Johtuuko tälläinen käytös siitä, että kotioloissa jotain vialla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Lapseni salailee asioita ja valehtelee. En oikein tiedä mitä tehdä, lapsen kanssa on keskusteltu, mutta tuloksetta. Hän ottaa nokkiinsa, suuttuu ja itkee asian vuoksi. Alkaa vielä minua jostain syyttämään.

Yksi poika tykkää hänestä ja olen melko varma, että tyttö vain esittää tykkäävänsä takaisin, mutta oikeasti haluaa vain hyötyä pojasta.

Äskettäin just huomasin, että lapsi meni vaatehuoneeseen, laittoi oven kiinni ja ehdin näkemään jotain ylimääräistä hänen paitansa alla.

Oli siis tiukka paita päällä ja ihan selkeästi oli sinne alle jotain työntänyt. Mitä hittoa, niin en tiedä. Ja lähti kaverinsa kanssa ulos.

Löysin myös rintsikat hänen laukustaan. (Ja ei en tutkinut hänen laukkuaan, vaan lainatakseni otin yhden tavaran ja näin löysin rintsikat)

En ole koskaan huomannut, että pitäis rintsikoita, kun eihän se sellasia vielä tarvitsekaan. Selitti, että on kaverin kun lainas sen laukkua.

Huoh, ihan sama, voin ostaaki hänelle rintsikat jos niitä haluaa käyttää. Ei ole iso juttu, mutta voi että hän nolostuu kaikista asioista mitä saan selville.

Oon selittänyt, että oon ihan ok tyyppi, mulle voi kertoa asiosta. Noi rintsikka ja poikaystävä asiat niin en mä niistä suutu. Mutta ois kiva, ettei mulle valehdeltais päin naamaa.

Hän ei halua siis kertoa mulle mitään että olis poikaystävä tai poika kenestä tykkää tai jotain juttua, piilottelee tavaroita mitä ostanut/varastanut/löytänyt. Mistä minä tiedän!? On jäänyt niin monesti valheesta kiinni, että luotto mennyt.

Ja jotkut vaan niin pieniä asioita mistä valehtelee. Minkä takia? En suuttuis, mutta valehtelu ärsyttää niin paljon.

Tulee välillä itku kun mun rakas lapsi on valehtelija. Ja vaikka miten mä juttelen, ei tule loppua. Oon sanonut et rakastan, halaan ja sovitaan ettei valehdella toisillemme. Mutta ei se lopu ikinä, lapsi ei halua olla mulle rehellinen, pimittää asioita ja valehtelee. Kiitos lapsi, kai mä ansaitsen tän.

Älä ihmeessä tenttaa lastasi ellei olla mitään huolestuttavaa käytöstä. Olet itsekin ollut lapsi ja nuori, eikä aikuisten kesken halua jakaa kaikkea.

Älä ihmeessä tenttaa lastasi ellei olla mitään huolestuttavaa käytöstä. Olet itsekin ollut lapsi ja nuori, eikä aikuisten kesken halua jakaa kaikkea.

Enhän nytkään sanonut mitään, vaikka jotain oli laittanut paidan alle. En ole edes tutkinut huonetta, vai pitäiskö?

Jotenkin vaan ärsyttää tuo lapsen käytös. Kai sitä on vaan kestettävä tuo valehtelu ja asioiden pimittäminen. Jos tekee hänet onnelliseksi tuollainen naurettava salaperäinen elämä.

enempää taustoja tietämättä vaikea auttaa muuten, mutta entä jos lakkaisit painostamisen ja ksyelemisen. Tee lapselle selväksi, että saa puhua , jos haluaa mutta ei ole pakko.

toisaalta, kuulostaa vähän hassulta puheelta, että lapsesi tahtoisi hyötyä jostain pojasta, niin nuori lapsi, ettei edes tarvi rintsikoita, mutta silti ajattelet hänestä noin pahasti?

[QUOTE="vieras";24565557]enempää taustoja tietämättä vaikea auttaa muuten, mutta entä jos lakkaisit painostamisen ja ksyelemisen. Tee lapselle selväksi, että saa puhua , jos haluaa mutta ei ole pakko.

toisaalta, kuulostaa vähän hassulta puheelta, että lapsesi tahtoisi hyötyä jostain pojasta, niin nuori lapsi, ettei edes tarvi rintsikoita, mutta silti ajattelet hänestä noin pahasti?[/QUOTE]

No eikö tämä kuulosta siltä? Poika: tykkäätsä vielä musta, lapsi: joo mut annatko/lähetätkö sitä ja tätä

Mihis niitä rintsikoita tarvii jos rinnat ei vielä kehittynyt?

