Joka vuosi äitienpäivänä ihmettelen samaa asiaa

plm
Pakko sanoa että olen ap:n kanssa aivan samaa mieltä.
Toki on ihan kunnioitettavaa kasvattaa iso lauma lapsia ja arvostan kyllä kotiäitejä mutta onko se tosiaan ainoaa palkitsemisen arvoista äitiyttä?

Alkuperäinen kirjoittaja höpsis täs taas;23728515:
tuosta listasta taisi puuttua mainitsemani apulaisylilääkäri
Sanoinhan että lista ei ollut tältä vuodelta.

Sellainen käsitys minulla on että palkinto tulee/voi tulla kasvatustyöstä tai lasten hyväksi tehdystä työstä ammatissa/vapaaehtoistyössä... tai yleensä kai kokonaisuudesta.

"noh"
Musta olisi tärkeää meidän kaikkien muistaa, että nuo äidit valikoidaan meidän lapsien ehdotuksista. Kuka tahansa voi ehdottaa omaa 40 vuotta täyttänyttä äitiään arvomerkin saajaksi. Lautakunta ei ole asettanut mitään lapsilukua ja kotiäitivuosia arvomerkiin ehdoksi, vaan esittää tietyn määrän tulleista ehdotuksista presidentille palkittavaksi.

hmph
[QUOTE="vieras";23728481]No työäideillä on "lastenhoitajat" työajaksi. Kyllä se lastenhoito on sitä raskainta työtä. Ja puhuin tässä kommentissani alunperin siitä, että kymmenen lapsen äiti tekee enemmän työtä lasten suhteen kuin vaikka neljän lapsen äiti.[/QUOTE]

Kun kotiäidit on kotona lasten kanssa, työäidit on töissä. Kun työäiti palaa kotiin hän on kotona lasten kanssa ihan niin kuin kotiäitikin. En näe tässä nyt kauheesti eroa...?

Joo, kymmenen äiti tekee enmmän töitä kotitöiden eteen kuin neljän äiti, mutta miksi tuota omaa vapaa valintaa täytyy jollain palkinnolla muistaa? Onko se lasten määrä jokin saavutus?

"noh"
miten tuohon voi jonku ilmoittaa, pitääkö olla perustelut?
Sosiaali- ja terveysminiteriöllä on mun mielestä joku kaavake ja myös MLL:n kautta voi löytää tiedon kuinka ilmoittaminen tapahtuu. Kyllä kaikenlaisia tietoja tarvitaan ja ehdokkaiden taustat tutkitaan. Päivän radiouutisen mukaan juuri tämä taustojen selvittäminen voi tuntua omaisista työläältä, kun lopputulosta ei kuitenkaan voi tietää. Uutisissa sanottiin, että lopullinen päätäntävalta on presindentillä ja sosiaali- ja terveysministeriö toimii esikarsijana ja esittelijänä.

"tytti"
Saipahan sellainenkin äiti tänä vuonna mitalin, joka ei itse ollut omia biologisia lapsia saanut vaan oli adoptoinut 3 lasta ulkomailta! Aivan varmasti on hänkin mitalinsa ansainnut! Rankat lapsettomuushoidot hän oli läpikäynyt ja lopulta pääsi äitiydestä nauttimaan adoption avulla.

"vieras"
Tänään oli aamulehdessä juttu jostain perheestä joiden omat 3 lasta olivat jo aikuisia ja kotoa pois muuttaneita. Alkoivat sijaispeheeksi neljälle lapselle joiden vanhemmat olivat kuolleet puolen vuoden välein. Nämä nykyiset sijaislapse oltai ehkä erotettu toisistaan ja siksi alkoivat heille sijaisperheeksi.
Perheen äiti sai kunniamaininnan.

En ole asiaa tuolta kantilta ajatellut. Oon luullu että pääsyvaatimuksena on iso liuta lapsia.
Mutta onhan se niinkin että jos niitä lapsia on vaikka kymmenen (tai enemmänkin) niin johan ne isommat on laitettu vahtimaan niitä pienempiään. ei se äiti oo jokaista taluttanu kouluun ja koulusta vuositolkulla vaan kyllä ne on kulkenu sisarusten kanssa. Ja muutenkin ovat hoitaneet toisiaan.

kysymys
sitähän voi miettiä siltä kantilta, että mikä on äitiydessä palkittavan arvoista. Minusta suurperheen äidit, vielä jos yhdistää huippu-uraan tai yrittäjyyteen jne. Tai just nämä sijaiäidit, adoptioäidit yms. Se ei äitinä siitä parempaa tee mutta on nähnyt enemmän vaivaa äitiyden saralla.

Tän päivän Aamulehdessä oli juttua siitä yhdestä tänään merkin saaneesta ja täytyy sanoa, et kyllä se mun mielestä on sen mitalin ansainnut. Oli ottanut hoitaakseen neljä perhetutun lasta, kun niiden vanhemmat oli kuolleet, jottei niitä lapsia tarvinnu erottaa toisistaan, vaan saavat edelleen kasvaa sisaruksina. Ei siis mikään sukulainen tai edes niin läheinen perhetuttu entuudestaan.

