Jobinpostia päiväkodista

Kuopuksen olis tarkoitus aloittaa päivähoidossa tammikuun alusta. Työpaikkani kanssa olen jo sopinut palaavani silloin takaisin.
Päivähoitohakemuksen jätin useita kuukausia sitten. Toisille äideille tässä naapurustossa oltiin soiteltu päivähoitotoimistosta kotiin ja selvitelty tilannetta, mutta meille ei ole kuulunut mitään. Siksipä marssin äsken tuohon päiväkodille kuopus kainalossa (päiväkoti sijaitsee meidän naapuritontilla) tavatakseni johtajan.
Eipä vaikuttanut tilanne kovin ruusuiselta, jonossa on useampi kymmenen lasta ja sitten nämä sisarus- ym. siirtotapaukset menevät ensin. Kysyin, että auttaako paikan saamisessa yhtään se, että minulla on auto käytössä vain osan aikaa kuukaudesta eli jos tarjoatte jotakin muuta päiväkotia, sen pitäisi sitten sijaita bussireitin varrella matkallani kaupungin keskustaan. Johtaja sanoi, että mahdollisuuksien mukaan huomioidaan...
Tuntuu vaan jotenkin niin hullulta, kun meille ja monille muille alueelle muuttaneille asuinalueen yhtenä plussana markkinoitiin juuri ko. päiväkodin/1-2 luokkien koulun läheisyyttä ja nyt ei näytä olevan pienintäkään toivoa saada sieltä paikkaa. Päiväkodin johtajakin marisi koko sen keskustelun ajan, että miten vaikeaa tämä on heille...Oli pakko kommentoida, että ei se kai meille hoitopaikkaa tarvitsevillekaan kovin mukavaa ole elää epätietoisuudessa, saako paikkaa vaiko eikö. Kieltäviäkin päätöksiä on kuulemma jouduttu antamaan ja päivähoito niissä tapauksissa järjestämään ostopalveluina viereisestä kunnasta.

Olisi kiva kuulla, jos teillä on kokemuksia samantyyppisestä tilanteesta eli olette vaikka saaneet lapselle hoitopaikan toiselta puolelta kaupunkia ja autoa ei ole aina käytettävissänne. Miten olette selviytyneet? Tai löytyykö sellaisia, joille on annettu kielteinen päätös päivähoitopaikasta, miten olette toimineet? Itselleni tämä oli ihan uusi juttu kun olin kuvitellut kunnallisen hoitopaikan olevan subjektiivinen oikeus ja kunnalla olevan velvollisuus se järjestää kaikille tarvitseville. :(
 
vieras
ei sillai ole kokemusta asiasta, mutta tuli vaan mieleen et miksi aina marssitaan päiväkotiin tollasista marisemaan. ei meilläpäin ainakaan päiväkodissa johtajat voi tollasia asioita päättää vaan on otettava yhteys päivähoidonjohtajaan, joka ei koskaan ole edes koko päiväkodissa kuin pikasesti kääntymässä. mutta tietysti voi muualla olla toisin.
 
Kun mä aikoinaan kyselin hoitopaikkaa pojalle läheisestä päiväkodista, niin johtajaa ei olisi vähempää voinut kiinnostaa mun asiani. Se sanoi suunnilleen että "ei oo, eikä tule olemaan, älä häiritse enempää".

Mekin oltiin pelko persiissä että mistä hoitopaikka sitten saadaan ja kuinka kaukana se mahdollisesti sijaitsee. Onneksi kuitenkin laitoin hakemuksen perhepäivähoidonjohtajalle (tai jollekin vastaavalle) ja me saatiin hoitopaikka suht läheltä ja vielä kaiken lisäksi mielettömän hyvästä ryhmiksestä.
 
äiti täälläkin
Minulla on kokemusta asiasta jo monen vuoden takaa. Meidän piti saada kolmelle lapselle hoitopaikka ja lisäksi oli eskari-ikäinen. Paikka tarjottiin täysin eri puolelta kaupunkia, missä asuttiin. Tilanne ei ratkenut muutoin, joten jouduin laittamaan lapset yksityiseen päiväkotiin, joka sekin osoittautui täydeksi sudeksi...
 
naksu
On velvollisuus järjestää se paikka mutta se voi tosiaankin olla missäpän kaupunkia vaan ja jos kieltäydyt ottamasta vastaan et saa uutta paikkaa kun vasta 4kk kuluttua eli hakuprosessi alkaa alusta.
 
No mä en siellä päiväkodissa asiasta marissut, kunhan kävin kyselemässä tilannetta, kun tuo tuossa naapurissa tosiaan sijaitsee ja sinne on vaivattomampi mennä kuin että ruveta soittoaikoina pommittamaan johonkin virastoon. Kyllä se johtaja sieltä ne paperit esiin kaivoi ja kertoi milloin heillä on seuraavat palaverit loka-marraskuussa, mutta eri asia on onko niistä palavereista mitään hyötyä paikkoja kipeästi tarvitsevien kanssa.