Minulle tuli tunne, että tapasi ilmaista asioista paljastaa sinusta sen, ettet ole ehkä niin tasapainoinen?
Tuohan on ihan normaalia käytöstä teiniltä, miksi se on edes ongelma? Mitään pahaa ei ole tapahtunut.
Epäkypsältäkin jotenkin kuulostat, oletko tullut todella nuorena äidiksi?
Kuulostaa ettet tiedä miten olla oman lapsen kanssa....Outoa...

Minkä ikäisestä tytöstä on kyse? Mielestäni vanhemman tehtävä on olla perillä alaikäisen lapsensa tekemisistä. Onko sinulla ap huono itsetunto? Jotenkin kuulostaa siltä että lapsesi on kävellyt ylitsesi. Muista että sinä olet se aikuinen ja sinulla vastuu siitä mitä lapsesi puuhailee. Toisaalta esimurrosiässä taitaa se auktoriteetin rakentaminen olla myöhäistä. Suosittelen että menette perheneuvolaan keskustelemaan ongelmastanne.

hmmm koeta jutella ja olla läsnä ja kyllä hän kertoo jos on jotain mieltä painavaa..koeta opettaa toisten arvostusta ja tervettä itsearvostusta..ja että rehellisyys maan perii, kertoa miksi sinä uskot että kannattaa toimia toisille niinkuin itselleen toivoisi tehtävän. hän on vielä lapsi ja tarvitsee johdattelua hyvään suuntaan. yritä luoda luottamus ja kerro mikä on oikein ja väärin - kaverin (sen pojan) vedättäminen on väärin ... tiedän et helppo neuvoa mut pitää kuitenkin olla uskoa et parempaan päin lapset kasvavat ja kypsyvät. :-)

[QUOTE="alkup.";24565597]No eikö tämä kuulosta siltä? Poika: tykkäätsä vielä musta, lapsi: joo mut annatko/lähetätkö sitä ja tätä

Mihis niitä rintsikoita tarvii jos rinnat ei vielä kehittynyt?[/QUOTE]

No hemmetti-ehkä kavereillakin on jo-ja tyttäresikin haluaa!Mikset ostaisi sille?
Mitä haittaakaan niistä olisi?
Taidat olla aika jyräävä äiti...sorry...kuulostaa juuri siltä.

[QUOTE="vieras";24565627]Minulle tuli tunne, että tapasi ilmaista asioista paljastaa sinusta sen, ettet ole ehkä niin tasapainoinen?
Tuohan on ihan normaalia käytöstä teiniltä, miksi se on edes ongelma? Mitään pahaa ei ole tapahtunut.
Epäkypsältäkin jotenkin kuulostat, oletko tullut todella nuorena äidiksi?
Kuulostaa ettet tiedä miten olla oman lapsen kanssa....Outoa...[/QUOTE]

Joo kyllä sä aikalailla osuit oikeaan. Olen tullut nuorena äidiksi. Mutta lapsi ei ole vielä teini-ikäinen. Jotenkin ymmärtäisin paremmin, jos olisi teini ja murrosiässä.

[QUOTE="alkup.";24565597]No eikö tämä kuulosta siltä? Poika: tykkäätsä vielä musta, lapsi: joo mut annatko/lähetätkö sitä ja tätä

Mihis niitä rintsikoita tarvii jos rinnat ei vielä kehittynyt?[/QUOTE]

pointtini siihen rintaliivijuttuun oli että luulen että lapsesi ei vielä ole ihan niin iso ja teini kuin sinä kuvittelet, eli rintaliivittömyydellä tarkoitin että hänellä ei välttämättä vielä ne hormoonit hyrrää.. en sitä onks sillä tissit vai ei :D

[QUOTE="vieras";24565680]pointtini siihen rintaliivijuttuun oli että luulen että lapsesi ei vielä ole ihan niin iso ja teini kuin sinä kuvittelet, eli rintaliivittömyydellä tarkoitin että hänellä ei välttämättä vielä ne hormoonit hyrrää.. en sitä onks sillä tissit vai ei :D[/QUOTE]

No en minäkään usko, että hormoonit hyrrää. Hän ei ole iso teinityttö. Hän on pieni tyttö joka vielä leikkii lapsien leikkejä. Niin kuin kuuluukin.

Mutta sitten on se toinen puoli, mistä jo kerroin.

Yhteistyössä