"vieras"
mutta toisaalta ei-kotiäidit tekee kotihommien/lastenhoidon lisäks myös palkallista työtä,että en nyt ihan samaa mieltä ole tosta,että kotiäidit tekee enemmän töitä :rolleyes:
Mutta kotiäidit tekevät enemmän äitiydentyötä, työtä lapsilleen. Se on eräänlaista omistautumista ja työelämän tietoista sivuttamista pois perheen tieltä. En toki tarkoita, että kaikki kotiäidit tekee aina sen tietoisesti tai on hyviäkään. aivan varmasti on niitäkin kotiäitejä, joissa lapset on heitteillä ja vailla tarvitsemaansa. Mutta toivon, että palkitut äidit ovat juuri niitä omistautuneita kotiäitejä, jotka on huolella lapset itse kasvattanut ja hoitanut kunnolla, rakkaudella :).

peesi
[QUOTE="vieras";23728886]Mutta kotiäidit tekevät enemmän äitiydentyötä, työtä lapsilleen. Se on eräänlaista omistautumista ja työelämän tietoista sivuttamista pois perheen tieltä. En toki tarkoita, että kaikki kotiäidit tekee aina sen tietoisesti tai on hyviäkään. aivan varmasti on niitäkin kotiäitejä, joissa lapset on heitteillä ja vailla tarvitsemaansa. Mutta toivon, että palkitut äidit ovat juuri niitä omistautuneita kotiäitejä, jotka on huolella lapset itse kasvattanut ja hoitanut kunnolla, rakkaudella :).[/QUOTE]

Juuri näin. Jos tekee 8 lasta, niin se aika on pois sitten siitä työelämästä.
Jos on vähemmämn lapsia, ehtii helpommin saada ansioita ja "mitaleita" ja arvostusta työelämässä. Jos on monta lasta, niin ei ei voi panostaa työhön ja saada sillä saralla arvostusta.
Ja toki on niitä monen lapsen äitejä, jotka eivät kasvata, hoida tai panosta lapsiin. Aivan kuten on huonoja pienen perheen vanhempiakin.

Fleur de la Cour
Mä olen aina miettinyt samaa, en voi käsittää näitä ansiomerkkejä. Mikä ansio se muka on, että on monen lapsen äiti, sehän todistaa vaan, että on levitellyt jalkojaan lapsenhankkimistarkoituksissa enempi. Ei äitiys ole mikään meriitti mitä pitäis muutenkaan enempi jalustalle nostaa, tai ylipäätään mitään äitiyksiä vertailla keskenään.

kysymys
[QUOTE="vieras";23728886]Mutta kotiäidit tekevät enemmän äitiydentyötä, työtä lapsilleen. Se on eräänlaista omistautumista ja työelämän tietoista sivuttamista pois perheen tieltä. En toki tarkoita, että kaikki kotiäidit tekee aina sen tietoisesti tai on hyviäkään. aivan varmasti on niitäkin kotiäitejä, joissa lapset on heitteillä ja vailla tarvitsemaansa. Mutta toivon, että palkitut äidit ovat juuri niitä omistautuneita kotiäitejä, jotka on huolella lapset itse kasvattanut ja hoitanut kunnolla, rakkaudella :).[/QUOTE]

Nimenomaan. Jollekin siitä voi tulla alemmuuskompleksi mutta miksi ei myös äitiydentyötä tehneitä voisi palkita. Se on niin mitätöntä?

"vieras"
Ennenhän lasten lukumäärä on ollut tärkein peruste kunniamerkin myöntämiselle.Kai sitä sodan jälkeen haluttiin näin kannustaa lasten hankintaan. Lasten määrä on helppo peruste, sen kun näkee kaikki. Paljon vaikeampi sitä on muuten arvioida, miten joku on kasvattajana onnistunut.

"heh"
Mä olen aina miettinyt samaa, en voi käsittää näitä ansiomerkkejä. Mikä ansio se muka on, että on monen lapsen äiti, sehän todistaa vaan, että on levitellyt jalkojaan lapsenhankkimistarkoituksissa enempi. Ei äitiys ole mikään meriitti mitä pitäis muutenkaan enempi jalustalle nostaa, tai ylipäätään mitään äitiyksiä vertailla keskenään.
Heh. Nostetaan vaan jalustalle ja ihaillaan niitä, jotka eniten juoksevat rahan perässä ja joilla on eniten mammonaa? Niinhän ihmiset nykyään tekevät.

mitä sinä arvostat? Minä arvostan kunnollisuutta. Että on kunnollinen ihminen. Kunnioittaa muita, ei puhu kenestäkään pahaa...

Mitä pahaa on siinä, jos äitiydentyölle antautuneita kerran vuodessa palkitaan.

