin kuin nukkua.

Mun mies on aina ollut rytmeissään sekaisin, olen jo luovuttanut, että siitä koskaan tulisi säännöllisemmän rytmin ihmistä. Pitkään työtkin olivat sellaisia, että niitä saattoi tehdä aamuyöhön ja nukkui sitten puolille päivin. Välillä saattoi jättää yhden yön välistä kokonaan ja sitten nukkua vaikka 18 tuntia kerralla.

Noin kolmivitosena alkoi vähän rauhoittua, jolloin yli vuorokauden työrupeamat tai muuten vaan valvomisen jäivät pois ja nukkuu nyt sentään pääasiassa yöllä. Mutta yhä valvoo välillä yöllä tosi myöhään ja menee muutaman tunnin unilla ja sitten taas kurotaan univelkaa nukkumalla joku toinen yö tosi pitkään.

Voi jaksaa kauankin. Ja nyt varmaan korostuu valvominen kellojen siirron myötä. Just oli jossain juttua, et kellojen siirto on ihan myrkkyä illanvirkuille. Ja niin se onkin.
Mä valvon kans aina myöhään, ihan sama vaikka tiedän et yöllä tulee herätyksiä, tai et kello soittaa aamulla viiden jälkeen. Aina menee puoleen yöhön ja nyt yhteen kun kroppa huutaa vanhaa kellonaikaa takas.
Tein ennen lapsia yövuoroja paljon ja se oli luksusta, sai valvoa yöt ja nukkua päivät :)

Yhteistyössä