jokaisella on tasan varaa ostaa lapselleen joululahja.

• Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
bud
Alkuperäinen kirjoittaja +:
Minä ostin pojalle ( 1,5v) kirpparilta 3 kirjaa ( muumi, nalle puh) yht. 1.75e ja alesta magneetipalapelin 3e. Viime vuonna annettiin lahjaksi pehmopupu joka oli tullut vaatepaketin mukana huutiksesta. ( ja meidän vuosibrutto on n 70 000)
Tääkin on ihan älytöntä, että ostetaan lapselle vanhaa romua kirpparilta, vaikka rahaa on. Siis että tietoisesti opetetaan lapsi johonkin köyhäilyyn. Kai sitä nyt muutaman kunnon lahjan voi ostaa.

blondi
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Sitäpaitsi sitä ei välttämättä osaa tammikuussa varautua asiaan, jos edellisenä jouluna on ollut kuitenkin toisenlainen tilanne (toinen perheen aikuisista edes töissä).

Mutta joo, turhaan täällä selittelen. Toivoisin että voisin kalenterissa hypätä suoraan sinne tammikuulle, ilman joulua.
Mä en ymmärrä mitä sä selität. Mä olen aina ostanut lahjoja aleista pitkin vuotta rahatilanteesta riippumatta. Hyvätuloisena työssäkävijänäkään en halua heittää rahaa kankkulan kaivoon vaan hyödynnän kaikki tarjoukset.

Alkuperäinen kirjoittaja bud:
Minä ostin pojalle ( 1,5v) kirpparilta 3 kirjaa ( muumi, nalle puh) yht. 1.75e ja alesta magneetipalapelin 3e. Viime vuonna annettiin lahjaksi pehmopupu joka oli tullut vaatepaketin mukana huutiksesta. ( ja meidän vuosibrutto on n 70 000)
Tääkin on ihan älytöntä, että ostetaan lapselle vanhaa romua kirpparilta, vaikka rahaa on. Siis että tietoisesti opetetaan lapsi johonkin köyhäilyyn. Kai sitä nyt muutaman kunnon lahjan voi ostaa.
Siis kirja pitäis ostaa uutena vaikka kirppikseltä löytyis uudenveroisia hyviä kirjoja? Mä vedän oikeesti kohta herneet nenään, prkl. Jos on vielä meitä, joille ympäristöarvot on tärkeitä ja me halutaan että lapsetkin oppis kunnioittamaan luontoa, niin ettekö tee muut vois olla ennemmin kannustavia. Onks se teiltä pois, jos mun lapset ei saa kaikkea uutena kaupan tiskiltä?

En ole muuten ikinä onnistunut ostamaan sellaista krääsää, millä lapsi ei leikkisi....vuodesta toiseen. Ja toisaalta, olen minä kyllä saanut rahaa uppoamaan niihin lahjoihin, mutta legot, brion junarata yms. maksaa paljon.
Ja meillä ei tosiaan kukaan muu osta kuin minä, lapsen isä ja mun äiti hänelle lahjoja. Mun äidiltä ei tule kuin 1-2 lahjaa(läppärii, telkkuu yms...

Itse olen minimituloilla, yh ja pitkällä sairaslomalla. Silti saan ostettua lapselleni hyvät lahjat....kalliita ovat, mutta en osta edelleenkään krääsää.

vieras
Oon kyl samaa mieltä kuin ap. Itse äitiyslomalla ja saan pientä rahaa, kolme muksuu ja mies työttömänä ja paljon ollaan saatu lapsille lahjoja ostettua!Kalliitakin!Viisas aloittaa ajoissa, joulu on joka vuosi samaan aikaan ;) Ei pitäs olla yllätys sekään...

Rollolainen
Alkuperäinen kirjoittaja epistä:
no kyllä varmaan jokainen voi tommosille pienokaisille jotain ostaa, mutta oottakaas kun ne pienokaiset kasvaa ja tulee murkkuikään, kasvaa nekin lahjatoiveet sitä mukaa... on aika kamala olo kun ei voi sille kullalleen ostaa sitä uutta miniläppäriä tai sitä kosketusnäyttöpuhelinta millanen kaverillakin on. ja muita lahjoja on turha edes ostaa, naamasta näkyy se halveksunta kun ei saakaan sitä mitä haluaa
meillä ainkin teineillä on pyyntänä villaskukkia,huppari jafarkut.
tyttö haluaa meikejä.- tuo sun teoriasi ei sii pidä paikkaansa.
LApsetkin voi opettaa siihen että KAIKKEA ei saa, mutta tarpeellista voi saada. ( Onhan meidän lasten paketeissa turhaakin, kuten karamelliä)

F
Alkuperäinen kirjoittaja bud:
Voisitko jotenkin perustella, että MIKSI se on älytöntä? Mielipiteellä, joka heitetään vailla minkäänlaisia perusteluja, ei ole keskustelun kannalta kyllä minkäänlaista arvoa. Miksi on älytöntä opettaa lapselleen ekologisia arvoja? Miksi on älytöntä kasvattaa lapsi arvostamaan muuta, kuin upouutta ja kallista materiaa? Pitäisikö hyvätuloisten siis opettaa lapsille, että kun on millä mällätä niin rahaa kannattaa käyttää ihan vaan käyttämisen ilosta, vaikka halvemmallakin saisi? Miksi on älytöntä opettaa lapsille, että tavaran korkea hinta ei ole mikään itseisarvo?

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Rollolainen:
Alkuperäinen kirjoittaja epistä:
no kyllä varmaan jokainen voi tommosille pienokaisille jotain ostaa, mutta oottakaas kun ne pienokaiset kasvaa ja tulee murkkuikään, kasvaa nekin lahjatoiveet sitä mukaa... on aika kamala olo kun ei voi sille kullalleen ostaa sitä uutta miniläppäriä tai sitä kosketusnäyttöpuhelinta millanen kaverillakin on. ja muita lahjoja on turha edes ostaa, naamasta näkyy se halveksunta kun ei saakaan sitä mitä haluaa
meillä ainkin teineillä on pyyntänä villaskukkia,huppari jafarkut.
tyttö haluaa meikejä.- tuo sun teoriasi ei sii pidä paikkaansa.
LApsetkin voi opettaa siihen että KAIKKEA ei saa, mutta tarpeellista voi saada. ( Onhan meidän lasten paketeissa turhaakin, kuten karamelliä)
Jessus, sun lapset ei todella osaa edes pyytää kalliita lahjoja, luuletko ettei heille kelpaisi miniläppärit ja mp3 soittimet :eek:
ei se ole opettamisesta kiinni, vaan siitä, mitä haluaa lapsilleen antaa!

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Joopanoo:
En ole muuten ikinä onnistunut ostamaan sellaista krääsää, millä lapsi ei leikkisi....vuodesta toiseen. Ja toisaalta, olen minä kyllä saanut rahaa uppoamaan niihin lahjoihin, mutta legot, brion junarata yms. maksaa paljon.
Ja meillä ei tosiaan kukaan muu osta kuin minä, lapsen isä ja mun äiti hänelle lahjoja. Mun äidiltä ei tule kuin 1-2 lahjaa(läppärii, telkkuu yms...

Itse olen minimituloilla, yh ja pitkällä sairaslomalla. Silti saan ostettua lapselleni hyvät lahjat....kalliita ovat, mutta en osta edelleenkään krääsää.
Avustaako äitisi teitä muuten kuin jouluna? Aika kalliita joululahjoja ainakin antaa.

Yhteistyössä