Joka kymmenes odottavista äideistä sauhuttelee

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nipsukka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Nipsukka

Aktiivinen jäsen
29.04.2005
6 356
0
36
Joka kymmenes odottavista äideistä sauhuttelee
Helsinki
Julkaistu: 15.12. klo: 16:34
Päivitetty: 15.12. klo: 16:37

Odottavat äidit eivät usein onnistu lopettamaan tupakointia, vaikka huono omatunto kolkuttaa takaraivossa. Jopa reilu kymmenesosa odottavista äideistä sauhuttelee vielä raskauden loppumetreillä, käy ilmi Stakesin tuoreesta tutkimuksesta. Naistenklinikan erikoislääkärin Mika Nuutilan mukaan luku on pysynyt samana jo vuosia, vaikka valistusta tulee joka tuutista.

- Suomalaisista naisista tupakoi joka viides ja raskaana olevista yli joka kymmenes, joten eivät he hirveästi tupakointia vähennä tullessaan raskaaksi, Nuutila sanoo.

Naistenklinikalla työskentelevä Nuutila on tutkinut raskauden ja tupakoinnin yhteyttä. Hänen mukaansa tupakointi voi hidastaa sikiön kasvua, lisätä keskossynnytyksen ja istukan ennenaikaisen irtoamisen riskiä. Myös imeväiskuolleisuus ja kätkytkuolemat ovat yleisempiä tupakoivien äitien lapsilla.

- Raskaana saa käyttää vaikka nikotiinilaastareita ja purukumia, jos niistä on apua. Sekin on parempi kuin tupakka, Nuuttila sanoo.

STT

Vaan minkäs teet.
Mä luulen että jos olis ihan faktaa siitä että tupakointi ihan selkeästi aiheuttaa esim. kätkytkuolemia niin sen pelossa jäisi ainakin osalta ne röökit polttamatta.
Mutta kun se "vaan" voi/saattaa lisätä tai aiheuttaa noita tekstissä mainittuja asioita niin osalla on kentis vähän hällä väliä-meininki sitten.

"- Suomalaisista naisista tupakoi joka viides ja raskaana olevista yli joka kymmenes, joten eivät he hirveästi tupakointia vähennä tullessaan raskaaksi, Nuutila sanoo. "

Tämä oli ihan ihme kommentti... Mistä tuo ukko tietää vaikka se tupakoiva äiyi vähentäisi tupakat 30kpl:sta 5kpl/pvä, tupakoi se edelleen mutta huomattavasti vähemmän...

Alkuperäinen kirjoittaja vicy:
"- Suomalaisista naisista tupakoi joka viides ja raskaana olevista yli joka kymmenes, joten eivät he hirveästi tupakointia vähennä tullessaan raskaaksi, Nuutila sanoo. "

Tämä oli ihan ihme kommentti... Mistä tuo ukko tietää vaikka se tupakoiva äiyi vähentäisi tupakat 30kpl:sta 5kpl/pvä, tupakoi se edelleen mutta huomattavasti vähemmän...

Jahas..niin onhan se hyvä että saa lapsi vähän vähemmän myrkkyä kuin normaalisti sais...

Niin ne kätkytkuolemat ovat riski myös siksi kun joidenkin tutkimusten mukaan lapsen hermosto ei ole kehittynyt täysin! Ja kaikkien tutkimusten mukaan tupakointi raskausaikaan vaurioittaa hermoston kehitystä.

Toki niitä kätkytjuttuja tapahtuu ei tupakoivillakin. Mutta tilastojen mukaan moninkertaisesti tupakoivilla.

Äiti ( tpakoiva ) pitää omia 2 - 3 vk kestäviä nikkoja pahempana lapselle.... kuin kätkytkuolema ja vammautumisriskiä. Hmmm...
Joo onhan se raivaro tooooosi paha juttu....

Alkuperäinen kirjoittaja ei tupakoiva:
Niin ne kätkytkuolemat ovat riski myös siksi kun joidenkin tutkimusten mukaan lapsen hermosto ei ole kehittynyt täysin! Ja kaikkien tutkimusten mukaan tupakointi raskausaikaan vaurioittaa hermoston kehitystä.

Toki niitä kätkytjuttuja tapahtuu ei tupakoivillakin. Mutta tilastojen mukaan moninkertaisesti tupakoivilla.

Äiti ( tpakoiva ) pitää omia 2 - 3 vk kestäviä nikkoja pahempana lapselle.... kuin kätkytkuolema ja vammautumisriskiä. Hmmm...

Ei ole mikään "moninkertainen riski". Myös mahallaan nukuttaminen ja liian korkea huonelämpötila lisää riskiä.

Joo-o..kyllä ne nikkikset vie voiton lapsen myrkyttömyydeltä. Onhan se ihan hirveetä kun ÄITI kärsii myrkkyjen vieroitusoireista että hyvä vaan että ei lopetakaan.

Itse lopetin kymmenen vuoden tupakoinnin jälkeen sillon kun sain tietää että olen raskaana..Mutta esim. neuvolassa ei sanottu tuosta asiasta mitään ja nytkin aina kysytään että monta tupakkaa olet polttanut ja kun sanon "en yhtään",ei siihen sanota mitään takaisin.Ei minua siitä tarvitse kehua mutta se että asiasta ei sanota mitään antaa kuvan siitä että asia on yhden tekevä.
Eli siis pointtini oli että neuvolassa voitaisiin vähän enemmän puuttua asiaan..

Alkuperäinen kirjoittaja Myös ei tupakoiva:

Joo-o..kyllä ne nikkikset vie voiton lapsen myrkyttömyydeltä. Onhan se ihan hirveetä kun ÄITI kärsii myrkkyjen vieroitusoireista että hyvä vaan että ei lopetakaan.

näin ihanan itsekkäitä ovat nämä nykyajan mammelit. Minä nauran aina kippurassa kun kuulen, ettei se vielä vaikuta mitään kun polttaa sen kymmenen tupakkaa päivässä Huoh

Alkuperäinen kirjoittaja misStar:
Itse lopetin kymmenen vuoden tupakoinnin jälkeen sillon kun sain tietää että olen raskaana..Mutta esim. neuvolassa ei sanottu tuosta asiasta mitään ja nytkin aina kysytään että monta tupakkaa olet polttanut ja kun sanon "en yhtään",ei siihen sanota mitään takaisin.Ei minua siitä tarvitse kehua mutta se että asiasta ei sanota mitään antaa kuvan siitä että asia on yhden tekevä.
Eli siis pointtini oli että neuvolassa voitaisiin vähän enemmän puuttua asiaan..

neukkarin täti sanoi että hyvä kun pysyit lopettamaan tupakanpolton. Siis hän siis oikein kannustavasti sanoi sen ja kyllä se tuntui hyvältä:)

Alkuperäinen kirjoittaja tipitii:

näin ihanan itsekkäitä ovat nämä nykyajan mammelit. Minä nauran aina kippurassa kun kuulen, ettei se vielä vaikuta mitään kun polttaa sen kymmenen tupakkaa päivässä Huoh

Se on kun ei nähdä maailmaa muiden silmin vain se oma itse on tärkein.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja tipitii:

Se on kun ei nähdä maailmaa muiden silmin vain se oma itse on tärkein.

Myös alkoholistit ja narkkarit tai peli- ja seksiriippuvaiset eivät "vaan lopeta" perheensä takia, koska pitevät itseään tärkeimpänä? Siitäkö se vaan johtuu :) ? Kaikki riippuvuudethan voi heti lopettaa kun haluaa, eikö?

Yhteistyössä