Joka päivä pitäis tulla kakka

Kävimme eilen 3-vuotislääkärintarkistuksessa, kuunteli sydämen ja keuhkot ja katsoi korvat yms. pientä. Minua ihmetytti, kun hänen mielestään tämän ikäiseltä pitäisi tulla kakka joka päivä ja neuvoi lisäämään Levolacia 5 ml:sta kymmeneen. Meillä ei ole tullut kakka kuin ehkä n. 3 kertaa viikossa, koska tyttömme ei halua syödä aina puuroa tai leipää joka päivä. Leseitä ei syö jogurtin seassa. Lääkäri suositteli myös pähkinöitä ja kuivahedelmiä, koska tyttömme ei tykkää syödä luumuja tai rusinoita. Olen luullut, että ei sen kakan tarvitsisi joka päivä tulla, mutta nyt on yritettävä sitten näin. Miten teillä muilla ?

Jos kakkaamisen kanssa ei ole ongelmia silloin kun se kakka tulee, en minäkään ymmärrä miksi sen kakan olisi tultava joka päivä. Jos vatsa on kovalla ja kakkaaminen sattuu, niin silloin on paikallaan pehmentää ulostetta.

2v kuopukseni kakkaa myös yleensä joka toinen päivä, mutta koska se ei ole lasta mitenkään haitannut, en ole ollenkaan ajatellut sen olevan epänormaalia.

MARJA K:
Osta kokeeksi PILTTI PÄÄRYNÄSOSETTA tytöllesi. Se on meillä se taikasauva, millä saadaan aina vatsa pehmeämmäksi, ei meilläkään 3.5-vee tyttö syö luumuja tai rusinoita. Mut tuo sose auttaa AINA!!

No me on annettu nyt aamuisin 15 ml Levolacia ja sitten illalla Laxoberonia jotain 7 tippaa. Jos ei pariin päivään tule kakkaa ja valittaa itse, että pyllyyn koskee eikä syö, niin annamme peräruiskeen. Selvästi syö paremmin mitä paremmin suoli toimii. On tämä nyt melkoista vahtimista ja tasapainoilua, että mitä hän syö ja milloin on tullut kakka, mutta mitäs tässä muuta voi tehdä.. Hän on siis päivät perhepvhoitajalla ja joskus illalla/viikonloppuna mummolassa, niin pitää kysellä tarkkaan eri puolelta näitä hommia..

ikiliikku
Alkuperäinen kirjoittaja MarjaK:
Kävimme eilen 3-vuotislääkärintarkistuksessa, kuunteli sydämen ja keuhkot ja katsoi korvat yms. pientä. Minua ihmetytti, kun hänen mielestään tämän ikäiseltä pitäisi tulla kakka joka päivä ja neuvoi lisäämään Levolacia 5 ml:sta kymmeneen. Meillä ei ole tullut kakka kuin ehkä n. 3 kertaa viikossa, koska tyttömme ei halua syödä aina puuroa tai leipää joka päivä. Leseitä ei syö jogurtin seassa. Lääkäri suositteli myös pähkinöitä ja kuivahedelmiä, koska tyttömme ei tykkää syödä luumuja tai rusinoita. Olen luullut, että ei sen kakan tarvitsisi joka päivä tulla, mutta nyt on yritettävä sitten näin. Miten teillä muilla ?
että riittää kun kerran tai pari viikossa kakkaa.

meillä myös ollut tuota kakka ongelmaa. tyttö nyt 3 vuotta. kakan panttailut alkoi varmaan jo 1.5 vuotiaana ja on jatkuneet tänne asti, nyt kuitenkin tilanne jo parempi. Annetaan movicol junioria aina tarvittaessa, siihen saatiin lastenlääkärin määräämä resepti. Meillä oli käytössä myös alkuun levolac, duphalac ja joskus oli laxoberon tippoja. ollaan jouduttu turvautumaan myös mikrolaxiin parikin kertaa. lastenlääkäri vaan totesi ettei niitä peräruiskeita kun vaan ihan viimesenä vaihtoehtona. nyt on vasta oppinut tekemään kakan pottaan. ei meinattu vaipoista päästä ollenkaan. tyttö ei suostunut tekemään kuin vaippaan kakan. neuvolassa sanoivat että oppii ajallaan potalle ja nyt on sen oppinut ja mikäs sen ihananpaa kun se että tyttö huutaa että pyyhkimään ja on iloissaan!! kakkiminen ei enää kivuliasta! on se ollutkin kauheaa välillä!

Meillä esikoinen (kohta 3v.) kakkaa noin pari kertaa viikossa. Meillä ehkä on joskus ongelmana pojan kova maha, on ollut syntymästä saakka. Toisinaan tarvii tukea (halausta) samalla kun on kakalla, mutta enää kakka ei tule itkien. Mä olen tosi tyytyväinen että maha pehmentynyt itsestään ja että kakka tulee jo useamman kerran viikossa. Vastasyntyneenä oli helposti reilun viikon taukoja ja silloin kakka piti pakottaa tulemaan, kun alkoi käymään pienen mahalle. Tilanne alkoi helpottumaan kun 5kk iässä alkoi tulemaan muutakin kuin maitoa mukaan ruokavalioon ja tuolloin poijan kakatin potalla (oli siinä tuettuna mun sylissä). Pojalla kakka kun oli niin kovaa, niin ei saanut sitä tehtyä vaippaan, onneksi pottaan alkoi onnistua ja kakkaamis väliksi muodostui noin kerran viikossa, ilman tuskaa.

Mä en voisi kuvitella että meidän poika tekisi kakan joka päivä. Jokainen lapsi on tässäkin asiassa yksilöllinen.

Ei meillä joka päivä kakata, ei tyttö eikä äiti- isin suolentoimintaa en ole tiedustellut.
Mielesttäni on välillä ihan normaalia että ei kakkaa ja joku päivä voi tulla useammat. Kunhan ei itse siitä kärsi.

Ei se muuten haittaa, mutta nyt syökin aika huonosti ja ehkä johtuu siitä, että pelkää kakkimista.. Usein menee monta päivää, ettei saa kakkaa tehtyä, vaikka on annettu noita tippoja joka päivä. Mutta kun ei häntä pakolla saa syömään !! Ymmärtäisivätpä meidän mummotkin tämän, ovat jo viemässä erikoislääkärille, vaikka me on kerrottu mitä terveyskeskuslääkäri meille neuvoi... :( Me vanhemmat emme siis osaa edes ruokkia lastamme oikein..

Yhteistyössä