"vieras"

Mutta miten määritellään, että esim. joku kahdentoista lapsen äiti on ansainnut mitalin, mutta toinen ei. Kun eivät kaikki suurperheiden äidit saa mitalia.

Kysymys
[QUOTE="heh";23728954]Heh. Nostetaan vaan jalustalle ja ihaillaan niitä, jotka eniten juoksevat rahan perässä ja joilla on eniten mammonaa? Niinhän ihmiset nykyään tekevät.

mitä sinä arvostat? Minä arvostan kunnollisuutta. Että on kunnollinen ihminen. Kunnioittaa muita, ei puhu kenestäkään pahaa...

Mitä pahaa on siinä, jos äitiydentyölle antautuneita kerran vuodessa palkitaan.[/QUOTE]

Samaa mieltä. Minusta on ansiokasta jos on 10 lasta ja tehnyt työnsä hyvin ja kasvattanut kunnollisia ihmisiä. Miksi ihmeessä se ei olisi palkittavaa?

Fleur de la Cour
[QUOTE="heh";23728954]Heh. Nostetaan vaan jalustalle ja ihaillaan niitä, jotka eniten juoksevat rahan perässä ja joilla on eniten mammonaa? Niinhän ihmiset nykyään tekevät.

Mitä pahaa on siinä, jos äitiydentyölle antautuneita kerran vuodessa palkitaan.[/QUOTE]

Ja sun mielestä vaihtoehto oli sitten rahan perässä menevät ihmiset, et ajatellut, että välissä on mitään muuta? Edelleenkään en tajua sitä miksi äitiyttä arvioidaan, nostetaan jalustalle joitakin äitejä ja jaetaan niille ansiomerkkejä? Vaikka nyt on trendi muuttunut niin, että yksinhuoltajiakin joukkoon huolitaan niin aina on piirteenä se, että ansiollista on kun on monen lapsen äiti. Äitiys ei ole asia, jota pitäisi kilpailuttaa ja toi ansiomerkkijuttu nyt vaan lipsahtaa sellaisen arvioinnin puolelle, joka saa piirteitä äitiyden kilpailuttamisesta, niin sanotusta äitiparemmuudesta. Minusta äitiys on tärkeä asia, mutta ei sellainen meriitti, jota pitäisi sen enempää korostaa missään. Eikä äitiys ole yhtään sen enempää työtä kuin joku vaimouskaan.

"heh"
Ja sun mielestä vaihtoehto oli sitten rahan perässä menevät ihmiset, et ajatellut, että välissä on mitään muuta? Edelleenkään en tajua sitä miksi äitiyttä arvioidaan, nostetaan jalustalle joitakin äitejä ja jaetaan niille ansiomerkkejä? Vaikka nyt on trendi muuttunut niin, että yksinhuoltajiakin joukkoon huolitaan niin aina on piirteenä se, että ansiollista on kun on monen lapsen äiti. Äitiys ei ole asia, jota pitäisi kilpailuttaa ja toi ansiomerkkijuttu nyt vaan lipsahtaa sellaisen arvioinnin puolelle, joka saa piirteitä äitiyden kilpailuttamisesta, niin sanotusta äitiparemmuudesta. Minusta äitiys on tärkeä asia, mutta ei sellainen meriitti, jota pitäisi sen enempää korostaa missään. Eikä äitiys ole yhtään sen enempää työtä kuin joku vaimouskaan.
Jos työpaikalla jaetaan ansiomerkkejä, niin saako ansiomerkin se, joka tekee töitä 1 tunnin viikossa? Vai se, joka tekee 8 tunnin lisäksi vielä ylitöitäkin?

Jos äitiydestä halutaan palkita, niin on aivan luonnollista että ne ovat etusijalla, jotka antavat elämästään toisten kasvattamiseen esim. 30 vuotta 3 vuoden sijasta. 30 vuotta sapuskaa pöytään suurelle määrälle lapsia, vuosikymmeniä vanhempainvartteja, kirjanpäällystämisiä, lääkäreitä, neuvoloita niin että päässä humisee.

ja ei, en ole suurperheen äiti, minulla on 2 lasta. Oma pää ei riittäisi useampaan, juuri ja juuri menee 2. Yhden lapsen äitinä kuvittelin, että se on sama onko niitä 10 vai 1.

Ja tottakai äitiys on kovaa hemmetin kovaa duunia.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Kärppänä heinälatoon;23728883:
Tän päivän Aamulehdessä oli juttua siitä yhdestä tänään merkin saaneesta ja täytyy sanoa, et kyllä se mun mielestä on sen mitalin ansainnut. Oli ottanut hoitaakseen neljä perhetutun lasta, kun niiden vanhemmat oli kuolleet, jottei niitä lapsia tarvinnu erottaa toisistaan, vaan saavat edelleen kasvaa sisaruksina. Ei siis mikään sukulainen tai edes niin läheinen perhetuttu entuudestaan.
Luin tuon saman.

Yhteistyössä