MaijaMehiläinen: mä oon myös saanut kahdelle isommalle lapselle heti ne hoitopaikat, mitä oon hakenu edellisellä paikkakunnalla asuessamme. Nyt ollaan pari vuotta asuttu uudella pienemmällä paikkakunnalla ja täällä on tosi surkea päivähoitotilanne. Kaupunki kehtaa käyttää kuitenkin slogania "Lasten (kaupungin nimi)"...
 
suvi
itsellänikin on tammikuussa töihin lähtö ja kaksi muksua pitäisi hoitoon saada.olen hoitohakemukset täytellyt ja toimittanut perille jo pari kuukautta sitten,eipä ole vielä mitään kuulunu.eräs tuttu sanoi että ilmottelevat kaupungilta sitten joulukuussa!!no pitää itse soitella sinne jos ei ala kuulumaan...haluaisimme viedä lapset tuohon läheiseen päiväkotiin-sieltä vapautuu paikkoja syksyllä 2008!näin meille kerrottiin mutta laitoimme sen ensisijaiseksi paikaksi.
ei kyllä ole mukavaa jos pientä lasta /lapsia pitää alkaa raahaamaan monen kilometrin päähän hoitoon..Ja minähän en ainakaan lapsiani kelle tahansa hoitoon vie-kituutetaan sit vaikka koton kotihoidontuella vielä toinenkin vuosi!!
 
Meille sattui oikea onnenpotku kun tytölle hoitopaikkaa rupesin pari viikkoa sitten kyselemään. Tällä hetkellä kunnassa tilanne on niin hyvä, että meiltä kysyttiin, että mihin haluatte? Päiväkotiin siis päästiin ihan heittämällä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Coffee Break:
Kun mä aikoinaan kyselin hoitopaikkaa pojalle läheisestä päiväkodista, niin johtajaa ei olisi vähempää voinut kiinnostaa mun asiani. Se sanoi suunnilleen että "ei oo, eikä tule olemaan, älä häiritse enempää".

Mekin oltiin pelko persiissä että mistä hoitopaikka sitten saadaan ja kuinka kaukana se mahdollisesti sijaitsee. Onneksi kuitenkin laitoin hakemuksen perhepäivähoidonjohtajalle (tai jollekin vastaavalle) ja me saatiin hoitopaikka suht läheltä ja vielä kaiken lisäksi mielettömän hyvästä ryhmiksestä.
Mua ei oo oikein koskaan innostanu noi perhepäivähoitopaikat, mutta tuollainen ryhmäperhepäivähoito vois olla yksi vaihtoehto. Täällä meidän asuinalueella on vaan sekin ongelma, että perhepäivähoitajista on huutava pula. Sellaiseks vois varmaan ite ryhtyä, ellei olis vakkarityö mihin palata mielellään.

 
Toi on kurjatilanne, mutta mitäänhän sille ei voi. Jos päiväkoti on nyt täysi niin heidän on paha luvata tammikuuksi paikkaa. Koskaanhan ei tiedä milloin joku lapsi lopettaa hoidon ja paikka vapautuu, mutta harva sitä vielä tässä vaiheessa tietää jos tammikuuksi meinaa lopettaa. Mutta joku paikkahan kunnan täytyy teille järjestää, ja onneksi tässä on vielä monta kuukautta aikaa! Sitä en kyllä tiedä kuinka paljon vaikuttaa että autoa ei ole käytössä, kurjaa on jos paikan saa jostain huitsin kuusesta jonne kulkeminen on sitten tosi hankalaa :/
 
Me jonotettiin kuukausi kaupalla hoitopaikkaa ja sit tarjottiin pph paikkaa kymmenen kilometrin päästä... kieltäydyttiin niin siirryttiin jonossa 3 kuukautta taaksepäin. Onneks sukulaisten avulla selvittiin siihen asti, että saatiin paikat molemmille tuosta lähitarhasta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja piprane ema:
Me jonotettiin kuukausi kaupalla hoitopaikkaa ja sit tarjottiin pph paikkaa kymmenen kilometrin päästä... kieltäydyttiin niin siirryttiin jonossa 3 kuukautta taaksepäin. Onneks sukulaisten avulla selvittiin siihen asti, että saatiin paikat molemmille tuosta lähitarhasta.
mainittakoon vielä, että tuonne 10 kilometrin päähän kulkee harvakseltaan noita linja-autoja ja olis menny päivä kivasti matkustellessa tai odotellessa. Mullakaan ei aina ole autoa ollut käytössä.
 

Yhteistyössä